- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- snegle problem!
snegle problem!
hei! har fått masse pest snegler i plantekaret mitt som spiser opp plantene! de er som posthornsnegler bare mye mindre. det er ikke posthornsnegler, det er jeg sikker på!
jeg har også masse eplesnegler i karet. hvis jeg flytter de til et annet kar dør de bare! hvorfor det? aklimatiserer de ikke ved flytting.
har 5 stk dvergbotia som jeg kan sette inn, men kommer de til å spise eplesneglene også?
hvordan skal dette gå?;S
jeg har også masse eplesnegler i karet. hvis jeg flytter de til et annet kar dør de bare! hvorfor det? aklimatiserer de ikke ved flytting.
har 5 stk dvergbotia som jeg kan sette inn, men kommer de til å spise eplesneglene også?
hvordan skal dette gå?;S
Postet 11.07.06 kl 23:33
snegleproblem
har ingen aning om sneglene jeg hadde problemer med er de samme, men jeg jeg fjernet så mye alger og snegler jeg kunne. etterpå slamsugde jeg bunnlag. kjøpte 2 prakt botia. nå dukker det opp en i ny og ne, men det er ikke til store sjenansen. overforing kan føre til en oppblomstring av snegler. noen ganger får vi snegler med på kjøpet ved kjøp av planter.
Postet 12.07.06 kl 11:53
Postet 12.07.06 kl 14:24
Om eplesneilene er litt størrelse på, bør det i alle fall gå bra den første tiden.
Hadde selv praktbotia på 12-13cm sammen med fullvokste eplesneiler, og dette gikk bra i 2-3 uker. På den tiden vil botiaene ha forsynt seg heftig av pestsneilene. Praktbotia er jo også en vesenlig større fisk enn dvergbotia, og vil da naturlig nok ha større sjangs for å ta livet av store sneiler.
Hvilke planter er det du har som blir spist opp av sneilene?
Har selv ett kar jeg skulle drette blæresneiler i, til kulefisken. Siden kulefisken døde, har jeg ikke hatt behov for sneilene til dette, men lar dem være i karet.
Noen få yngel går i karet, og det er en del planter der.
Har ennå tilgode å se skader på platene etter sultne sneiler...
Tenker bare at det kan være at sneilene eter på dødt plantevev, og at det er en annen grunn til at plantene går med, enn sneilene
Hadde selv praktbotia på 12-13cm sammen med fullvokste eplesneiler, og dette gikk bra i 2-3 uker. På den tiden vil botiaene ha forsynt seg heftig av pestsneilene. Praktbotia er jo også en vesenlig større fisk enn dvergbotia, og vil da naturlig nok ha større sjangs for å ta livet av store sneiler.
Hvilke planter er det du har som blir spist opp av sneilene?
Har selv ett kar jeg skulle drette blæresneiler i, til kulefisken. Siden kulefisken døde, har jeg ikke hatt behov for sneilene til dette, men lar dem være i karet.
Noen få yngel går i karet, og det er en del planter der.
Har ennå tilgode å se skader på platene etter sultne sneiler...
Tenker bare at det kan være at sneilene eter på dødt plantevev, og at det er en annen grunn til at plantene går med, enn sneilene
Postet 12.07.06 kl 18:02
de spiser på vallisneriaen og h. difformis'n.
jeg tror dvergbotiane kommer til å ta noen eplesnegler siden jeg har noen fullvoksne, noen halvstore og noen som er like små som pestsneglene...
tror ikke det er noe gærn't med plantene. tilsetter jern og pmdd. har 0.47 w/l på lyset.
har faktisk sett de på fersk gjerning og!
hva skal jeg gjøre???
jeg tror dvergbotiane kommer til å ta noen eplesnegler siden jeg har noen fullvoksne, noen halvstore og noen som er like små som pestsneglene...
tror ikke det er noe gærn't med plantene. tilsetter jern og pmdd. har 0.47 w/l på lyset.
har faktisk sett de på fersk gjerning og!
hva skal jeg gjøre???
Postet 12.07.06 kl 19:37
Ganske utrolig om vallisneriaen blir spist av sneilene, dette er planter som oftest får være i fred for det meste som eter planter
De sneilene dine måe være svært sultne av seg
Tror nesten at jeg ville ha tatt en manuell utrensking av sneiler, siden noen av eplesneilene dine er så små som dem er.
Er litt jobb å fjerne sneilene for hånd, men etterhvert som det blir mindre og mindre av dem, vil faktisk også eplesneilene hjelpe til med å holde pest-sneilene i sjakk. Ikke at dem eter så mange andre sneiler, men eplesneiler spiser mer enn gjerne egg til andre sneiler
De sneilene dine måe være svært sultne av seg
Tror nesten at jeg ville ha tatt en manuell utrensking av sneiler, siden noen av eplesneilene dine er så små som dem er.
Er litt jobb å fjerne sneilene for hånd, men etterhvert som det blir mindre og mindre av dem, vil faktisk også eplesneilene hjelpe til med å holde pest-sneilene i sjakk. Ikke at dem eter så mange andre sneiler, men eplesneiler spiser mer enn gjerne egg til andre sneiler
Postet 12.07.06 kl 19:42
Postet 13.07.06 kl 06:55
Postet 13.07.06 kl 09:44
Postet 13.07.06 kl 10:34
Min erfaring er at de kan ta litt av hvert når de blir store.
Fisk feks
Har selv i alle str i L malle karret mitt, og ingen fisker har blitt tatt. men at de tar syke eller andre svekkete fisker det gjør de. Og andre døde dyr, f.eks tar de døde eplesneiler så jeg slipper å være redd for at det ligger noe å forgifter karret.
Utrolig gode vaktmestere
Postet 13.07.06 kl 13:28
FSde spiser på vallisneriaen og h. difformis'n. jeg tror dvergbotiane kommer til å ta noen eplesnegler siden jeg har noen fullvoksne, noen halvstore og noen som er like små som pestsneglene... tror ikke det er noe gærn't med plantene. tilsetter jern og pmdd. har 0.47 w/l på lyset. har faktisk sett de på fersk gjerning og!:( hva skal jeg gjøre???
Jeg har dvergbotia og eplesnegler sammen, men botian har kunn tatt blæresneglene og ikke eplesneglene.......
Postet 30.07.06 kl 21:47
Tropehagen Zoo
kjøp planter hos tropehagen zoo (en stor takk til Berit på Roseby). De kjøper planter hos tropica og jeg har aldri fått planter med snegler der.
Ellers, skyll nye planter godt, og har du fått snegler er det ganske enkelt å plukke dem ut etter hvert. Jeg var veldig plaget en stund, men etter ca 1 ukes jevnlig plukking var de borte.
Ellers, skyll nye planter godt, og har du fått snegler er det ganske enkelt å plukke dem ut etter hvert. Jeg var veldig plaget en stund, men etter ca 1 ukes jevnlig plukking var de borte.
Postet 30.07.06 kl 23:00