noen spørsmål om diskus...
hei!
nå har jeg kjøpt en 160liter som jeg skal ha på rommet!
tanken som slo meg var diskus. kan jeg ha det i en 160liter?
da har jeg noen spørsmål:
1. er det veldig vanskelig å holde diskus? krevende?jeg har hatt akvarium i 9 måneder og har endel kar utenom. er jeg erfaren nokk?
2. leste i en annen tråd at jeg kan ha kardinal tetra, corydoras og ancistrus sammen med de. kan jeg ha et par scalarer også? kan jeg ha en kampfisk sammen med diskus
3. hvilket bunnsubtrat liker diskus best?
4. er fôr dyrt? må jeg lage det selv? hvor ofte må jeg fôre de?
5. har ikke så mye penger så jeg jab finne på å kjøpe den billigste diksusen jeg ser. vet om noen til 149kr. det er ikke yngel. kan jeg kjøpe et par sånne?
6. det er en eheim 2213 som står for filtrering, er det bra nokk? hvor ofte må jeg bytte vann ca?
tror det var de fleste spørsmålene men det kommer sikkert flere!
nå har jeg kjøpt en 160liter som jeg skal ha på rommet!
tanken som slo meg var diskus. kan jeg ha det i en 160liter?
da har jeg noen spørsmål:
1. er det veldig vanskelig å holde diskus? krevende?jeg har hatt akvarium i 9 måneder og har endel kar utenom. er jeg erfaren nokk?
2. leste i en annen tråd at jeg kan ha kardinal tetra, corydoras og ancistrus sammen med de. kan jeg ha et par scalarer også? kan jeg ha en kampfisk sammen med diskus
3. hvilket bunnsubtrat liker diskus best?
4. er fôr dyrt? må jeg lage det selv? hvor ofte må jeg fôre de?
5. har ikke så mye penger så jeg jab finne på å kjøpe den billigste diksusen jeg ser. vet om noen til 149kr. det er ikke yngel. kan jeg kjøpe et par sånne?
6. det er en eheim 2213 som står for filtrering, er det bra nokk? hvor ofte må jeg bytte vann ca?
tror det var de fleste spørsmålene men det kommer sikkert flere!
Postet 17.07.06 kl 11:52
Postet 17.07.06 kl 15:01
FShei! nå har jeg kjøpt en 160liter som jeg skal ha på rommet! tanken som slo meg var diskus. kan jeg ha det i en 160liter? da har jeg noen spørsmål:
En 160 liter blir et midlertidig tilholdssted for discusen. Dette karret er gjerne for lavt til fullvoksne discus. Skal du fore opp små discus må du nok inn med minimum 6 stykker
FS1. er det veldig vanskelig å holde diskus? krevende?jeg har hatt akvarium i 9 måneder og har endel kar utenom. er jeg erfaren nokk?
Det som er vanskelig med å holde discus er å få oppstarten skikkelig til. De som får problemer har undervurdert den tekniske siden samt at de kjøper discus med for dårlig kvalitet.
FS2. leste i en annen tråd at jeg kan ha kardinal tetra, corydoras og ancistrus sammen med de. kan jeg ha et par scalarer også? kan jeg ha en kampfisk sammen med diskus
Kardinalltetra, corydoras ancistrus er ok resten sier ihvertfal jeg nei til. Vi snakker fortsatt om en 160 liter og da har du knapt plass til discusen.
FS3. hvilket bunnsubtrat liker diskus best?
Litt finkornet grus er både praktisk med tanke på foring samt grei innredning for Corydoras.
FS4. er fôr dyrt? må jeg lage det selv? hvor ofte må jeg fôre de?
Her nytter det ikke å knusle, kun det beste er godt nok. Å lage selv mer en halverer regningen.
FS5. har ikke så mye penger så jeg jab finne på å kjøpe den billigste diksusen jeg ser. vet om noen til 149kr. det er ikke yngel. kan jeg kjøpe et par sånne?
Kjøper du det billigste du ser så kan du like greit stå over. Unntaket her er hvis du kan kjøpe privat.
FS6. det er en eheim 2213 som står for filtrering, er det bra nokk? hvor ofte må jeg bytte vann ca?
Skal du fore opp discus vil ikke 2213 ha god nok kapasitet for å klare den biologiske filtreringen med å fore opp discus.
Minimum kapasitet foor å klare den biologiske filtreringen er nok kapasiteten til en Eheim 2026.
Som du sikkert skjønner av mitt svar så heller jeg til den siden at du nok bør stå over discusholdet i denne omgang. Når økonomien tillater det er et 325 liters kar(eller større) med god biologisk filtrering nøkkellen til suksess.
Postet 17.07.06 kl 15:08
Endret: 27.08.06 kl 20:43
Postet 17.07.06 kl 15:11
Hei Du ! =)
Du har litt peiling ? he he Jeg har ett simpelt spørsmål til deg .. har nå 15 discus i mitt ny startete 1200 liters kar .. Og lurer nå på hva slags fisk finnes naturlig i discusens naturlige biotop ? Karet mitt er rikelig beplantet og har engelsk elvegrus i bunn blandet med sand .. som filtrering bruker jeg 3 eheim pumper på altr fra 550 liter i timen til 1100l\h samt en 1200 l\h sirk. pumpe .. har 7 stk arcadia t8 lys rør er det noe jeg har glemt eller burde endre på ?
Mvh
Kristoffer
Elverum
Du har litt peiling ? he he Jeg har ett simpelt spørsmål til deg .. har nå 15 discus i mitt ny startete 1200 liters kar .. Og lurer nå på hva slags fisk finnes naturlig i discusens naturlige biotop ? Karet mitt er rikelig beplantet og har engelsk elvegrus i bunn blandet med sand .. som filtrering bruker jeg 3 eheim pumper på altr fra 550 liter i timen til 1100l\h samt en 1200 l\h sirk. pumpe .. har 7 stk arcadia t8 lys rør er det noe jeg har glemt eller burde endre på ?
Mvh
Kristoffer
Elverum
Postet 27.08.06 kl 18:08
Hva skal du med ei sirkulasjonspumpe i et discuskar?
Diverse L-maller og corydoras er naturlig i et discuskar. Det som er viktig er at L-mallene ikke er for store. Får store L-maller smaken på sekretet på discuskroppen er det gjort.
Jeg ville ha satset på Peckoltiaartene. Disse ligger mellom 8-12 cm. Jeg har L008 i mitt kar og det fungerer utmerket.
En skikkelig stor stim med Kardinaltetra kan også være et alternativ.
Hvilket kar er det?
Postet 27.08.06 kl 19:28
Postet 27.08.06 kl 19:52
Postet 27.08.06 kl 20:40