Transport av fisk

Hei,

Har bestilt meg følgende:
http://www.karolin.no/product_info.php?cPath=211_153_196&products_id=912&osCsid=cb7e5644ea43a193d7d877165c1b3400

Tenkte meg på ferie til sverige i sommer og tenkte og ta med dette for å kjøpe fisker der.

Vil fiskene klare seg over lengere tid i denne?
Evt kva bør eg gjøre for å få fiskene i livet til eg kommer hjem? (skal kjøre rundt 60 mil fra sverige og hjem).

Noen som har erfaring med å handle fisk i sverige og skal ta dette over grensa? Må det fortolles?

Vidar.
Hvorvidt fiskene greier seg noe særlig tid i denne boksen kommer ann på flere forhold.
Blandt annet må riktig temperatur opprettholdes, noe som er vanskelig i en slik boks. Siden det er åpne riller i toppen, er det ikke bare bare å pakke denne inn i f.eks avispapir.
Dere må altså ha ganske høy temperatur i bilen, slik at ikke vannet blir for kaldt. Særlig gunstig å kjøre i så varm bil er det ikke...

I tillegg, vil dere fort kunne oppleve at vannet skvulper ut av rillene i toppen. Våt bil+ tør fisk er vel ikke det som er målet

Jeg ville heller bedt om at fiskene ble pakket med mye vann pr fisk (og mye luft, altså lite fisk pr pose).
Om posene oppbevares i f.eks en kjølebag (uten kjøling), vil fisken trolig ha det vesenlig bedre der enn i ett slikt plastakvarie.
Underveis, kan dere gjerne bytte ut luften i posene av og til, om dere er redd for at det skal bli for lite oksygen i posene.
Men om det er gjort en god pakking, skulle dette ikke ha noe å si.

Fisk til eget bruk, trenger ikke å fortolles. Her gjelder vanlige tollregler, og tar dere inn varer for mere enn 6000 pr persjon(regner med at dere blir i sverige over 24 timer), må varene selvsagt fortolles. Men fiskene i seg selv har ikke noe å si.
Takk for svar...

Du har nok rett i dette her... Får bruke denne til yngel og diverse.

Da tror eg tek med ein kjølebag og frakter det på denne måten.

Noen som vet om det er dyrebutikk som har akvariefisk på svinesund eller strømstad i sverige?

Da får eg ta en titt der.

Du vet ikkje hvor i strømstad denne ligger...
Tok ett kartsøk i eniro.se (kjekt med skile søkefunksjoner)
Fikk da opp [URL=http://kartor.eniro.se/query?what=map&mapcomp=15364390;;Akvariebutiken%2C%20Str%F6mstad;N.%20Klevg.%20;3;;45230;STR%D6MSTAD;0526;604%2050;;;1233495;6544587;1;1&header_code=&click_id=GulaSidorna_ToMap]dette karet [/URL]over strømstad, med kjørerute
når du kommer kjørende til strømstad, kommer du til en konsum butikk på høyre side og en elv på venstre side,ved et kryss.. ta opp til høyre i krysset og der ligger butikken i bakken på vesntre side
Tusen takk for svaret...

Da vet eg hvor det er...

Ha ein fin dag...
Men hvorfor skal du kjøpe fisk der? Er fisk også billigere i Sverige?
Tenkte dersom eg finner noen arter som er vansklige å få tak i her i norge, så kjøper eg de der.
Vet dette ikke har så mye med tråden å gjøre, men se på det som et lite innspill ang. sjappa i strømstad..

Jeg har handlet litt her. Flinke folk og fin fisk men om det finnes noe spesielt der, er nok litt tilfeldig. Er en mann som jobber der, han er veldig flink, og kan skaffe en del bra fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap