Ciklider med andre fisker...

Har sett på ganske mange flotte ciklider som eg har tenkt på i nye akvarie mitt på 300L.

Går alle ciklider i lag med feks. guppy, molly, tetra typene, barber, gurami?

Hvilke fisker SKAL ein ikkje ha ciklider i lag med?
Nei, slett ikke alle ciklider passer sammen med selskapsfisk. Det er enorme variasjoner i ciklidene, på alle fronter.

Enkelte blir ikke mere enn 4-5 cm i voksen alder, andre blir opp mot en meter i voksen alder... Sier seg selv at sistnevnte fort ville ete unna en stim med annen fisk før du fikk snudd ryggen til.
Noen ciklider skal ha svært blødt vann, som er surt. I andre enden finnes det ciklider, som skal pa Ph på over 9... Slike går gjerne i vann som er svært hardt.
Når det gjelder gemyttet til ciklider, er dette like varierende. Enkelte er snille å greie, andre er rene rovfisker, og noen er ekstremt teritorielle.
Det er også stor forskjell i matvanene til ciklider, det finnes både algespisende arter, og rene kjøttetere.

Det er derfor umulig å si noe helt konkret om hvilke som man kan ha sammen med hva, uten at du selv sier litt om hvilke arter du tenker å ha. Om jeg ikke husker feil, finnes det en god del over 2000 arter av ciklider (nesten 1500 av disse er repressentert i fiskebasen)
siclider er som regel alltid territoriale eller aggresive, men det finnes utskudd..det beste er å lese deg fra til hva som kan gå med dine fisker
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap