Hjertesukk

Jeg kom hjem forleden fra min 14-dagers ferie, og 5 av 18 fisk var døde. I løpet av denne tiden hadde de fått mat to ganger av kjæresten min som var innom.

De døde var 2 odessabarber, en molly og to tetraer, men kun ett skjelett var å se da jeg kom hjem. Mine 2 ancistruser hadde blitt mye større på disse to ukene (!), og de 7 rekene var i storform. Den enes død, den andres brød!

Da jeg kom hjem var det ikke målbar nitritt til tross for forholdsvis mange døde fisk i 54 liter, og ingen vannskifter. Tydelig at ancistrusene og rekene gjør en god jobb!

Det rare er at de gjenlevende 6 barbene (diverse arter) og 5 tetraene ser sprekere ut enn noensinne, det er ingen tegn til sykdom eller svakhet, så jeg skjønner ikke helt hva de andre døde av, men antar at det kan være overspising på tom mage de to gangene de fikk mat i løpet av ferien. Tror ikke de har sultet uhjel.

Men men, da er det bare å skaffe nye venner til den siste odessabarben min........

Det kan ha vært varmen som plaget og tok livet av dem. Det har vært rimelig varmt innendørs i juli, og tempen kommer opp i over 30 C i mine akvarier om ikke dører og vinduer står åpne...
Rekorden var 34 C i den ene 250 literen i hjørnet i stua...!
Ja, jeg har tenkt at det kan skyldes varmen også. Men det blir ikke så hett i stua mi, tviler på at det har vært over 30 grader. Da jeg kjørte varmekur, tålte barbene tempen godt, da var det ancistrusene som slet, og et par av dem døde. Denne gangen har det vært omvendt, barbene døde, ancistrusene vokste.

Kjæresten min lurte på om det kunne ha sammenheng med at lyset var avslått i 14 dager, men det skal vel ikke ha noe å si for fiskene.
Avslått lys i 14 dager
Oksygenmangel kan være en forklaring, kombinasjonen av rimelig varmt vann, som gir lavere oksygenmetning, og at akvarieplantene bruker oksygen når de ikke får nok lys. Vanligvis lager jo plantene oksygen. Hvis din venninde i tillegg har foret veldig kraftig, så vil de glupske barbene stappe i seg veldig mye. Kjøp deg en urbryter som slår av og på lyset automatisk, de koster bare omtrent 100 kr. Er det friske,voksne fisk i akvariet kan det være bedre å bare la det stå uten foring, i stedet for å la en ukyndig person mate dem.
Enkelt tips i varmen
Prøvde på anbefaling i sommer følgende på mitt vision 180 liter.

Da varmen var som værst, begynte temperatur å nærme seg 30 grader,,,, hva skal jeg gjøre ?

Jo løsningen ble 10% vannbytte daglig med kaldt vann ca 4 grader rett ifra springen, dette gjorde jeg i tillegg til det ukentlige vannbytte på 50 liter... dette resulterte i stabil stemperatur på 26-27 grader og ikke minst friske og fine fisker.

Dette funket i hverfall bra for meg , og alle verdier var helt på topp !

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap