pygmegurami yngel!

Pygmeguramiene mine har hevdet revir en stund nå, - i et såpass tett beplantet område at jeg ikke har mulighet til å følge med på hva som egentlig skjer der. Jeg hører klikkelydene deres ofte og ser at de raser fra og jager vekk alt mulig av andre fisk.
I går så jeg noe nytt: YNGEL... i to forskjellige størrelser. Noen er bitte-bittesmå, mens andre bare er...små... Tror kanskje det kan være to forskjellige kull, for størrelsen er svært forskjellig.

Jeg har hatt en storflytting av fisk den siste tiden, men har av en eller annen merkelig grunn ikke dempet på foringen ut fra mengde fisk, - derfor har jeg fått en god del planarier på glasset (og sikkert overalt ellers i karet også). Yngelen snapper og spiser på disse. I tillegg har jeg prøvd å gi litt uklekket artemiaegg (slike som brukes som fôr) og knust flakfôr mellom fingrene mine. Er dette nok?
La også nedi litt javamose fra et annet kar. Tenker det kan være noe spiselig inni der også, - i det minste er det et bra gjemmested.

Jeg drar på ferie i morgen og lurer fælt på om yngelen kan overleve på planarier og slikt den evt finner i javamosen i 5-6 dagers tid? Hva tror dere?

Andre tips?

Forøvrig anbefaler jeg disse fiskene på det varmeste. Nydelige og spennende!

KnB
HVordan ser du at guramien er klar for egglegging? og evt ynfling. Jeg er helt fersk på dette området.

JEg har to perleguramier. HVor ofte skjer det?
Jeg vet ikke hvordan det er med perleguramier (har hatt 4 som mine debutfisk, men alle var hunn-fisk...). Guramiene jeg ellers har hatt (rubin- og pygmegurami) leker på en artig og flott måte. De kveiler seg rundt hverandre og ser nesten ut som en ball... Hannen bygger skumrede (lett å se, dersom du ikke har enorme mengder med planter), og starter med en litt aggressiv og forsvarende oppførsel. Vet ikke om det vises på selve fisken når den er klar for egg, men når det gjelder pygmeguramiene, så viser de iallefall svært kraftige farger + at de viser full størrelse på finnene + at de lager klikkelyder når de møter en potensiell partner (klikkingen er spesiell for pygmeguramiene).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap