Nyhet: Klor i vannet

Jeg har for første gang opplevd at vannet hos meg er tilsatt klor. En eller annen gravemaskin hadde visst rota noe jord o.l. i vannet. Det ble sendt ut kokevarsel, men dette er nå opphevet.
Men.... vannet er tilsatt klor. Dette har jeg ingen erfaring med. Ringte mattilsynet og fikk vite at mengden var i underkant av 0,5PPL? (Tror det var måleenheten han sa) Vet at jeg kan få bort en del av kloret ved å lufte vannet først (dusj + i bøtte over natta) Men.....900l = 15% = 15 bøtter. Stønnn. Til vanlig fyller jeg storkaret med slange (15%) kaldt vann.
Hvor mye klor tåler fiskene? Noen som har andre løsninger å bidra med?
Hvor lenge vil vannverket fortsette å tilsette klor da? Hvis det bare er snakk om noen få dager, så kanskje du kan utsette vannbyttet litt hvis det går...? Evt kjøpe en flaske Aquasafe og tømme i karet
KB
Ringte mattilsynet og fikk vite at mengden var i underkant av 0,5PPL? (Tror det var måleenheten han sa) Vet at jeg kan få bort en del av kloret ved å lufte vannet først (dusj + i bøtte over natta) Men.....900l = 15% = 15 bøtter. Stønnn. Til vanlig fyller jeg storkaret med slange (15%) kaldt vann. Hvor mye klor tåler fiskene? Noen som har andre løsninger å bidra med?

Kanskje de sa 0,5 ppm ("parts per million")= 0,5 mg/liter?

Aquasafe doseres vel etter mengde vann du tilsetter karet, og ikke hvor mye klor du har i vannet, slik at du følger dosering som er foreskrevet på flaska. Ville iallfall ikke tatt sjansen på at fiskene tåler vannet uten aquasafe!

Heldig er vi med private vannverk, og vann uten tilsetninger (selv om det innebærer en god del dugnadstimer i løpet av året)! Krysser fingre for at dette går bra KB!

Gjør det enkelt og del opp vannbyttene i flere små så spiller ikke klormengden noen rolle. Denne vil bli luftet ut til neste "lille" vannbytte. Når klorvarslet er over går du tilbake til normale rutiner.

Takk for kjappe svar. Konklusjonen er altså at jeg skifter litt hver dag og bruker aquasafe i vannet inntil vannet er klorfritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap