Sand fra strand?

Kan man bruke sand fra stranda/fjæra i akvarium?

Klart du kan, du må sjekke at det ikke er for mye skjellrester i den slik at du ikke får for høy pH.

Må den skylles ekstra godt?Jeg tenker på om der kan være småkryp:/
Liss Nilsen
Må den skylles ekstra godt?Jeg tenker på om der kan være småkryp:/
Småkryp er ikke farlig.
Så bra da
Tipper det kommer et nytt kar her snart,selv om jeg har null peiling på hvor jeg skal ha det:/
Må ha det,bare må ha det

Min erfaring med sand/grus fra stranden er at det er mindre behov for skylling av denne enn med vanlig akvariegrus.

Jeg skyller den mest for å bli kvitt litt av saltet. Noen store og gode vannbytter så er også dette med salt nullproblem.
Jeg personlig ville ikke annbefalt dette pga pompa..Har prøvd dette selv..oog pompa jekk tett heile veien siden sanda er så lett..Siden den er så lett virvler det veldig fort opp og kommer da inn i pompesystemet..Å d var ganske mye som lå inni selve filteret..Dette var altså sand jeg hadde henta på ei sandstrand..Pluss at det STINKA kloakk fra karet..enda jeg hadde isopor i bunnen.. Men det blir litt anna om du kjøper sandfilter selfølgelig
Hvorfor ble det kloakklukt??

Jeg regner med her at du ikke planlegger å bruke helt fin sand. Sanden må ha en viss kornstørrelse for at denne ikke skal bli et praktisk problem. Hvis sanden blir for fin blir det vanskelig å slamsuge uten at sanden fyker med vannet og ut av karret.

Hvis am får kloakklukt i karret med å hente sand/grus fra stranda har man vært på feil strand og hentet
Nei tenkte på småsteinet sand,vil det bli et problem for pumpen,slik nila-84 skriver?
Satser på å finne sand som er totalt kloakk-fri

Nei, grus fra ei strand vil ikke kludre til filteret. Finn deg ei fin og ren strand og spa i vei.

Er du riktig iherdig lager du seg ei sil med den mm du ønsker så får du jevn og fin grus. På en jernvarehandel får du kjøpt rustfri stålnetting for en billig penge. Denne fester du på en kasse og siler grusen gjennom den.
Dæv** Geir,mange gode ideer du
Takk for lurt tips
Bare bruk sjøsand\ grus i karet ditt Og tilgangen på sjellfri, ren sand er jo utmerket på Andøya Tenker å dra utover selv for å hente sand til flere kar etterhvert
sand er sand er det vel ikke? Uansett så henta jeg sand ute på Borestranda i rogaland og den var ialefall for fin..Jeg har ialefall lært at hviss sanden ikke får onklig lufting når den er så tett begynner det å lokte merkelig uansett..Det er ialefall min mening Men det er så mange flinke folk her at du finner alltid en løsning på hva du kommer fram til å bruke

Lykke til
Stemmer at fin sand kan gi problemer, både i form av forurensing og pumper.
Altså: Man kan ikke ha ekstremt med vannbevegelse, jo finere sanden er, jo større sjangs for at det virvles opp noe med strømmen i karet.
Det jeg kaller sand, har kornstørrelse 0,2-1,5mm. Større blir grus (og etterhvert stein), og mindre enn 0,2mm kaller jeg rett å slett støv.

Om man plages med at det oppstår lukt i karet fra bunnlaget, kan dette tyde på at det er for mye nedbrytbart materiale som ender i bunnlaget. Redusert formengde, samt hyppigere slamsuging eliminerer noe av dette problemet.
Om man har sandbunn, er det også en fordel med økt sirkulasjon i bunnlaget. Sandsneiler er så og si en kostnadsfri måte å gjøre dette på. Alternativet er varmekabler, eller fisk som graver og styrer
Geir: Høres ut som du har vært på ei strand og hentet sand. Hvor i Tromsøområdet ville du anbefalt å dra?

I området rundt Brensholmen finner du det meste. Finn en godversdag (om det er mulig å finne en) og ta deg en tur. Når jeg henter grus så er det på Ringvassøy og da hopper jeg i båten for å komme til de rette stedene.

Liker best å hente grus fra områder der storhavet har rullet på grusen slik at den er minst mulig kvass.

Tilfeldig bekjentskap
© Ingebjørg Fauske
Reklame for plussmedlemskap