så uheldig :(

Først om mandan fikk jeg hvitprikk i karet mitt, medisinerte i går, ikke nok med det, men i natt gikk strømmen, og nesten all malawiyngelen er død

Var sikkert 100-150 yngel som døde. Strømmen kom tilbake kl 10 i dag morres. den gikk i natt kl 24.10. heldigvis så greide de voksene fiskene seg.
Oi, ikke bra! Du vet at man får kjøpt skjøteledning med batteripakke (beregnet til data) som gir strøm i noen timer i tilfelle strømmen skulle gå.... Kanskje en ide til der fleste her inne...
Kjempetrasig, og er det ikke typisk: alt på en gang.

En slik batteripakke (UPS) som Høyer`n nevner, kan være en kjekk investering.
Hadde en slik selv, men kvittet meg med den etter en runde med stadige korte strømbrudd.
Rett å slett fordi det ikke ble levert 220V med gode svingninger (pumpene er ganske finspiste på vekselstrømmen).
Hørtes ut som pumpa skulle knuse ved hver oppstart...

I tillegg var det ikke allverden av tid denne UPS-en kunne levere strøm til mine filtre.
Den jeg hadde var på 500VA. Hadde da kapasitet til en times drift av 2026 og 2028 samtidig.

Driver nå å jobber for å få til ett relestyrt system, med en 1Kw inverter (ikke noe billig dritt) til å drive alt som har med akvariene å gjøre. Tenker å ha dette koblet opp mot 4x200Amp batterier (kjekt å fylle plassen under senga med noe fornuftig).
Problemet så langt, er ett ladesystem av alle disse amperene, som fungerer som både lading og vedlikeholdslading.
Med denne enorme batteripakken, vil jeg ha strøm til akvariene (pumper, varme, filter) i ca 15 timer. Ved å kutte ut lyset, dobbelt så lenge.

Prislapp? mellom 6 og 10.000.....

Sånn sett er akvarieforsikringen, som også dekker tapt fisk ved strømbrudd, en billigere måte å unngå tap. Koster meg ca 400.- i året, siden dette gjør at jeg får totalkunderabatt.
hmm.. ja alt på en gang får se på et sånnt skjøteledning da
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap