Lys og ferie

Jeg skal reise vekk i 3 uker. Nå som det er så varmt ute blir det fort noen grader ekstra i karet også. Lysrørene gjør vel ikke saken bedre når det kommer til varmen..... Lurer derfor om det er ok at lyset i karet blir slått av i disse 3 ukene for å redusere varmen i karet ( om det har noen betydning i det hele tatt) Det vil være lyst i huset uansett på dagtid.
For fiskene spiller det ingen rolle.
Men plantene vil nok ikke se særlig staselige ut etter 3 uker uten riktig lys (både lysmengde og kvalitet på lyset). Faren er da selvsagt at plantene begynner å dø, og dermed skaper problemer med forurensing av vannet.

En lei blemme det der, Cathrine, om lyset er på kan det skape trøbbel, og om det er av vil det mye sannsynlig skape ennå mere trøbbel...
Selv hadde jeg nok gått for å ha lysene på, men i kortere tidsintervaller enn når jeg er hjemme.
Ville også hatt på lyset når det normalt er kaldest å rommet karene står i.
Med fare for å ta livet av planter med høyt lyskrav: jeg ville hatt lyset på i 5-6 timer daglig
Du sier noe der, plantene var ikke i mine tanker, men de trenger selvsagt litt lys.

Løsningen får bli som du skriver, mindre tidsintervall på lyset, og i perioden det er kaldest i rommet. Det går nok sikkert bra!!!

Takker for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap