720 L i stua

jadda folkens..Min drøm om å kjøpe et 720 L akvarium ble virkelighet i går..Kjøpte mitt brukt i stavanger) Så vi lånte oss henger å kjørte av gårde..Mye hummer og kanari oppi karet, så mesteparten ekk til en bekjent..Etter at vi kom hjem å hadde løftet dete SVINTUNGE karet på plass sjekket jeg hver krik og krok for lekasje ( har tross alt brent meg på det før) Fant ingenting så gruss og vann ble fylt oppi..Jeg dreiv på med dette til kl 2 i natt (gjesp) har sjekket karet for lekasje hele tiden; å fant ingenting nå på morgenkvisten,,,men selfølelig nå i sta så jeg at det så vidt pippler rett under karet, så nå går 720L med vann rett i vasken igjen.Så må jeg ut med over 50 kg grus, tørke karet godt, finne lekasjen og fuge.....Skriver dette i FULL frustrasjon!!! Så til alle dere som kjøper brukt kar...sjekk nøye..Det ekke så kult når du får ufrivillig baseng

Gratulerer med nytt kar Selv om kjøpet kanskje ikke ble helt det du forventet det

Du skal se at du får tettet karet både fort og effetivt, og kanskje dette var den eneste "barnesykdommen" med dette karet? Alt annet kommer sikkert til å gå som en drøm

Lykke til i leitinga etter hull i siliconet.
Frank Angell
Gratulerer med nytt kar :) Selv om kjøpet kanskje ikke ble helt det du forventet det ;) Du skal se at du får tettet karet både fort og effetivt, og kanskje dette var den eneste "barnesykdommen" med dette karet? Alt annet kommer sikkert til å gå som en drøm ;) Lykke til i leitinga etter hull i siliconet.


det er søren ikke lett å løfte noe som er så stort, så det var nesten forventet at det var lekk en eller anna plass.. Men jeg kan heller glede meg til det er ferdig og fisken er oppi. Takk for støtten frank
ja no ble jeg akkurat ferdig med å tørke siste rest av vannet i bunn..Så nå er det bare å vente til det tørker, har enn ikke funne noe sprekker så letingen fortsetter Har ialefall ikke tørna, enda...
Håper du finner ut av det. 720 må jo være enormt. Fikk en 380-liter i dag, og jeg synes den var diger.
Ir
Håper du finner ut av det. :) 720 må jo være enormt. Fikk en 380-liter i dag, og jeg synes den var diger. ;)


Ja d er SYKT stort..200-60-60cm..Gla ingen så oss da vi bærte det inn..D va litt av et syn..¤ler¤
nila-84
[QUOTE=Ir]Håper du finner ut av det. :) 720 må jo være enormt. Fikk en 380-liter i dag, og jeg synes den var diger. ;)


Ja d er SYKT stort..200-60-60cm..Gla ingen så oss da vi bærte det inn..D va litt av et syn..¤ler¤

Haha, jeg måtte faktisk gå og fri til en nabo da selgerene kom kjørende med karet til meg. Jeg tror han syntes det var digert, også inn i min lille leilighet. (66 kvm) *knis*
Og det er jo bare litt over halve ditt. :P
nå har jeg gått igjennom akvariet gang på gang etter et eller anna som kan tyde på at det lekker,uten at jeg kan finne en shit.Noen som har noe tips på hva jeg kan se etter..Ser at det er bittelitt fuktig under akvariet på midten og ut mot høyre..
Hvis du er usikker på hvor lekkasjen er, så er det kanskje lurest å fjerne all gammel silikon og legge på nytt?
Lussi
Hvis du er usikker på hvor lekkasjen er, så er det kanskje lurest å fjerne all gammel silikon og legge på nytt?


ja d va nesten d jeg var redd for..(huff,huff) Nei jeg får lete litt i morgen å, så får eg heller skifte på mandag om jeg ikke finner noe
Om det bare er en liten punktlekasje, ville jeg renset gammel silicon med aceton, og lagt en tynn hinne med fersk silicon over. Dette er det lille som skal til i de fleste tilfeller.

Å resiliconere hele karet er selvsagt en tanke sikrere, men du verden hvor mye jobb dette er

Tør forresten ikke foreslå at dere setter karet ut med vann til testing av tetthet
PS: det er ikke bare søl fra oppfylling av karet, som du mistenker er en lekkasje?
Frank Angell
Om det bare er en liten punktlekasje, ville jeg renset gammel silicon med aceton, og lagt en tynn hinne med fersk silicon over. Dette er det lille som skal til i de fleste tilfeller. Å resiliconere hele karet er selvsagt en tanke sikrere, men du verden hvor mye jobb dette er ;) Tør forresten ikke foreslå at dere setter karet ut med vann til testing av tetthet ;) PS: det er ikke bare søl fra oppfyllingav karet, som du mistenker er en lekkasje?


Jeg tror også det er en liten punklekasje..Det hadde ikke rent en eneste dråpe på gulvet, så det er ikke snakk om mye..Tror heller ikke det er vannsøl etter oppfyllingen p.g.a jeg brukte denne jbl slangen man kobler til vasken, passa på at det ikke ble noe søl.
Ir
Haha, jeg måtte faktisk gå og fri til en nabo da selgerene kom kjørende med karet til meg. Jeg tror han syntes det var digert, også inn i min lille leilighet. (66 kvm) *knis* Og det er jo bare litt over halve ditt. :P


Jeg måtte også høre med en kamerat da jeg skulle ha inn 720'n min, håpløst å bære alene.

Jeg ville fulgt Franks råd og smørt et tynt lag silikon over alle fuger. Rens godt først.
Lars Solem
[QUOTE=Ir] Haha, jeg måtte faktisk gå og fri til en nabo da selgerene kom kjørende med karet til meg. Jeg tror han syntes det var digert, også inn i min lille leilighet. (66 kvm) *knis* Og det er jo bare litt over halve ditt. :P


Jeg måtte også høre med en kamerat da jeg skulle ha inn 720'n min, håpløst å bære alene.

Jeg ville fulgt Franks råd og smørt et tynt lag silikon over alle fuger. Rens godt først.

Da tror jeg jeg gjør det..takk for rådene folkens
hva er acoton, og hvor får man kjøpt det?
aceton får du kjøpt hos fargehandelen-brukes til å rein gjøre forskjellige ting-spesielt bra til lakk/malings fjerning.
Konas neielakk fjerner inneholder aceton.
Var det rammeakvarium?

Husk at eventuelt vann kan trenge inn under silikonen èn plass, men piple videre under rammen og komme ut et helt annet sted.

Og det kan faktisk ligge en del vannsøl under rammen (ikke silikonlekkasje) når man har fyllt opp et så stort kar, og få en til å tro at det er lekkasje. Mens det i virkeligheten bare er vann som er sølt under rammen under oppfylling eller vannbytter.

Men du så at det virkelig piplet ut...? Eller så du bare en liten vannsamling?

Som et par andre ovenfor nevner, går det an å bare smøre på ny silikon langsmed rammen på bunnen f.eks. (etter grundig rengjøring for å avfette, silikon fester ikke på fett). Husk at mange hundre kilo vann vil presse oppå denne fugen når karet er i bruk, så den vil skvises ned skikkelig. Liten sjanse for lekkasje da, til tross for "flikke-arbeid".


nila-84
nå har jeg gått igjennom akvariet gang på gang etter et eller anna som kan tyde på at det lekker,uten at jeg kan finne en shit.Noen som har noe tips på hva jeg kan se etter..Ser at det er bittelitt fuktig under akvariet på midten og ut mot høyre..
best å være på den sikre siden
nå rensa eg akvariet skikkelig godt, og fuga rundt heile rammekaret og extra godt der jeg tror det har lekkt..Jeg vaddra hele akvariet da vi hadde satt alt på plass og det var heilt rett..Så jeg er nesten bombesikker på hvor det var..Så vi får se i morgen om det er tett Jeg skriver inn i morgen om det er vellykket

Takk for alle svar foreløbig
Ja no tettet jeg akvariet med silikon for 2 dager siden...Fylte det opp i går..Å det er HEEEEELT tett..For en lettelse...Og plantene kommer på torsdag...Å geir kristiansen..Jeg har stjåle noen av ideene til planter av deg...¤kniiiiiiiiis¤
Så bra!
Lykke til med innredningen.
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap