- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Hvilken Gips for å øke GH?
Hvilken Gips for å øke GH?
Postet 06.08.06 kl 16:44
xanteKan man bruke gips som ein får kjøpt på apoteket? Der selger de 1 eller var det 1,5 L for rundt 150,- Noen plasser dere kan anbefale for å kjøpe gips som kan brukes?
Hvilken av disse gipsene ville dere brukt for å øke GH?
http://www.pandurohobby.no/order/ProductServlet?cmd=detail&aid=045116
http://www.pandurohobby.no/order/ProductServlet?cmd=detail&aid=045111
Postet 06.08.06 kl 17:41
Endret: 06.08.06 kl 22:10
Postet 07.08.06 kl 16:49
Frank AngellBegge typene kan fint brukes. Alabastergipsen er jo litt billigere enn steingipsen, men resultatet blir jo det samme. Selv har jeg brukt steingips, aner ikke hvorfor jeg gikk for den som var såpass mye dyrere :) Når denne er brukt opp, blir det garantert alabaster neste gang ;)
Hvilket blandingsforhold gjør du Frank ang Gipsen?
Eg selv skal snart justere verdiene opp til Malawi, så PH på rundt 8 eller noe og GH på mellom 10 og 15.
Hvilket blandingsforhold bruker du på justering med Natron?
Postet 07.08.06 kl 19:26
xanteHvilket blandingsforhold gjør du Frank ang Gipsen? Eg selv skal snart justere verdiene opp til Malawi, så PH på rundt 8 eller noe og GH på mellom 10 og 15. Hvilket blandingsforhold bruker du på justering med Natron?
Sånn sirka 2 gram per 10 liter vann burde endre gH med rundt 8.
Natron bikarbonat må du gjøre testt med. Du klarer ikke å øke pH over 8.3 med bikarbonat så her har du rimelig bra slingringsmonn.
Postet 07.08.06 kl 20:23
Geir Kristiansen[QUOTE=xante] Hvilket blandingsforhold gjør du Frank ang Gipsen? Eg selv skal snart justere verdiene opp til Malawi, så PH på rundt 8 eller noe og GH på mellom 10 og 15. Hvilket blandingsforhold bruker du på justering med Natron?
Sånn sirka 2 gram per 10 liter vann burde endre gH med rundt 8.
Natron bikarbonat må du gjøre testt med. Du klarer ikke å øke pH over 8.3 med bikarbonat så her har du rimelig bra slingringsmonn.
Hvordan måler du 2 gram i spiseskje?
Natron burde være enkelt å prøve seg med siden eg skal ha mellom 8 og 8.5
Postet 07.08.06 kl 20:26
Postet 07.08.06 kl 21:13
Postet 07.08.06 kl 21:15
Postet 08.08.06 kl 11:47
Sitter her og prøver regne ut hvor mange gram jeg trenger for å øke GH fra 2 til 5-6 i 200liters kar. Har satt meg fullstendig fast, får virkelig ikke hodet til å tenke i de baner jeg vil.
Altså 1g pr 10l gir 4gh, det går 20 bøtter for å fylle karret, blir det altså 20g jeg skal ha i karret da? (1gram pr bøtte.)
Gh er fra før på 2.
Vil en markant endring i Gh uroe/ skade fiskene?
Altså 1g pr 10l gir 4gh, det går 20 bøtter for å fylle karret, blir det altså 20g jeg skal ha i karret da? (1gram pr bøtte.)
Gh er fra før på 2.
Vil en markant endring i Gh uroe/ skade fiskene?
Postet 21.09.08 kl 12:47
Hvorfor ikke bare prøve hvor mye som behøves i en 10-liters bøtte og se hvor mye du trenger for å nå den verdien du vil ha? Jeg ville dessuten ha tatt endringene over tid. Vil tro at alle raske endringer av verdier er stressende for fiskene så hvorfor ikke ta det rolig når det er mulig. Da jeg startet å øke gh så fyllte jeg på med "riktig" vann ved vannbytter slik at det etter noen uker ble samme verdi i karet.
Postet 21.09.08 kl 17:26
Jeg henviser til tabellen til Frank med 2g i 10l = økning på 8dh. Dette da GH fra før er på 2.
Jeg fyller med vann rett fra kranen da karret står høyt og det ville blitt masse gris å skulle fylle med bøtter. Ellers ville jeg gjort det på den måten, men jeg kan jo blande ut litt og fylle på med gradvis.
Jeg fyller med vann rett fra kranen da karret står høyt og det ville blitt masse gris å skulle fylle med bøtter. Ellers ville jeg gjort det på den måten, men jeg kan jo blande ut litt og fylle på med gradvis.
Postet 21.09.08 kl 17:54
Postet 21.09.08 kl 18:19