ph fra sand

Har hentet sand fra en strand. Tenkte jeg skulle teste den før jeg fyllte akvariumet, og hadde sand og vann i en boks i natt. Ph er 7,5. I akvariet med grus er ph 7,0. Sanden øker altså ph med 0,5. Sanden er lys-gråaktig.

Ville jo ha Kuhliiål oppi her, men høyeste ph de liker er 6,5. Er det mye ball å justere dette i en 60l? Lurer på om jeg bare skal dra til en "gul/brunere" strand og teste med dette....

Har desverre ikke kh, gh tester enda.
Svart Kuhlii-ål er jo en tanke... De kan ha ph opp til 7,5... Hvis du ikke skal ha andre fisker som krever lav ph da.
fisker i vannet
Svart kuhlii ål er jo en god tanke Tenker å ha otto og et par apistogramma av et slag der. Det virket på meg som om alternativene var større med lavere ph.
Kan man blande de to kuhliiålartene, og ha de som gruppe, eller vil de bli "lykkeligere" med individer fra sin egen art? (de er jo ikke overhengende fare for kryssninger, da de ikke er lette å avle på).
Trine Thoresen
Har hentet sand fra en strand. Tenkte jeg skulle teste den før jeg fyllte akvariumet, og hadde sand og vann i en boks i natt. Ph er 7,5. I akvariet med grus er ph 7,0. Sanden øker altså ph med 0,5. Sanden er lys-gråaktig.

Sanden trenger ikke være det som gir utslag i ulik ph Regner med at akvariet med grus er innkjørt, og da inneholder vannet gjerne en del sure forbindelser, fra restefor, avføring og urin. Dette vil trekke ned Ph.
Innholdet av Co2 vil nok sikkert også være høyere i akvariet, enn i boksen, på grunn av biologiske prosesser, både fra fisk og fra bakteriene

Jeg ville nok testet dette over en del lengre tid enn ett døgn, er Ph ennå høyere etter en uke eller to, er det noe som avgir karbonater til vannet.
Om det er skjell\ korallrester i sanden, er dette "synderen", og vil kunne trekke Ph ganske høyt etterhvert.
Frank Angell
Jeg ville nok testet dette over en del lengre tid enn ett døgn, er Ph ennå høyere etter en uke eller to, er det noe som avgir karbonater til vannet. Om det er skjell\ korallrester i sanden, er dette "synderen", og vil kunne trekke Ph ganske høyt etterhvert.

Mener du at boksen skal stå og "virke" i 1-2 uker? Enn om jeg heller på vann fra det innkjørte akvariet?

Mistenker det kan være skjellrester (veldig små biter), da det er endel skjell på denne stranden. Sanden er grå-glinsende.

Hadde egentlig tenkt å hente sand fra et vann i nærheten, men var på et sjeldent besøk hos min gamle mormor. Det var en slags nostalgi å ta med "hennes" sand hjem til stua....
En av grunnene til at man bør la det stå i ett par uker, er for å se den endelige endringen av verdiene. Å bruke brukt vann vil egentlig ikke ha spesiell betydning, det er bedre å få det riktige resultatet med en gang

Ok, takk
får smøre med med litt mer tålmodighet da.... sukk
Fiskerikkemer...

Denne sanden var altså fra sjøen. Har nå hentet et lite lass ny sand fra et fjellvann. Hadde sand og vann i en boks over natta med denne også, og den ga ph på 6,5! Lar begge stå til neste helg. Er det grunn til anbefaling til en av disse allerede på nåværende tidspunkt? Er så veldig spent (bare ignorer maset om dere vil )

Bilde av sandtypene
Fra vann til venstre og sjø til høyre:

[External Image]
Får legge inn bildet på nytt her og, nå da jeg skjønner hvordan...
Fiskerikkemer...
[QUOTE=Fiskerikkemer...]Har hentet sand fra en strand. Tenkte jeg skulle teste den før jeg fyllte akvariumet, og hadde sand og vann i en boks i natt. Ph er 7,5. I akvariet med grus er ph 7,0. Sanden øker altså ph med 0,5. Sanden er lys-gråaktig.

Denne sanden var altså fra sjøen. Har nå hentet et lite lass ny sand fra et fjellvann. Hadde sand og vann i en boks over natta med denne også, og den ga ph på 6,5! Lar begge stå til neste helg. Er det grunn til anbefaling til en av disse allerede på nåværende tidspunkt? Er så veldig spent (bare ignorer maset om dere vil )

Bilde av sandtypene
Fra vann til venstre og sjø til høyre:

Ville helt klart gått for sanden fra ferskvannet Siden det er så stor forskjell på Ph etter så kort tid, er det stor grunn til å mistenke at sjøsanden inneholder masse karbonater som vil kødde masse med Ph
Ok - da sier vi det. Gleder meg til å fylle karret, men det blir mye skylling av grusen! Det var mye mer rusk i ferskvannssanden enn sjøsanden. Gleder meg!!
Ph-resultater etter noen uker
Har latt mine "sandprøver" fortsette å stå i sine bokser med vann. Vannet i sjøsanden har økt ph fra 7,5 etter et døgn, til nå 9.
Vannet med innlandssand har økt fra 6,5 til et sted mellom 7-7,5. Det var nok helt riktig å gå for den!
Var nok ett slikt resultat jeg fryktet Ennå godt at du ikke gikk for den ph-bomba av en sand
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap