Nytt kar:)

Hurra!Har vært i Harstad i dag og hentet nytt(brukt) 112-liters kar
Åh, så flott! Samme bakgrunn som jeg har forelsket meg i og brukt i et par kar; Juwel Rock.

Dette blir knallbra, garantert. Hva har du tenkte å innrede med, og hva slags fisk skal du ha i?

Har ikke helt bestemt meg enda,men satser på å hente sand/fin grus i fjæra,har utrolig lyst på noen malawi el lignende.
Har egentlig lovt gubben å IKKE sette opp dette karet,siden vi er på husjakt og håper på å flytte asap.
Men...nå står det jo her,så "plutselig" en dag han er på jobb....*vips---der kom det visst vann i,gitt*
Kjempefint! Så dette på NA da jeg drev og kikket etter brukte kar. Dette var litt mindre enn jeg hadde tenkt, og litt lang vei til Harstad. Nå endte jeg opp med et kar fra Harstad likevel ... (selgerene skulle plutselig til Tromsø)

Jeg har bestilt meg samme bakgrunn. Synes den ser veldig kjekk ut!
Og jeg vet nøyaktig hvordan det er å ha et tomt kar stående. Jeg har måtte kikke lengselsfullt borti på det digre karet som står i stua, og jeg klør i fingrene etter å få satt det i gang. Men i morgen reiser jeg bort på over tre uker lang ferie, og pakken med bakgrunn og diverse som er bestilt skal komme i de tidene jeg vender snuten hjem igjen.

Skjønner godt det er vanskelig å bare la karet stå der .. for man vet jo aldri når man finner drømmehuset ... kanskje det er mange måneder til.

Nå har jeg egentlgi ikke så god peiling på malawi, men jeg trodde de fleste malawiciklider var digre beist som trengte større kar ... ? Eller det er vel kanskje noen som klarer seg med mindre. Men man har jo Tanganyikaciklider ... tror det er mer å velge mellom der som passer til ditt kar.
Gratis med nytt kar, var jo slett ikk dumt det der

Skal se om jeg ikke seinere kan komme med råd til hvilke malawi som under tvil kan holdes på så liten plass
Men Ir har ganske rett, svært mange malawi blir noen plasskrevende "slamper"
hvorfor heller ikke tanganyika? trur malawiciklider blir for store til det karet, Frank?
Guppy ;)
hvorfor heller ikke tanganyika? trur malawiciklider blir for store til det karet, Frank?

Noen få malawier vil kunne leve og trives med 110L. Tenker da på mindre arter, på 8cm eller mindre.
Antallet bør selvsagt ikke være høyt, en gruppe på 1 han og 3-4 hunfisk er mer enn nok

Selvsagt vil enkelte tanganyikaarter være mer passende, men om Liss ønsker Malawi, tipser jeg gjerne om passende krabater
okei.. da vet jeg det.. isåfall lykke til Liss
Jeg har ikke helt greie på hvem som er hvem av Tanganyikaciklider og Malawiciklider,så jeg må undersøke nærmere.
Iallfall er det slik at ALLE fiskene jeg kommer over og tenker "sånn vil jeg ha",så er de alle ciklider!
Jeg var nok snar med å kalle dem malawi:/
Så iallfall blir det et ciklidekar

Og ja,jeg tar veldig gjerne imot forslag til hvem som passer sammen i dette karet
Hvis du går for Malawi vil du ha et meget begrenset utvalg samtidtidig som det er fare for at det blir problemer. Men det går nok fint å ha noen av de mindre artene; som Demasoni, Flavus eller Salousi. Det går nok fint å ha en gruppe 1+3-4 som Frank nevner , men det kan bli problematisk å ha flere grupper. Ulempen med å gå for malawi i et såpess lite kar er at når du først har kjøpt de første kan det bli problematisk å tilsette flere fisk, noe som fratar deg en del av gleden med å ha akvarie.










Til ett kar på 110L, vil nok dvergciklider passe en tanke bedre enn malawi
Og mange dvegciklider er så vakre at det gjør vondt av å se på dem
Jeg syntes f.eks dette karet til Mona O er ett virkelig godt eksempel på ett meget godt gjennomført kar i stort sett samme størrelse.
Jeg blir i alle fall både inspirert og sjalu når jeg ser så flotte kar!!
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap