Ciklide hjelp

Ønsker meg en Ciklide til en 160 liters. Noen gode tips? Helst en med litt størrelse. Sør Amerikansk.
apistogramma agassizi eller noe sånt er jo fine og nøkkelhullciklide...
Trenger meg inn i denne tråden. Jeg har også lyst på en "fredelig" ciklide i min 160l. Problemet er at det er grus i den, og jeg er ikke lysten på å tømme den. Er det noen som passer til det?
takker for svar
nøkkelhullcikliden leser jeg blir 15 cm. Dette er noe som passer fint. Mener jeg da. Men har også lest at den som oftest ikke blir 10 cm en gang. Er dette riktig.
Innbillermeg å ha lest at den graver en del. Er dette riktig?
Ciklide med grus i akvariet
Spør en gang til

Vet dere om en "fredelig" ciklide som ville trives i min 160l med grus i?
Guppy ;)
perlemorciklide?

Oi - det står at den er noe aggresiv og vil ha 530l liter....
du får vel ikke ciklider som er helt snillle da?
Guppy ;)

Nei, det er mulig, men på noen står det at de er fredelige, og det betyr vel at de er mer "omgjengelig". På denne står det at den er "noe aggresiv", og dessuten blir den alt for stor for meg.
De ciklidene som jeg vet om er snillere, må ha sandbunn, og det kan jeg ikke tilby dem i dette akvariet, da jeg ikke orker å tømme og bytte substrat der i år....
Sajicacikliden er fin (etter min smak) og den er også grei....[

Det virker som den også vil ha et større akvarie enn mitt...? Det kom ikke noe opp på din link.
Linken funker på maskina hos meg.
250 liter som det står i fiskebasen er rellativ... Tror og mener selv at lengden på karet teller mest.... Og da er du ikke så langt unna?? hihi...

Leikeleif
Jeg har to nøkkelhullciklider. De er bare snille mot alle andre i karet mitt, og roter ikke.Kan absolutt anbefales!

Ellers kan jeg anbefale palettciklider
og smaragdciklider , selv om de ikke er fra Sør-Amerika. Masse action og FLOTTE farger!
Ellers er gul indisk ciklide også morsom og snill og ikke så stor, og en fargeklatt i akvariet! (Heller ikke fra Sør-Amerika, men...)
http://www.akvaforum.no/profile.cfm?id=1459

Lykke til med valget! Søker du på ciklide i fiskebasen kan du lett plukke ut de som passer deg...
Guppy ;)

Selvsagt gjør man det! Det finnes masser av ciklider som er helt harmløse og fredelige. Altfor mange til å begynne og liste opp her

Hvorfor tror du noe sånt, forresten?
Takker for svar
Flott med tilbakemeldinger! Det virker som noen av disse også ønsker sandbunn. Det gjør ikke noe - jeg har begynt å psyke meg opp til å skifte fra grus til sand (puh..) Da er det iallefall flere fine og "fredelige" ciklider å velge mellom. Hadde i utgangspunktet ønsket meg boliviansk sommerfuglciklide... muligens en til. Vi får se når jeg har skiftet substrat, hva som er i butikken når nøden er størst, og ev hva som passer til. Liker også div apistogramma, men har snart en 60l med sand i drift, så det er muligheter for flere arter i huset
ville ihvertfall vært litt obs på å sette bolivianere og f.eks apistogramma sammen i en 160 liter, gikk mildt sagt elendig her.
bolivianerne sto skremt under filteret og apistoen regjerte karet totalt.

ville heller forsøkt å kjøpt en gruppe på 5-6 ungfisk og la det skille seg ut et par der, de vil nok også trenge en del territorie hvis du skal ha de i lek.
60l kommer først med sand. Kuhliål er førstpri da. Vet ikke hvilken ciklide som passer med de? Når jeg bytter til sand i 160l, får jeg se hva som er tilgjengelig i butikkene.... Vet ikke hvor tålmodig jeg er da? Om det blir en eller to ciklider er ikke så farlig, bare de er ok med andre fisk. Har sett litt på div fra boka "Akvariefisker" og på forum. Alle de som blir omtalt som "fredelige" vil ha sand, så jeg må først komme dit
Det er i grunn flere der jeg kunne tenke meg - gul dvergciklide, Mc Master (el), tenkte litt på Kurvciklide - men har sett på nett i det siste at de er surpomper, så : dropper dem. Vi får se: har enda litt tid..

Stina: 5-6 ungfisk av Bolivianere?
Lek er ikke hovedgrunn til ønske av ciklider, men slett ikke uønsket (har ekstra pumpe og varmekolbe - som ikke gubben vet av. Han forstår ikke hva jeg skal med 60l - dum hva?)
nja, vil ikke akkurat si at de er surpomper men de fleste cichlider er territorielle i større eller mindre grad.
jeg ville ihvertfall forsøkt med en ungfiskgruppe av bolivianere og latt de ordne seg selv. de som blir til overs kan du jo selge

i 60 literen... hm... du vil ha kuhlii... kuhlii er bunnfisk og det er dvergcichlider og... ville egentlig vært litt skeptisk til å blande dverger og annen bunnfisk i et såpass lite kar men hvis du ønsker å prøve så prøv en liten art som f.eks cacatuoides eller agassizzi... en hann og en hunn.
men sett da i ålene først så de ikke dumper rett ned i et ferdig etablert apistoterritorie, sørg for god beplantning og en to - tre huler.
Tilfeldig bekjentskap
© Else Therese Sirevåg
Reklame for plussmedlemskap