Gullfisk og varmebehandling (hvitprikk)
Jeg oppdaget nettopp at mitt kar med slørhaler er rammet av hvitprikk.
Jeg har allerede skiftet ut ca. 50 % vann, tatt ut all pynt og helt oppi en dose med Goldoomed.
Men det jeg lurer på er: tåler gullfisk varmebehandling?
32 grader er jo tross alt dobbelt så varmt som de liker? (Mine har hatt ca 20 grader nå i det siste pga av sommervarmen.)
Håper på raske svar!
Jeg har allerede skiftet ut ca. 50 % vann, tatt ut all pynt og helt oppi en dose med Goldoomed.
Men det jeg lurer på er: tåler gullfisk varmebehandling?
32 grader er jo tross alt dobbelt så varmt som de liker? (Mine har hatt ca 20 grader nå i det siste pga av sommervarmen.)
Håper på raske svar!
Postet 05.07.06 kl 23:40
Postet 05.07.06 kl 23:47
Postet 06.07.06 kl 00:01
Postet 06.07.06 kl 00:04
Enkelte har faktisk kjørt varmekuren med gullfiskarter i karet, uten at disse har krepert av den grunn.
Men som allerede sagt: 32`C er umåtelig varmt for kaldvannsfisker!
Om det var meg selv som fikk hvitprikk på disse, ville jeg brukt salt og medisiner. Om mulig, ville jeg også redusert temperaturen litt.
For meg høres det ut som du har ett ekstremt hardt angrep av parasitter, siden allerede en fisk er død av dette.
Jeg ville derfor: Økt dosseringen med 50%, samt etterfylt med halv dose annen hver dag. Dette er en medisin som svekkes meget fort, og spesielt om det er mye filterbakterier\ bakterier i bunnlaget. Medisinen vil da faktisk heller fjerne de viktige bakteriene, enn parasitter første og andre medisinering... Du bør derfor være obs på at nitritten fort kan bli farlig høy, og bør derfor bytte 30% av vannet annen hver dag, før du tilfører ny medisin.
Ikke helt etter oppskrifta, men eneste mulighet for noe effekt av denne medisinen (ikke akkurat hypereffektiv denne her).
Når det gjelder salt, kan du tilsette 0,2%, altså 20 gram pr 10L vann.
Saltet vil gjøre livet til parasittene vanskeligere, samt livet til fiskene lettere under sykdommen.
Om du har maller i karet, er halve dosen med salt rette dose.
Lykke til!
Men som allerede sagt: 32`C er umåtelig varmt for kaldvannsfisker!
Om det var meg selv som fikk hvitprikk på disse, ville jeg brukt salt og medisiner. Om mulig, ville jeg også redusert temperaturen litt.
For meg høres det ut som du har ett ekstremt hardt angrep av parasitter, siden allerede en fisk er død av dette.
Jeg ville derfor: Økt dosseringen med 50%, samt etterfylt med halv dose annen hver dag. Dette er en medisin som svekkes meget fort, og spesielt om det er mye filterbakterier\ bakterier i bunnlaget. Medisinen vil da faktisk heller fjerne de viktige bakteriene, enn parasitter første og andre medisinering... Du bør derfor være obs på at nitritten fort kan bli farlig høy, og bør derfor bytte 30% av vannet annen hver dag, før du tilfører ny medisin.
Ikke helt etter oppskrifta, men eneste mulighet for noe effekt av denne medisinen (ikke akkurat hypereffektiv denne her).
Når det gjelder salt, kan du tilsette 0,2%, altså 20 gram pr 10L vann.
Saltet vil gjøre livet til parasittene vanskeligere, samt livet til fiskene lettere under sykdommen.
Om du har maller i karet, er halve dosen med salt rette dose.
Lykke til!
Postet 06.07.06 kl 09:57
Som du sier Frank, så er fiskene veldig hardt angrepet! Hodene deres er helt hvite, spesielt på toppen av hodet og rundt munnen. Er det vanlig?
Jeg trodde jeg måtte avlive en fisk igårkveld, men lot den få en sjanse over natta. Og imorges: Jippi den er på bedringens vei!
Nå skal jeg skifte vann til den store gullmedalje.
Og til dere der ute som snakker negativt om medisin og salt: det virker!
PS. Takker for svar så langt!
Jeg trodde jeg måtte avlive en fisk igårkveld, men lot den få en sjanse over natta. Og imorges: Jippi den er på bedringens vei!
Nå skal jeg skifte vann til den store gullmedalje.
Og til dere der ute som snakker negativt om medisin og salt: det virker!
PS. Takker for svar så langt!
Postet 06.07.06 kl 10:18
Postet 06.07.06 kl 12:57
Hm, nå ble jeg litt i tvil her.
"Prikkene" er faktisk støvaktige ja, og ligger utenpå skinnet. Det er ikke sopp, det er jeg ganske sikker på.
Den sorte slørhalen min som var veldig syk igårkveld, hadde mistet mye av fargen, den var faktisk nesten oransje på kroppen.
Men idag er den omtrent som normalt.
"Prikkene" er faktisk støvaktige ja, og ligger utenpå skinnet. Det er ikke sopp, det er jeg ganske sikker på.
Den sorte slørhalen min som var veldig syk igårkveld, hadde mistet mye av fargen, den var faktisk nesten oransje på kroppen.
Men idag er den omtrent som normalt.
Postet 06.07.06 kl 13:34
Postet 06.07.06 kl 13:51
Postet 06.07.06 kl 18:05