Juwel Rio 240 (Hypancistrus Zebra)

Hei everybody.

Fikk en del tips i forrige tråden min om at 500 liter ble litt i største laget til Zebra. Og da spes med tanke på yngel.

Så nå har jeg bestilt meg et Juwel Rio 240, med den nye brunfargen.

Tenkte ha dette som et prydakvarium i stua, med finkornet sand, masse planter, skiferstein, røtter og en gruppe Hypancistrus Zebra på 5-6 individer.

Som en prydfisk tenkte jeg kjøre en liten stim (ca 10-12 stk) med Rødmunntetra. Hva tror dere om det?

Er også meget interessert i mopseneser av Zebra, dersom noen har voksne individer for salg - da jeg er interessert i å foreta litt forskning på dette.

Jeg vile ha kjørt med et rent Zebrakar. Kun noen få planter slik at renholdet blir enklerst mulig. Rødmunnstetra synes jeg blir for stressende i et slikt kar.
Geir Kristiansen
Jeg vile ha kjørt med et rent Zebrakar. Kun noen få planter slik at renholdet blir enklerst mulig. Rødmunnstetra synes jeg blir for stressende i et slikt kar.

Greia her er at dette blir stående i stua..da må visse krav fylles, for å tilfredsstille fruen

Et av kravene er nok planter. Så, jeg vil kjøre karet inn skikkelig før Zebra tilsettes karet.

En fredelig stimfisk måtte vel kunne holdes sammen med Zebra, uten å stresse/hemme zebraene? Har du noen forslag Geir? Hyggelig med gamle kjente fra NA forresten Vi har jo hatt noen DISCUSjoner før vi

Problemet er ikke å finne noen kurrante stimfisk, men heller det at disse medfører en risiko for mallene. Jo flere fisk jo større sjanse for sykdom.

De eneste stimfiskene jeg har hatt som ikke finner ut av trikset med å hente mat fra bunnen er kardinaltetraen. Zebraen er jo ikke akkurat noe lyn i matfatet.

Siden Zebrakarret er satt opp med sirkulasjonspumper vil flakfor fyke rundt og synke til bunns på et øyeblikk. Sakte men sikkert vil stimfisken finne ut at maten ligger på bunn og dermed vil den også få smaken på zebraforet.

Det er jo ikke sikkert at dette blir noe problem og hvis det blir det så er det jo bare å fjerne stimfisken.
Geir Kristiansen
Problemet er ikke å finne noen kurrante stimfisk, men heller det at disse medfører en risiko for mallene. Jo flere fisk jo større sjanse for sykdom. De eneste stimfiskene jeg har hatt som ikke finner ut av trikset med å hente mat fra bunnen er kardinaltetraen. Zebraen er jo ikke akkurat noe lyn i matfatet. Siden Zebrakarret er satt opp med sirkulasjonspumper vil flakfor fyke rundt og synke til bunns på et øyeblikk. Sakte men sikkert vil stimfisken finne ut at maten ligger på bunn og dermed vil den også få smaken på zebraforet. Det er jo ikke sikkert at dette blir noe problem og hvis det blir det så er det jo bare å fjerne stimfisken.

Fikk litt flashback til en gang jeg hadde et ancistrus par som ynglet, og hadde sebra danio i karet...disse fant også ut at maten var mye mer interessant på bunnen... Sant det Geir..

Kardinaltetra er jeg møkka lei av. Hehe. Så det blir det ikke!

I karet skal jeg hvertfall la det innvendige juwelfilteret stå, pluss en eller to sirkulasjonspumper for å få skikkelig med strøm. Kan det bli for mye strøm - selv for zebra?
Hva med Kileflekkrasbora har denne i et av mine kar,den holder seg fra midten og opp. Har ikke sett denne spise fra bunnen, men nå forer jeg ikke med oksehjerte der. En rolig og flott fisk i mine øyne.
Jeg har Dolkestikk-tetra, og har hatt dem i halvannen mnd nå.
Har enda til gode å se dem plukke en eneste matbit fra bunnen. De tar aldri noe som helst derfra. Merkelig nok. De spiser kun fra overflaten og det som kommer dalende i vannet.

Selv mygglarver som faller til bunnen lar de være, det er det Apistogrammaene som tar.

Husk lang, lang karantene først på fisk som skal slippes løs hos zebraene

Mine tetra - både rødmunntetraene og kardinaltetraene svømmer ned til bunnen og spiser derfra når maten har sunket ned. De er i det hele tatt skikkelig griske!
Takk
Takk for mange, raske svar! Karet får jeg ikke i hus før 30 juni. Blir gøy det.

Dersom jeg skal ha annen fisk sammen med zebraene så blir det uansett fisk som finnes i deres naturlige biotop. Vil ikke blande inn f.eks asiatiske fisk i karet. Kanskje et par Scalarer? Men de er jo ganske utsatt for gjelleparasitter, og det er jo dumt med tanke på zebraene... Nei jammen ikke lett å skulle tenke seg til hva jeg kan ha sammen med zebra, uten å øke risiko betraktelig for sykdom, matmangel, stress osv.

Håper at det, innen en måneds tid dukker opp noen som ønkser å selge voksne zebra - helst med mopsnese!
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap