Endelig karrantene/leks karret i drift:)-men hvor leng bør jeg ha dem i karrantene karret??

Har godt til annskaffelse av et komplett akvastabil karr på 128 L m/stativ og lys.
Skal brukes som lekskarr til diskuser.
Men idag fikk det sine første innbyggere-2 stk red snakeskinn diskus 12-14 cm og 2 små Peru"altumer"-de 2 sistnevnte er vilt fanget.

Så det store spørsmålet-hvor lenge bør jeg ha fiskene i karantene karret, før jeg slipper de oppi hovedkarret(660 L)??

Begynner åfå fisker for noen tusen lapper, så jeg vil jo være så sikker som mulig.

Fiskene har vært i karret en drøy time nå, og jeg matet litt med røde myggis, og utrolig nok så spiste diskusene-det var kjapt gjordt Peru"altumene" spiste som vanlige glupske scalarer(er jo det de er), ikke vet jeg hvorfor de blir kalt Peru"altumer", noen som vet?

Ville nok hatt dem i karantene i minst 6 uker. Spesielt viltfanget fisk drar ofte med seg både innvoldsparasitter og gjelleparasitter, og ikke alle disse vil vises like fort som f.eks hvitprikk.

Bedre med for lang tid i karantene, enn for kort

Grattis med nye fisker, forresten
Takk for det Frank-da sattser jeg på 6 uker i karantene.
Det kommer virkelig til å sette tolmodighetne min på alvorlig prøve
men enig med deg Frank, bedre med for lang tid, enn åfå hoved karret fult av "svineri".

Peru"altumene" er mine første VF fisk-og jeg synes de er super kuule-blir mine første scalarer i 660 L sammen diskusene-når dem slipper ut av cella(karantene)karret.
Har 2 store scalarer fra før, men de går i L malle karret, og de er større enn de minste diskusene i 660 L og derfor vil jeg ikke slippe dem i det karret enda. For som de fleste vet så er scalarer noen super glupske fisk, og hadde rappet all maten fra mine dyrbare diskuser.
Nå har fiskene godt i karrantene karret i en ukes tid, og tolmodigheten min begynner å bli tynnslitt-har så lyst til å inndrodusere dem i hoved karret.
Men kommer selvfølgelig ikke til å gjøre det enda, må bare skrive av meg frustrasjonen over at det er så mange uker igjen-skal prøve å tøye tolmodigheten i 6 uker før jeg slipper dem i 660 L.
Fiskene ser og virker friske og spiser med glupsk appetitt.

Så hei åhå, er ikke lett å ha fisker i karrantene
Ken Myrseth
ikke vet jeg hvorfor de blir kalt Peru"altumer", noen som vet:)?

Grunnen til det er de er svært lik den ekte altumen, veit ikke helt om du husker mine som gikk i det ene karet, mange som har vært innom har lurt på om det ikke er altumer, ganske lik....
Peru altumen blir fanget i Peru, mens altumen blir fanget i Colombia (og kanskje Venezuela)...
Husker dine B Amundsen, jeg spurte om du skulle selge dem-dine er utrolig store og fine.
Og jeg er en av de som spurte om det var "ekte"altumer. Ser virkelig fram til mine VF Pereu"altumer"blir voksene-har bestandig vært scalare "hekta".
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap