Hjelp! Er dette et bra kjøp?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=7774916&sid=8adJ6NBJB315269&pos=14&tot=17

Synes dette så ok ut jeg. Har null peiling på utvendige pumper, så er denne pumpen som følger med bra??
Den intervalpumpa fra Eheim skal visnok være svært bra som biologisk filter. Som navnet tilsier jobber den i intervaler.

-Vannet renner inn i pumpa via hevert prinsippet.

-Når filtret er fullt vil en flotør åpne og pumpa vil pumpe vannet ut av filteret. Pumpa tømmer filteret raskere enn vannet renner inn.

-Når filtret er tomt for vann vil flotøren igjen stenge slik at det på nytt vil fylle seg.

Dette gjør at bakteriene som lever i filteret får luft, og de biologiske prosessene går raskere. Dvs. Nitrit brytes ned bedre.

Selv har jeg to stykker og er fornøyd så langt, selv om jeg ikke har hatt dem så lenge. Jeg bruker et filet i tilleg til dette for å klare å filtrere bort partikler.

NB! Det er svært viktig at høyden fra bunnen av filtret til vannflaten holder seg innenfor de verdiene som er oppgitt. 100-120 cm. Hvis høyden blir for stor vil vannet renne inn fortere enn pumpa klarer å pumpe det ut. Dette fører til at du ikke vil klare å tømme det for vann.... intervalfunksjonen virker ikke.

Hvis du passer på dette mener jeg at dett er et bra filter.

Synes det ser helt greit ut og ei Eheim pumpe er aldri et dårlig kjøp. Mener å hørt at at intervallpumper kan støye noe, men ikke ta det helt for god fisk.
Så 3000 er da ikke en dum pris?? Takk for svar!
Syntes 3000 er en grei pris det.
Karet er jo ganske enkelt i seg selv, uten møbel og fabrikklaga armatur. Her er vel det største minuset, slik jeg ser det.

Filteret som følger med, kan nok være i minste laget, vil jeg tro. Greit nok er det ett intervallfilter, men jeg er redd at det blir i minste laget om det er en 2227.
Ville nok selv skaffet ett filter til, også med tanke på partikkelfiltrering (som intervallene ikke er særlig gode på).

Om man ser på den totale prisen på utstyret:
Rent helglassakvaie, ca 2500.-
Filter, ca 2500.-
Lavastein, koster gjerne 50kr kg, eller mer.
Sand finner man de fleste plasser, samme med gråstein.
Bakgrunn, greier jeg ikke å indentifisere. Men jeg tror det bare er en billig folie.
Testsettet kostet sikkert en 500-lapp, og om du sier det samme om luftepumpe\ sirkulasjonspumpe.

Totalt nypris på dette oppsettet ligger nok derfor på +-10.000.- Så 3.000 er en grei pris det.
Takk for det! Håper jeg får stukket å sett på det på mandag!! *Glede meg*
Tilfeldig bekjentskap
© Britt Brynildsen
Reklame for plussmedlemskap