Hva gjør de?

Jeg har en gjeng med 6 corydoras aenus i et akvarie, og fire i et annet...
Når jeg kikker på de mens de roter rundt i sanden ser jeg at de plutselig legger seg kjapt over på siden, og gnir siden av hodet og kroppen mot grusen, før de tusler videre. Hva gjør de?

Har aldri sett de gjøre dette før, og nå gjør de det i begge akvariene på samme dag!

Ser ut til at det er de tre eldste som holder på med dette.

(De fleste er fra et kull født i vår, og de minste av disse er fortsatt sammmen med små fisk i et mindre akvarie. Tre er eldre og større, de er vel ca 4 cm+. Disse fikk jeg for litt over 1uke siden. Planen er at hele flokken etterhvert skal bo sammen.)

Noen som kan forklare meg hva de holder på med?

De klør seg, spørsmålet er hvor ofte gjør de det? Har du andre fisk der, og oppfører de seg likedan.
...kiler i munnen...?
Klør, ja, høres logisk ut!

Har andre fisk, har ikke sett de oppføre seg sånn...

Nå har jeg kikket på de en stund igjen, og har heller ikke sett corydorasene klø seg mer...

Hadde foret med levende mikroorm da jeg observerte denne oppførselen, kanskje disse tre nye ikke har smakt levende for før de flyttet til meg, og rett og slett syntes det kilte i munnen???
Paletthannen klør også, er de syke?
Idag er det den ene paletthannen som klør seg mot steiner og planter... Kan de ha fått noe utøy på seg?

Ellers ser de friske ut...
Har hatt samme problem med mine fisker også. Trodde i utgangspunktet at det var ett parasittproblem men etter mye om og men så fant jeg ut at det enten var en reaksjon på litt forhøyede nitratverdier eller at hardheten i karet ble for høy. Etter at jeg begynte å bytte vann oftere (jeg har bløtt vann i kranen) så er problemet vesentlig redusert. Det er jo ikke sikkert det er det som er problemet hos deg, men det koster jo ingenting å bytte vann litt oftere og se om ting endrer seg før du får panikk og begynner å medisinere slik jeg gjorde.
prikker...
Jeg håpte jo også det var noe helt harmløst...
Men i går oppdaget jeg at et par av fiskene har fått prikkesyken...
Vannverdiene er fine, og jeg bytter ofte vann.

For to uker siden kjøpte jeg imidlertid en del fisk av en privatperson, det er kun disse som har "klødd",og som nå har prikker, så mest sannsynlig har det vært litt for stressende for de å flytte...

Innkjøp av karantenekar neste!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap