Dette er en Corydoras bilde tråd:-) (side 15)

biXen
Ser ut som de liker å gjemme seg vekk hvis de får sjangsen hos deg også da kanskje? Flott fisk :) Mine er ikke skvetne så lenge jeg beveger meg sakte utfor karet. Men dårlig lys i mitt kar, så litt vanskelig å ta bra bilder uansett.

Joda, de liker å gjemme seg innunder rota eller mellom plantene når de slapper av. Det er takken de gir en amatørfotograf som har innredet karet for at fisken skal trives

Innunder rota blir det veldig dårlig lys også hos meg, så blits må til, noe jeg egntlig ikke liker, men ved denne "photo session" satte jeg kameraet (Panasonic Lumix DMC-TZ1 m/Leica DC Vario-El Marit 1:2,8-4,2/5,2-52 ASPH objektiv) til to stegs undereksponering for å unngå brenning av de lyse områdene. Rimelig fornøyd med resultatet med tanke på at flagghalen lå bare 7-8 cm fra kameraet...
(C00)3 på rad...
Disse karene ligger ikke mye stille så lenge jeg kan se dem, men her ble de lurt!







[External Image]
6+9=15 C003 (decker), kjøpte resten av beholdningen :-)
Ingen som har kjent sin besøkelsestid?

Jeg orket ikke tanken på at de decker'ne som var igjen i butikken skulle spres for alle vinder til folk som ikke hadde skjønt hvilke juveler det var snakk om, kanskje bare et par stk. i sammen ved hvert salg, eller kanskje til og med alene...Dro derfor til Dyrego i dag og kjøpte de 9 som var igjen. Dermed er hele stimen på 15 som ble importert, igjen samlet







Litt sky til å begynne med:
[External Image]

[External Image]

[External Image]
6+9=15 C003 (decker), kjøpte resten av beholdningen :-)
Og de andre innbyggerne måtte jo komme å hilse på!

















[External Image]

[External Image]

[External Image]
For en flott gjeng de er!! Så godt at du fikk samlet dem igjen, forstår godt at du ville kjøpe resten jeg.
6+9=15 C003 (decker), kjøpte resten av beholdningen :-)
Gry
For en flott gjeng de er!! Så godt at du fikk samlet dem igjen, forstår godt at du ville kjøpe resten jeg.

Ja vi er rimelig fornøyd nå, både decker'ne og jeg...
Vi får se om det kanskje blir et arts/leks-kar til høsten, må bearbeide madamen først , som Mona sa en stund: "I have a cunning plan".

Apropos Mona:
mona o.
Du har nok gjort et flott kupp på disse i så fall:-) De er ikke vanlige i handelen, og en utrolig flott Corydoras. En art jeg ville vært glad over å ha i samlingen iallefall:-) Pass godt på dem! Jeg kunne dukke opp og stjele dem *he-he*

Jeg bør vel kanskje låse døra ekstra godt heretter, det er ikke langt fra Ski til Hauketo!

God natt fra oss!


[External Image]
Harald Krystad
Jeg bør vel kanskje låse døra ekstra godt heretter, det er ikke langt fra Ski til Hauketo!

Det gjør du nok klokt i *knegg*
Du gjorde et utrolig bra kjøp der. Den arten ser man ikke mye til.

Har studert bildene av den, og den kan se ut som en mellomting mellom C. axelrodi og C. melini egentlig Utrolig pen og interresant!
Jeg synes du har fått deg to veldig spennende og ikke særlig vanlige Corydoras-arter til ditt første akvarium. Ikke så mange som har det, så vær stolt

Og, ikke egoistisk i det hele tatt så klart, så håper jeg du blir så alvorlig bitt av litersyken at du kjøper et kar til å drive oppdrett på C003 Decker i, slik at du har avkom å selge etterhvert *gliz*
Corrydoras Milagros
Min Favoritt.Damen ved siden av er Nannacara(Ivanacara)Adoketa.

Jørn
Mine Aspidoras menezesi
Ok så er det ikkje ein corydoras, men nærme nok?
Psst, Harald, jeg greier ikke å holde kjeft lenger. De heter Deckeri... Jeg slet også lenge for å få tak i. Og da jeg endelig hadde muligheten, lot jeg det faktisk være! De tok nemlig inn deckeri hos Aquamanias da de bestilte fisk fra Colombia (pga. at jeg hadde etterspurt dem, tror jeg). Og så lot jeg altså være å kjøpe (men tok med meg hjem 13 C-121 i stedet ;-D). Det skulle forbause meg om de ikke har dem fortsatt.

Jørn: de coryene var bare dritkule. Misunner deg hardt og inderlig!
Dyrehagen
Psst, Harald, jeg greier ikke å holde kjeft lenger. De heter Deckeri...

Derom strides de lærde....
C003 har vel egentlig ikke noe offisielt navn, men min "forskning" har avdekket både Corydoras Decker, Corydoras Deckeri, Corredora decker, Decker´s Panzerwels und zu weiter (i tillegg til Black & Decker )

Det jeg lurer på er hvor Decker/Deckeri navnet kommer fra? Som jeg skrev i profilen for C003 ble denne først beskrevet av Hans Georg Evers så den burde heller blitt kalt C. Evers?
mona o
Har studert bildene av den, og den kan se ut som en mellomting mellom C. axelrodi og C. melini egentlig:-) Utrolig pen og interresant!

Jeg studerer også, siden C003 er såpass lite beskrevet håper jeg på å kunne bidra med litt mer informasjon til akvarieverden etter hvert. Vil de små (1,5 cm) som bare har såvidt anlegg til svart/høy finnestråle og ganske solid sidestripe, utvikle seg til "ekte C003", eller er hele greia basert på naturlige krysninger og derav varianter. Det som for meg er helt tydelig er at dette er samme art; måten de oppfører seg på, og måten de samspiller på overbeviser meg, tross spredningen i utseende.
mona o
Jeg synes du har fått deg to veldig spennende og ikke særlig vanlige Corydoras-arter til ditt første akvarium. Ikke så mange som har det, så vær stolt:-)

Og stolt er jeg!
Den dagen jeg kom hjem med "flaggborgen" hadde planen egentlig vært å kjøpe C. Decker. Jeg er med på mailinglista til Dyrego Triaden Lørenskog og visste at disse var kommet inn. Det jeg hadde glemt var at de skulle være i karantene i 1 uke i butikken. Frode foreslo flagghalene i mellomtiden og jeg slo til. Naturligvis ble jeg bitt av C. basillen, men før den uka var omme hadde jeg fått hvitprikk i karet (du kjenner historien) og jeg regnet med at Decker'ne var tapt for meg, men altså dengang ei; alle 15 er nå her!
mona o
Og, ikke egoistisk i det hele tatt så klart, så håper jeg du blir så alvorlig bitt av litersyken at du kjøper et kar til å drive oppdrett på C003 Decker i, slik at du har avkom å selge etterhvert;-) *gliz*

Som du pleide å si: "I have a cunning plan!". Skal montere ny garderobe fra IKEA i løpet av de neste dagene og har naturligvis passet på et det blir plass på enden til et aldri så lite (ca. 80 - 100 liters) kar. Oppå sjenken i stua er det også fint med litt liv, kanskje også et tredje kar i "hallen"... Må uansett ta det smått og pent så det ikke blir skilsmissegrunn i stedet for koz

P.S. Fikk akkurat melding fra Frodes fangstmenn ang. hvor Decker'ne var fanget: "The Corydoras decker is collected in the Manacacias river and the Yucao river", må finne ut hvor dette er i Colombia...

God natt fra oss igjen!

[External Image]
Navngivning og C-nummer på Corydoras
Harald Krystad
Det jeg lurer på er hvor Decker/Deckeri navnet kommer fra? Som jeg skrev i [URLBLOCK1] for C003 ble denne først beskrevet av [B]Hans Georg Evers[/B] så den burde heller blitt kalt C. Evers?

Ah, dette feltet synes jeg er litt spennende

C003 ble ikke beskrevet av Hans Georg Evers.
Mr Evers skrev noen ord og trykket bildene som publiserte funnet av denne nye arten(?), for han jobbet i magasinet Datz og "oppfant" C-nummer. Dvs han kopierte L-malle begrepet (L-nummer var blitt brukt en god stund alt), og implementerte dette til ubeskrevne arter av slekten Corydoradinae (som Corydoras er en del av).
Han ga denne (den arten du nå har) det midlertidige C-nummer 003, slik at alle skal vite hvilken fisk vi snakker om, før den er blitt vitenskaplig beskrevet og har fått sitt navn. Folk som hadde oppdaget nye arter, sendte bilder og materiale til ham slik at han kunne offentliggjøre funnet, kan man si.

Det faktum at fisken ikke har et vitenskaplig navn men fremdeles bærer rundt på C-nummeret, viser jo at den ikke er vitenskaplig beskrevet enda og derfor ikke har fått noe offisielt navn.

Min gjetning er at Decker-navnet er gitt av det lokale fangstfirmaet, folk på fangststasjonen, eller eksportørene, som en slags "hyllest" til noen de kjenner eller noen som har en eller annen tilknytning til dem. Kanskje navnet på en god kunde, en amerikaner som er nede og peller ut noen tonn bestillinger av fisk for butikk-kjeden sin i Statene et par ganger i året? Det kan like gjerne være det som noe annet. Hvem vet? Mer eller mindre fantasifulle handelsnavn er vanlig...og forvirrende! Hvert fangsfirma står fritt til å finne opp sitt eget handelsnavn på en og samme art! For å se noen gode eksempler, kan du bare se etter hvordan import-listen over arter ser ut på Peru 07-listen hos Aquamanias ser ut?? Han har skrevet opp navnene slik listene ser ut fra eksportøren i Peru. Navn på Corydoras som "Corydoras Jose Luis" og "Corydoras San Juan", eller "Corydoras Green Cat"... Puh! Er det rart forvirringen er total? Noe er sannsynligvis stedsnavn, men det hjelper ikke, for det er sikkert en haug ulike arter i samme område navnet kunne sikte til.

Å navngi en ny art med dens vitenskaplige og endelige navn, ser ikke ut til å være stort annerledes. Bortsett fra at den vitenskapsmannen som setter seg ned og gjør jobben med å beskrive en art for all fremtid, helt og holdent også får bestemme det navnet som skal brukes over hele verden.... og de kan jaggumeg finne på mye rart! Å kalle opp arter etter koner og kjærester er ikke uvanlig. Har du hørt om Corydoras amandajanea? Jepp, det er kvinnenavnet Amanda Jane, bakt inn i et vitenskaplig navn. Og hvem er så denne Amanda Jane? Jo, det er Amanda Jane Sands, kona til en annen fiskefyr, dr. David Sands. Og hvor har vi hørt det navnet før? Jo, i Corydoras davidsandsi....
Og Harald, du har jo selv et slikt eksempel i akvariet ditt Corydoras robineae... den arten er navngitt etter fru Robine Schwartz. Høres etternavnet kjent ut? Jepp igjen, det er kona til herr Schwartz, som også...sjokkerende nok... har en Corydoras med sitt navn; Corydoras schwartzi.

Listen over selvglorifiserende udødeliggjøring av eget og andre medlemmer av fiskegutteklubbens navn er uendelig! Velger de ikke sitt eget navn, tar de navnet til noen andre i den "indre kjerne", ser det ut til. Den godeste dr. Herbert Axelrod var rå på dette med å bruke sitt eget navn, på den tiden han fartet rundt og halte fisk opp av elvene i Amazonas. Han har en drøss fisk med sitt navn på.

Så ille er det blitt at det faktisk er en Corydoras som er navngitt med tanke på å gi et ballespark til nettopp denne ukulturen. Nemlig Corydoras narcissus Mytologiens historie om Narcissus kjenner de fleste av oss He-he, jeg har lyst å skaffe meg Corydoras narcissus bare av den grunn. (Neida, faktisk fordi den er så flott - det er en langsnutet stor variant av Corydoras arcuatus, som sikkert flere vil kjenne igjen)

PS!
En vitenskapsmann skulle beskrive en malle. Han synes den mørke flekken mallen hadde på halefinnen var utrolig likt Batmans flaggermussymbol. Så han kalte den Otocinclus batmani....!

mona o
Dvs han kopierte L-malle begrepet (L-nummer var blitt brukt en god stund alt), og implementerte dette til ubeskrevne arter av slekten [B]Corydoradinae [/B](som Corydoras er en del av).

Det med uthevet skrift, rettelse:

Det er nok heller Callichthyidae
Som L'en i L-nummer står for Loricariidae.
Dyrehagen
Psst, Harald, jeg greier ikke å holde kjeft lenger. De heter Deckeri...


Jeg siterer litt av Ian Fuller, info som er skrevet under arten Corydoras axelrodi på Corydorasworld.com:

"There are several ‘forms’ known of this variable species. Normally they show a two stripe pattern on the flanks which sometimes are complemented by a short third stripe. However there are
specimens which only display a single stripe or even none.
There is also a closely related, but certainly distinct, species known under the C-number C3. All these species and forms, together with Corydoras loxozonus are known in Colombia under the trade names ‘deckeri’ or ‘decker’ (see Castro, 1987)."

Det er altså ikke èn art som heter Deckeri eller Decker (begge brukes). Det er et handelsnavn, som kan dekke 3 arter. En gruppebetegnelse om du vil.

Handelsstanden i Colombia ser kanskje ikke forskjell, eller de har ikke tid til å se den og skipper ut det ene like godt som det andre alt etter hva de har på lur.. ?
Aspidoras menezesi

Hei Ingunn

Dette er nok en Aspidoras fuscoguttatus. Trodde selv jeg hadde en Menezesi men Fuller tok en nærmere titt på den og kom frem til at det er en Fuscoguttatus.
C03
Jeg fikk ny sending i går med diverse Corydoras deriblant en bestilling på Bondi. 4 stk. av disse er lik de som debatten her har versert over flere sider.
Helge Waldeland
Jeg fikk ny sending i går med diverse Corydoras deriblant en bestilling på Bondi. 4 stk. av disse er lik de som debatten her har versert over flere sider.


Hvor fikk du denne sendingen fra? Grossist i Europa?
(bare nysgjerrig)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap