Nyinnkjøpt keisertetra dør som fluer i discuskar.

Inaktiv bruker
Kjøpte en stim keisertetra mandag. Etter to dager begynte den første å stå nær bunnen med nesa skrått ned og jobbet ekstra med finnene. I løpet av få timer søkte den mot overflata og balansen var ute av kontroll.

Nå er alle døde. Noen fikk lysere stripe, men de fleste ble bare noe rosa og det så ut som om de hadde en bloduttredelse i buken. Enkelte så ut til å ha et lite sår i buken, men i og med at de fleste døde mens jeg var på jobb vet jeg ikke om dette kom etter at de var døde. Ser ikke prikker/parasitter.Den siste hadde ikke sår. Det tok tre timer fra jeg så begynnende avvikende svømming til den hang halvdød 5 cm fra overflata og jeg avlivet den.

Karet er på 240 liter og pH har siste tre uker ligget stabilt på 6,5 og ingen utslag på nitritt. kH og gH på 3-4. Nylig satt opp med filterguffe (fra et kar med stabile verdier i 4-5 mnd). Innbygd bakgrunn med filter, kolbe og Maxi jet powerhead (1100l/t) bak. Temp 27.

I karet går tre små Flash pleco L204 og fem discus(ca 7 cm). Diskusene har bare villet ta røde mygglarver til nå og avviser bestemt Tetra discus, tubifex og Fina Fisken oksehjerte. Nå nekter de å spise og den ene står litt høyt i karet( hjelp!).

Hva gjør jeg nå? Hadde dagen før fiskene flyttet inn flyttet en stim på 11 kileflekktetra over i en 98L. De er fortsatt friske.
Det skulle tro at disse fisken ikke har tålt vannet, eller phen..Du slengte vel ikke fiskene rett oppi karet? Sjekk på fiskebasen om hvoordan vannkvalitet de skal ha..
Inaktiv bruker
Nei, men hadde notert pH opp til 6,5 idet vi har ønsket oss den.

Ser at opp til 6 er anbefalt her. Har fulgt rådene nå om hyppige/større vannbytter , men byttet ca 25% annenhver dag før dette oppsto idet discusene må fores ofte.

Nå er den ene discusen ut av balanse og ligger på bunnen. Sitter her med en flaske General Tonic jeg ikke tør ta i bruk.
Kari Jordahl
Nei, men hadde notert pH opp til 6,5 idet vi har ønsket oss den. Ser at opp til 6 er anbefalt her. Har fulgt rådene nå om hyppige/større vannbytter , men byttet ca 25% annenhver dag før dette oppsto idet discusene må fores ofte. Nå er den ene discusen ut av balanse og ligger på bunnen. Sitter her med en flaske General Tonic jeg ikke tør ta i bruk.

Huffamei, dette hørtes ikke mye koselig ut..Jeg har 8 discus gående i et 720L sammen med kardinal og sort neontetra. Å jeg har aldrig hatt et eneste dødsfall. Tro om det har vert noe sykdom på disse keiserene, siden discusen holder på å gå dukken..Hva ligger tempraturen på..Og hvordan senker du phen?

Kinkig dette, sykdom er ikke helt greit å diagnostisere. Dermed blir det også vanskelig å sette inn medisin.

I alle fall er karret ferskt og det fores med for som gir rimelig mye avfall. De siste fiskene har muligens gjort sitt til at vannkvaliteten har falt. Aldri sett fisk rett inn i et discuskar. Karantene 4-6 uker er påkrevd.

Tempraturen på 27 grader er for lav til discus i oppvekst, 29-30 grader og middels hardt vann er tingen.

Vannbytte går du nå over til 25-30 % hver dag. Slamsug gjerne slik at du er sikker på at det ikke ligger igjen restfor. Sørg for at det er skikkelig bevegelse i vannflata slik at discusen får ekstra med O2.
Inaktiv bruker
Joda nila, jeg prøvde å sette inn fiskene skånsomt men Geir har evig rett i at jeg burde visst bedre enn å sette dem rett i karet. Karantenekaret var opptatt enda av datterens guppyunger og jeg visste det var dumt.

Takk for påminnelsen om pH. Dråpetesten viser at den ligger på 7! Kan jeg skylle torv fra hagen i strømpe og legge bak i filtersystemet? Kan ikke gå og kjøpe på en søndag heller. Diskusen ligger på siden nå og bare gisper så jeg forbereder dette hvis ingen gjør anskrik.

Pleier alltid å suge opp rester etter foring minst annenhver dag i dette karet, men det er klart forurensningen økte når flere fisk kom til.

Lurer på om tetraene bare døde pga høy pH?

Har ingen tro på at pH alene skal ha medført dette. Discusen går like greit i pH 7.8 som i 6.5. Det eneste man skal være forsiktig med er når pH beveger seg over og under 7.

Man skal allltid foreta vannbytte førman til setter for eksempel bikarbonat for å slippe en oppblomstring av amoniakk.

Jeg ville ha pprøvd med et skikkelig vannnbytte, helt opp mot 50%. Hvis det er det at pH har bevegd seg over 7 kan det være at du har fått en amoniakkoppblomstring og at det er dette fiskene reagerer på.

Inaktiv bruker
Byttet 40% av vannet i går (lørdag) formiddag og tømte tilbake luftet og temperert 60L(har egen plastdunk). Resten var kaldt vann som ble fylt på etter hvert for å unngå stor temp.svingning samt at en ekstra varmekolbe ble satt inn midlertidig.

Diskusen døde men de andre virker nå piggere og leter etter mat. En av dem er nok fortsatt litt tufs. La inn litt torv i strømpe bak bakrunnen.

Frykter nye døde når jeg står opp.
Sikkert litt seint nå dette, men mener da å ha lest her tidligere at ved bruk av torv er det viktig at den ikke er innsatt med gjødsel, noe som vel vanligvis torv til hagen er?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap