Ancistrus-yngel og veksthastighet på hunn og hann

Jeg har kun to Ancistrus-yngel igjen, etter at jeg var så treg med å lære hva som tok kål på så mange da de var bittesmå...*himler med øya*

Disse to har bodd i en 19 liter siden de var nyfødte (de er noen måneder gamle nå), og der har de greid seg bra. De er eneste fisken der, men har selskap av snegler og Kirsebær-reker.

Disse to Ancistrusene er en brun og en albino (faren var brun, moren var albino og de fikk 50/50 fordeling mht arvede farger på yngelen).
I starten var disse to jevnstore. Jeg tror de er samme kull.
Men jeg ser tydelig at den brune vokser fortere og bedre enn albinoen.

Jeg tror ikke det er tilfeldig, men at det enten kommer av kjønn (hanner vokser fortere enn hunner) eller av fargen.
Kanskje albinoer vokser noe langsommere enn de vanlige brune?

Den brune yngelen er nesten dobbel så stor som albinoen. Jeg tror derfor albinoen er hunn, og den brune hann.

Hva mener andre? Noen som har meninger om hva årsaken kan være?
Drev ganske heftig på med oppdrett av vanlig ansictrus for ett par år siden, og fikk da en del kunnskap om denne fisken.

Stemmer at hanfiskene gjerne vokser litt fortere enn hunfisken, det skulle bare mangle siden han skal bli noe større enn hun.
Opplevde selv ingen vesenlig forskjell i veksten på vanlig og albino variant.

Men med disse fiskene, som med så mye annet rart, det er en del forskjeller på veksthastighet.
Enkeltindivider nådde salgbar størrelse i løpet av halve tiden andre av samme kjønn trengte. Hvorfor aner jeg ikke, siden fiskene gikk i samme har hele tiden hos meg
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap