Strømmen vært borte i ukjent tid, reiser på ferie i kveld. Hva gjør jeg?

Hei

Jeg våknet i dag til at strømmen var borte og alt akvarie utstyret stod av. Jeg har vært på soverommet i 8 timer og vet ikke når strømmen har gått. Alt var tipp topp når jeg la meg. I tillegg til dette reiser jeg på ferie i kveld. Skikkelig typisk! Nå er jeg skikkelig nervøs og rådvill.

Har dere noen gode råd for hva jeg kan gjøre med dette?

Bruker forresten JBL Cristal Profi 500 og 250 som filterpumper.

Mvh Kjartan
Ta en telefon til kraftselskapet, hør med dem når strømmen forsvant.

Om filtrene er gode og skittne, slik dem skal være, vil bakteriekulturen starte å dø etter ca 30min uten sirkulasjon. Når det blir kritisk lite baktierier som lever, og en kritisk mengde døde bakterier som trenger nedbrytng, vil variere etter hvor mye bakterier det faktisk er i filteret. Jo mere bakterier, jo fortere dør dem av O2-mangel.

Uansett hva du gjør syntes jeg at du bør i alle fall skylle filtermassen i akvarievann før du reiser på ferie.
Bytt gjerne vann også (det er du jo nesten nødt til, for å få skyllevann)

God ferie, forresten
Hei igjen

Problemet er at det er strømforsyningen til pc'en min som er ødelagt og har forårsaket en kortslutning. Hadde jeg kommet meg inn på denne pc'en kunne jeg sjekket loggen for siste aktivitet, men det går ikke uten ny strømforsyning.

Har spylt øverste laget i Profi 250 og skiftet 1/3 del av vannet i akvariet. Fikk et lite utslag på nitritt når jeg stod opp i morges utførte derfor et vannskifte i en fart.

Bør jeg skylle alle lagene i filterpumpene?

Bruker foringsautomat og er litt usikker på når jeg skal gi mat for første gang etter dette. Skal jeg vente 2 dager eller hvor lenge bør jeg vente? "Dag-fiskene" får mat 3 ganger til dagen og "Natt-fiskene" får en gang om natten. Bør jeg kanskje redusere denne mengden totalt sett i hele ferien (14 dager)?

Har fått hjelp til å sjekke akvariet i kveld/morgen av en "sivil"-person. Tenkte jeg skulle vise henne hvordan en tar en nitritt test og ved utslag, skifte vann. Hvor ofte bør akvariet sjekkes og hvor mye vann bør eventuelt byttes ved utslag?

Det ble mange spørsmål nå, men liker ikke situasjonen jeg er kommet i og da er det betryggende å vite at det er personer her inne som kan hjelpe med råd og veilledning.

Mvh Kjartan
Ikke mye hjelp i å ringe kraftselskapet, når det er intert strømbrudd

Jeg ville nok skylt all filtermassen, da det er like stor dødsprosent på bakteriene i alle lag.

Når det gjelder for, ville jeg redusert på menden av dette. Bedre det, enn at dem går helt uten mat hele perioden. Om du lar dem være uten mat ett par dager, skader nok heller ikke.
For den del: 14 dager uten mat skal ikke være noe som helst problem for friske og sunne fisker

Jeg ville testet vannet for nitritt daglig den første uka, og gjerne byttet 15% av vannet hver dag. Om då får "hjelperen" din til å gjøre dette, er dette flott!
Om det er utslag på nitritten, bør det selvsagt byttes vann. Jo høyere utslag, jo mere vann bør byttes.
Ved utslag på 0,3mg\l, ville jeg byttet 20%, ved utslag på 1mg\l 35%, og utslag over dette: byttet 50%.
Takk for hjelpen Frank . Nå har jeg en slagplan å gå ut i fra. Krysser fingrene for at alt går bra til jeg kommer hjem igjen.

Kjartan Tobiassen
Takk for hjelpen Frank :) . Nå har jeg en slagplan å gå ut i fra. Krysser fingrene for at alt går bra til jeg kommer hjem igjen.

Ekstra tips fra meg, litt bedre strømforsyninger har sikringer som ryker før problemene går utfor strømforsyningen, fordel å bruke noen hundringser ekstra på strømforsyninger til PCer
Hehe....ja....eg har en MIST 430 W som er basert på Fortron Source.....disse skal være av høy kvalitet og kostet en ganske betydelig sum. Skal rett til butikken og klage nå.

Fra reklamen for disse: "Strømforsyningen som kommer ut på topp i alle tester - et lydløst råskinn!"
Har hatt en Fortron Source på i 2 år non stop så du har nok vært uheldig.. Men huff..

Separat kurs til akvariet er kanskje en ide her hjemme tenker jeg nå.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap