Innvendig amtop.

Nå er nykaret kommet i stua,og jeg så litt på pumpen som fulgte med karet.
Under den står bare AM-top POWERHEAD ,Hmax 1,20m,Qmax 1000l/h.

Jeg finner ikke noe på nettet om denne,og bruksanvisning fikk jeg ikke med.
Inni denne saken er det to separate rom med en sort matte i begge.

Noen som vet og vil dele med meg?
Har denne liggende i en skuff det blei for mye" broming" og strøm til mitt bruk. Blei kjøpt som en nødløsning. Uansett, mye trøkk i den, men kanskje litt lite filtrering i den, spørs hva du skal ha oppi der.
Har ikke dette filteret selv, men fordelen med det er:
Du har to kamre til filtermasse, og kan derfor rense filteret uten å rassere hele kulturen på en gang.
Det er også ett motorsterkt filter, altså, det skal mye dritt til for å tette dette.

Ulempen med at det er såpass motorsterkt, er at strømforbruket er ganske mye høyere enn tilsvarende filtre. F.eks fluval 4+, som pumper like mye vann i timen, bruker "bare" 10W, mens dette Am-top bruker 25W. Ikke det at det utgjør så mange kronene i året (ca 65 kroner med i året)

En annen ulempe er at jo mere strøm dem suger, jo mere vibrasjoner blir det. Vibrasjoner vil skape en del brumming\ during, og er for mange svært sjenerende.

Om dette filteret fulgte med 110L, har du ett krafig overdimensjonert filter til dette karet. Enkelte arter vil kanskje også syntes at det blir litt vel mye fart i vannet Blir vel 9-10 (alt etter hvor skittent filteret er) ganger sirkulasjon i karet. Planter vil nok også kunne finne ut at dem skal stå sidelengs i strømmen
Oj..ja men jeg får prøve meg fram. Var forresten i fjæra igår og lette etter fin grus tildette karet,men det var bare fin sand overalt. Tror jeg prøver med fin sand,og bestiller meg noen sandsnegler. Tror du det går sammen med fin sand og denne pumpa,Frank?
Må ærlig talt si at jeg er litt redd at det kan bli i meste laget med sirkulsjon til at fin sand blir liggende der den skal.
Filteret er jo også ganske langt, og innsuget blir jo derfor temmelig nær bunnen.

Tør faktiskt ikke å si bastant det ene eller det andre, men frykter sandstorm i karet ditt med det filteret der Du får prøve å se hvordan det fyker avgåde (passende ordvalg?)
Hvor stor pumpe BURDE jeg ha da?
Og hvor stort kar passer powerheaden egentlig til?
Jeg hadde den i en 375 liter, selv der synes jeg den ble voldsom.
Så da kan jeg egentlig prøve å flytte pumpen fra 250-literen over i 112-literen? (Eheim 2224)
Og prøve powerheaden i 240-literen??
Det spørs hvor mye filtrering du trenger til 250 literen, og igjen hvor mye trøkk fiskene dine liker, prøv den i 250 litern så ser du hvordan fiskene reagerer.
Nå har jeg prøvd pumpen,og det var jo vannstorm!
Tror jeg må investere i ny pumpe

Hva trenger jeg til en 112-liter?
Liss Nilsen
Nå har jeg prøvd pumpen,og det var jo vannstorm! Tror jeg må investere i ny pumpe:( Hva trenger jeg til en 112-liter?

Fluval 3+ er ypperlig, spesielt om du modifiserer den slik Bjarne har skrevet artikkel om.
Har selv 2+ i en 93L, og det er alt for lite, så 3+ er nok passe stort. Ganske mye å justere på gjennomstrømmingen er det også.
Jepp da er jeg hjemme fra Sortland,kom hjem med fluval 3+.
Så nå er sanden "Haley" vasket og kommet i karet,
Så nå spør jeg:

Skal jeg regulere vannet i bøtter før jeg har det i karet?Jeg skal ha ciklider,blant annet golden.
Jeg har dh-salt og ph/kh+.
Regulerer jeg da hver bøtte til rett nivå,eller slik at ca 10 bøtter vann tilsammen utgjør verdien??

Skjønte dere det....?
Liss Nilsen
Jepp da er jeg hjemme fra Sortland,kom hjem med fluval 3+. Så nå er sanden "Haley" vasket og kommet i karet, Så nå spør jeg: Skal jeg regulere vannet i bøtter før jeg har det i karet?Jeg skal ha ciklider,blant annet golden. Jeg har dh-salt og ph/kh+. Regulerer jeg da hver bøtte til rett nivå,eller slik at ca 10 bøtter vann tilsammen utgjør verdien?? Skjønte dere det....?

Pen grus du har gått for, har denne selv til Malawi

Jeg ville justert vannet i bøttene, slik at du får en feeling med hvor mye som skal til for å havne akkurat der du skal ha dem

Men egentlig blir det akkurat det samme hvordan du gjør det, så lenge verdiene blir riktige.
PS: Det er ganske lave verdier i karet på butikken, så det er ikke noen stor vits å ha hverken Gh eller Kh for høy. Lettere å klimatisere fiskene om det er lite forskjell i verdiene, og heller justere opp til optimale forhold etterhvert
Frank Angell
[QUOTE=Liss Nilsen]Nå har jeg prøvd pumpen,og det var jo vannstorm! Tror jeg må investere i ny pumpe:( Hva trenger jeg til en 112-liter?

Fluval 3+ er ypperlig, spesielt om du modifiserer den slik Bjarne har skrevet artikkel om.
Har selv 2+ i en 93L, og det er alt for lite, så 3+ er nok passe stort. Ganske mye å justere på gjennomstrømmingen er det også.

Den skruen oppå,hvilken funksjon har den?Den skal vel regulere utstrømningen,men skal den sitte bare helt sånn løst oppå,eller skal den presses nedi?
Har ikke noen skruve oppå....

Om det er den gule knappen litt på siden av toppen av filteret, er dette rett å slett ett "flowmeter". Denne vil presses opp, når vannet strømmer gjennom filteret.
Når denne begynner å falle ned, er vanngjennomstrømmingen svært redusert, og derfor er det på høy tid med rens av filteret.

Reguleringen av gjennomstrømmingen finner du som en spake foran på filteret, rett over filerboksen.
Joda,der du kan sette troppa i oppå,kan man også sette inn en skrue...
Liss Nilsen
Joda,der du kan sette troppa i oppå,kan man også sette inn en skrue...

Om det er fremme på selve utblåset, er det nok en justeringsskruve for hvor mye disfusering som skal gjøres (hvor mye luftbobler den skal blåse).
Selv har jeg troppa på, liker ikke disse boblene Liten nytte er det også av disse.
Legger ved ett bilde (ikke se på algene )
Frank Angell
[QUOTE=Liss Nilsen]Joda,der du kan sette troppa i oppå,kan man også sette inn en skrue...

Om det er fremme på selve utblåset, er det nok en justeringsskruve for hvor mye disfusering som skal gjøres (hvor mye luftbobler den skal blåse).
Selv har jeg troppa på, liker ikke disse boblene Liten nytte er det også av disse.
Legger ved ett bilde (ikke se på algene )

Den skruen ja.fikk den ikke til å funke jeg.Har satt troppa i.
Takk for hjelpa
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap