Dette er en Corydoras bilde tråd:-) (side 7)

Helge Waldeland
Ny Corydoras denne gang C-140


Det var noe av det lekreste....! *sikler*

Du...æh...pleier du å glemme et vindu på gløtt i blant når du reiser bort?
Jeg mener ikke sånn at noen kan snike seg inn og stjele disse fiskene...neida.
*he-he*

De ligner på de andre fra Rio Negro-området som jeg har (C. adolfoi og C. cf. burgessi eller C121) men dine var av den langsnutete typen Corydoras.

Skikkelig nydelige altså.... må ha! Hvor fikk du fatt i dine? Fikk du dem spesialbestilt, eller via privat kjøp?
[External Image]
C-140
Jeg fikk i sammme sending også C-121 og denne gangen overlevde de reisen. Jo, de ligner litt på dem men er mer krafig bygd og har lang snute. Fargene er også annerledes noe som ikke kommer frem på bildet. Er faktisk meningen å komme på auksjonen i Oslo senere denne måneden og muligens kan jeg skaffe C-140 til deg og ta med. Forbehold om at leverandøren ikke er utsolgt.
Da har jeg fått tatt et bilde av nye fiskene mine, som ikke er helt komfortable i karet enda, håper det bedrer seg snart Corydoras Robineae.

(Trodde det gikk med 1000px bilder her også nå, men nei, får ta bedre utsnitt senere)
Helge waldeland
Helge Waldeland
Jeg fikk i sammme sending også C-121 og denne gangen overlevde de reisen. Jo, de ligner litt på dem men er mer krafig bygd og har lang snute. Fargene er også annerledes noe som ikke kommer frem på bildet. Er faktisk meningen å komme på auksjonen i Oslo senere denne måneden og muligens kan jeg skaffe C-140 til deg og ta med. Forbehold om at leverandøren ikke er utsolgt.


Mener den 27 januar? )))
Send meg gjerne en email, så prates vi der (klikk på profilen min)
God og rund.
Jeg måtte bare nødt til å knipse denne frøkna i dag tidlig. Gjett om ikke hun kommer til å legge egg i løpet av kvelden/morgendagen da? De ser så artige ut når de er så rognstinne :0)
Gry
Jeg måtte bare nødt til å knipse denne frøkna i dag tidlig. Gjett om ikke hun kommer til å legge egg i løpet av kvelden/morgendagen da? De ser så artige ut når de er så rognstinne :0)

At det er mulig, i 99% av tilfellene glemmer jeg å legge ved bildet. Her kommer det.
Det var den feiteste C. sterbai'en jeg har sett!
*sperrer opp øya*

Den var en ordentlig lekkerbisken! Håper mannfolka i karet får opp øya da
Hun er nok den største av dem, men de andre er ikke mye mindre i livvidden de heller. *ler* mannfolka våkner på et blunk når hun er "klar", og som regel er de kun cm fra henne uansett hennes tilstand. Jeg har lagt merke til at det gjerne er de samme to gutta som følger henne hver gang hun kommer i lek. De kan godt være med når andre damer er i farta også, men aldri med den samme gløden, og jeg tror ikke de har befruktet andre enn henne (til nå). Nå har jeg selvsagt ikke fått med meg alle eggleggingene deres, men i de tilfellene jeg får det med meg virker det som om gruppa, er delt opp i interne gjenger som leker sammen.
Interessant
Har først nylig merket meg det samme selv, for vanligvis ser jeg ikke forskjell på individene blant hannene hos Corydoras. De er så like. Men hunnene er litt varierende i tykkelse og sånn, så det er lettere å skille dem fra hverandre og vite hvem som er hvem.

Men C. panda har ganske mye variasjoner mht prikker og fargemørkhet i det svarte. Noen er nesten spettete på kroppen og haleroten, til og med i pannen. Har lagt merke til en bestemt hann i C. panda akvariet mitt, som alltid er sjefen under lek og egglegging. Denne hannen er veldig prikkete, og har "bleke banditt-briller", det er mere brunt enn svart mønster. Han er en kløpper i å stenge ute de andre hannene og hindre dem i å komme til sin favoritthunn når hun er eggmoden
Å se forskjellen på de forskjellige Sterbaiene er ikke lett :0)
Jeg har tilbrakt mange timer med nesen klistret mot glasset for å finne små nyanser i farger, striper og prikker (jo da, menneske-barna mine får også litt oppmerksomhet av meg inni mellom). Jeg lurer på å ta bilder av de forskjellige, forstørre dem opp, klistre dem på forsiden av små notisbøker og ha dem på veggen ved reolen, men det blir kanskje litt i overkant? Hadde bare vært litt ok, å ha en lite dagbok-liknende sak til hver fisk, men det blir vel bare med tanken. Føler det blir å overdrive litt...
Semiaquilus
Mens jeg er i siget så setter jeg inn et bilde av en av Semiaquilusene mine også. Bildet er tatt i en litt gal vinkel, så det ser ut som om fisken er mye tynnere enn det den er i virkeligheten. Men den er da umåtelig fin allikevel? Nå kommer jeg akkurat fra karet deres, og de har fått sin porsjon med mygglarver for kvelden. De spiser ikke, de sluker! ;0)
Den sterbaien var til og med verre enn mine Og mine er ingen småkarer/-jenter. Jeg var innom en dyrebutikk i Oslo i dag, og der hadde de sterbai. Men, så pinglesmå i forhold til mine! Si meg, blir VF større enn oppdrettscoryer? Jeg synes de i butikken var både små og kjedelige. Jeg vet jo selvsagt ikke alderen på de i butikken, da (eller mine, for den saks skyld). Men mine er veldig mye fiiiiiinere, så det så!
Tenkte å vise frem mine 5 små Flekkete Pansermaller. Fikk dem i går og det ser ut som om de stortrives i karet. Er skikkelig imponert over disse småtassene og håper at det blir flere Corydoras i karet etterhvert. Synes de passer veldig bra i et 110 L kar, det får liksom karet til å virke stort. Hvor mange fisk kan man egentlig ha i et 110 L kar? Og går det bra med flere forskjellige arter av Corydoras, og eventuelt hvor mange arter anbefales?

Legger eller ikke skjul på at enkelte akvarister på dette forumet har bidratt til valg av fiskeart. Det er såpass mye erfaringer og kunnskap som deles gladelig, at valget var egentlig veldig enkelt da jeg skulle velge...
Gratulerer med de flotte, små, OJ! Om du lurer på hvor mange coryer du kan ha i en 110 liter så er svaret; mange *ler* Jeg har ca 10-15 stk i alle mine kar (63 litere) og de har god plass. De gangene de ligger stille, ligger de tett samlet i gruppe under en rot, eller en plante, og når de farter rundt er det også i flokk. I forhold til andre fisk i akvariet, kommer det selvfølgelig ann på hva slags fisk du skal ha.
Du kan godt ha flere arter corydoras i samme kar, men pass på å velge arter som ikke likner hverandre veldig i utseende (tegninger/mønster) Det kan vist være fare for mix av rasene dersom de er for like. Jeg har schwarzi og concolor i et kar, og hadde Sterbai og Semiaquilus sammen i et annet. De siste har jeg nå delt opp. De forskjellige rasene trives godt sammen, og det er overhode ikke noe krangling mellom dem. Coryer er snille fisk :0)
Hei Gry... takk for tilbakemeldingen..
Jeg tenkte akkurat på det samme som du nevner... mange av Corydorasene er veldig like... Så jeg har tenkt som så at skal jeg ha flere inn i karet får det bli noen som jeg helt klart kan skille fra hverandre. Etterhvert så håper jeg at jeg kan bli like dyktige som dere med å skille artene fra hverandre... en prikk der og en strek her, rundere mave, slanker kropp... det er masse å holde seg oppdatert på. Det jeg vurderer er å kjøpe meg C.Panda... den klarer jeg ihvertfall å skille fra C. Paleatus...
Pandaen er en nydelig fisk! Det var i grunn de jeg ønsket meg den første gangen jeg skulle kjøpe coryer, men jag fant dem ikke i noen butikk på det tidspunktet. Nå har jeg Aeneus vanlig og albino, peru goldstripe, schwarzi, semiaquilus, Sterbai og concolor. Har en bestilling inne på Robineae, men det drøyer veldig ser det ut som. Jeg har falt veldig for den langsnutede typen coryer, så det er nok slike arter jeg kommer til å forsøke å få tak i fremover nå. Ellers har jeg veldig lyst på Scleromystax Barbatus (sjakkbrett pansermalle). Liker at det er litt størrelse på den. Det finnes masse flott info om coryer på nett, benytt deg av den, og les til øyet blir stort og vått! Ellers er vi jo begynt å bli en del som har coryer her inne, så vi får hjelpe hverandre så godt vi kan.
Er helt enig Gry... Pandaen er en flott fisk. Det stod mellom den og den flekkete. Grunnen til at jeg valgte den flekkete var at den var litt rimeligere å kjøpe, og jeg tenkte at det er best å ikke bruke alt for mye penger på de første Coryene man prøver seg på. Har faktisk lest her på forumet at man skal kjøpe 5-6 stk ellers blir de triste og lei seg. Og når butikken da solgte 5 stk C. Paleatus til en ok pris var valget enkelt. De andre Coryene var det enkeltpris på, og det synes jeg er rart at de gjør når man vet at det er en art som liker å være fler. Men om ca 14 dager blir det nok Panda på meg og da skal det ikke stå på pengene ...

PS.. Jeg leser det jeg kommer over av Coryer på nettet, så øyene blir både store, våte, stive i blikket og firkantede... Godt å vite at jeg ikke er alene om det
Oops, det ble feil bilde ovenfor..
Her er det jeg mente å legge ut av Corydoras panda.

EDIT:
Det ble også feil! Søren at det ikke går an å endre bilder eller laste opp nytt ved å redigere et innlegg i løpet av noen minutter....
mona o
Oops, det ble feil bilde ovenfor.. Her er det jeg mente å legge ut av [URLBLOCK1]. EDIT: Det ble også feil! Søren at det ikke går an å endre bilder eller laste opp nytt ved å redigere et innlegg i løpet av noen minutter....


Ja, jeg savner også muligheten til å legge til/trekke fra bilder innenfor samme tidsrammen man har til å rette opp i innleggene våre. Regner med at det er en moderator, eller tre som snapper opp dette ønsket, og som selvfølgelig gir oss det vi vil ha *ler*.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap