Bevis på at penselalger fester seg OVERALT....

Denne skulle vel si alt...!
Fant den i den ene 250 literen min, hvor penselalgene nå har begynt å gjøre inntog der også. Jeg blir gal!

[External Image]
Og du har fortsatt ikke skaffet SAE'r? Har man mange er de både nyttige og også en fin stimfisk.
SAE er fra feil kontinent, blir digre og late etterhvert som de vokser. dessuten så foretrekker de fiskemat istedet for alger hvis de får valget.

dessverre så har jeg to stykk selv men de skal UT så fort som mulig
Hvor mye skal du ha for de to a?
Høyer'n
Hvor mye skal du ha for de to a?

he he, de skal nok bli i karet til de har gjort jobben sin, har de gående alene i karet og forer minimalt så de skal spise alger og ikke fiskemat.
Stina Engerud
he he, de skal nok bli i karet til de har gjort jobben sin, har de gående alene i karet og forer minimalt så de skal spise alger og ikke fiskemat.

* en lyspære blinker over hodet *

Selvsagt! Der sa du det! Jeg kan tømme karet for de nåværende beboerne, putte dem i egen tank (midlertidig) og fylle 250 litern med SAE. Ikke fôre dem noe som helst. SPIS ALGER eller sult!!

Tror du jeg får solgt en bande forspiste SAE etter endt jobb her?
Kjøp noen små, det tar år før de blir svære.
Kjetil L

Det kommer sikkert litt an på fødetilgangen, vel...?
Jeg hadde fire stk SAE tidligere, og de vokste iallefall i rekordfart til noen fete slamper. Jeg hadde dem ikke så veldig mange måneder.
Og de var alltid raskest og glupskest ved fôringstid. Så raske som de er, lynraske, rakk de alltid å få i seg halvparten før resten av fiskene var fremme omtrent....

De var store da jeg kvittet meg med dem. Men det er mulig de kan bli enda større, selvsagt, men i mine øyne var de digre....

Kjetil L

he he, fortsatt fra feil kontinent og min erfaring er at hvis de skal være effektive i algefjerning så må de gå alene i karet uten annen foring.
ellers spiser de seg bare feite på vanlig for og gir blaffen i algene.
Kjetil L

En sannhet med vise modifikasjoner, det kommer litt annpå størelsen på karret og hva man forer med. Jeg har 5 stk i en 325 liter med discus hvor det ble foret tungt en stund. Er vel ca 1 år siden de ble kjøpt som ungfisk ca 3-4 cm, nå er de sikkert 10 cm og skikkelig late i 112 literen vokser de mye saktere og er under halvparten så stor selv om de ble kjøpt sammtidig. Problemet er å finne en verdig erstatter til Sae.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap