Omveltning. Fra selskapskar til Tanganyika-kar !! Trenger hjelp !!

Hei !!

Nå er jeg så heldig og har fått tak i denne sneglehuslekeren, som jeg så lenge har vært på jakt etter. Det er en kvartett bestående av 1 hann og 3 hunner.

Karet som jeg har tenkt at de skal bo i er en 45 liter, men er det karet stort nok til dem ?? Gruble, gruble Jeg kan eventuelt kjøpe en helt ny 54 liter
I 45 literen bor det for tiden et par Sommerfuglciklider, og en stim med Liten smykketetra.
Substratet jeg bruker her er Rådasand (0.8-1.2 mm). Er den sanden egnet til sneglehuslekere (jeg tror det ??) ?? Jeg har en annen sand, såkalt "elvesand" som har mye mindre kornstørrelse. Egner den seg bedre ?? Gruble, gruble !!

Siden jeg har kokt torv i dette karet (spredd utover bunnen) er Ph'en 6.5, som selvsagt er for lav for sneglehuslekerne.
Hvis Brevisene skal bo i 45 literen må jeg gjøre noen forandringer:
- Fjerne torven.
- Øke Gh'en (hardheten).
- Øke Ph'en.
Hvordan kan jeg enklest øke Ph'en og Gh'en ??

I tillegg må jeg skaffe sneglehus. Hvor får jeg tak i dem ??
Selvsagt må jeg ha litt planter. Hvilke arter egner seg i et Tanganyika-kar ??

PS !!!! Jeg har aldri før hatt fisker fra Tanganyika-sjøen. Bare for å ha sagt det

Jeg kommer nok med flere spørsmål etterhvert

Jeg takker og bukker for alle råd og tips i denne tråden !!

Klem Maren =))
Jeg ville nok gått for elvesanden, da denne er rundkornet hvis jeg ikke husker feil. Av planter kan du jo ha javabregne, anubias og/eller en echinodorus type. Jeg bruker faxekalk, utah ice og natron for å få de riktige verdiene i karet mitt. Ellers får du gips både i hobbybutikk og på apotek.
Lykke til med Brevisene, de er helt skjønne.
Jeg har en hel del sneglehus jeg kan sende deg om du er interessert. Send meg en mail via profilen. Ellers har de fleste Ultra butikkene disse.
45 liter er nok, jeg hadde seks stappersii i en 45 liter, og med litt gjennomtenkt innredning gikk det bra.
Du må skille av områder bra, gjerne med høyde slik at de slipper å se hverandre "i hvitøyet" hele tiden.
Hos meg holdt den ene hannen seg på den ene siden.. han tillot kun besøk av hunnene.

Fikk yngel i min 45 liter.

Det er best å bruke den fineste sanden du har.
Sånn har jeg tenkt !! Går dette fint ??
Heia !!

Ok, da går jeg for 45 literen Jeg regnte med at dere kom til å svare på denne tråden, Merete og MC

Elvesanden blir substratet, med sneglehus selvsagt

Tror ikke jeg går for steiner i dette karet. Vil heller prøve meg på fisk, sneglehus og planter. Men hvis jeg går over til steiner har vi masse på landstedet vårt. Må finne noen fine og runde vettu

Planter jeg har tenkt å bruke:
- Hornblad.
- Bredbladet og asiatisk skruvallisneria.
- Anubias.
- Cryptocoryne.

Alle disse plantene plukker jeg ut av mine andre kar. Jeg skal luke litt planter kan man vell si Det vokser noe inni granskauen hos meg =)
Det er jo bra !!

Vannverdiene i et Tanganyika-kar er helt annerledes enn det jeg har vært vant med. Men jeg finner nok ut av det
Jeg har vannverdi-tester =)

Altså faxekalk/Gips og (GH+ fra butikken) øker Gh'en. Gh=Hardheten.

Jeg har faxekalk og Gh+ =))
Men hvordan i all verden tilsetter jeg faxekalken. Har jeg litt i en strømpe, eller putter jeg faxekalken rett i sanden ??
Gruble, gruble ??????

Natron øker Ph'en.
Ph=Surheten.
Natronen blander jeg ut i et glass, og fordeler innholdet rundt i 45 literen.

Jeg har allerede et godt innkjørt filter som går i 98 literen. Det innvendige filteret skal jeg bruke i 45 literen
50 % av vannet som skal i 45 literen tar jeg fra de andre karene mine, mens resten tar jeg fra springen

I tillegg kommer jeg til å ta litt elvegrus (her er det masse bakterier) fra 98 literen, og blander det i sanden.

Merete =))
Hva i all verden er utah ice ??

Flere spørsmål kommer jeg garantert med !!

Mvh Maren =))
Hei Maren
Utah ice er blank/gjennomsiktig stein, ser ut som melkehvitt glass. Løser seg opp litt etter litt, øker hardheten. Du får tak i det i dyrebutikker regner jeg med, jeg kjøpte den på dyrego.
Faxekalken kan du blande i sanden, det er det letteste. Jeg har steiner av faxekalk som jeg har bygd huler med.
Nå har jeg satt opp mitt første Tanganyika-kar =)
Hei !

I går ettermiddag og på kvelden satt jeg opp Tanganyika-karet mitt. Det er mitt første, ever !!

Jeg la et tynt lag med elvesand, og strødde Tetra's "InitialSticks" over. Deretter fordelte jeg resten av sanden over gjødningen.
Elvesanden har jeg selvsagt skylt godt

Så tok jeg en bøtte med vann fra springen, puttet utblandet Gh+ og natron i vannet og hadde det oppi karet. De 2 neste bøttene hentet jeg fra 98 literen med litt elvegrus i tillegg. Resten av vannet hentet jeg fra springen =)

Går det bra om jeg tar faxekalk oppi en knestrøme, og graver det ned i sanden ?? Jeg kommer ikke til å bruke Gh+ i lengden. Det er for dyrt

Jeg hentet et godt innkjørt filter fra 98 literen =)
Jeg har alltid et ekstra filter gående i et av mine andre kar. I tilfelle jeg må sette opp et nytt kar raskt. Sånn som dette Tanganyika-karet

Jeg skal ta meg en tur til byn for å kjøpe en 50W varmekolbe til Tanganyika-karet. Jeg lot karet stå med lys fra i går til i dag, og temperaturen i karet var i dag morges 22 grader. Jeg har funne ut at det er best å kjøpe en varmekolbe =)

De første innbyggerne i Tanganyika-karet er 2 Tigersnegler, og 2 Sebrasnegler. De ble hentet fra 98 literen.
I dag skal jeg putte en Ancistrus oppi 45 literen, den også "stjeler" jeg fra 98 literen.

Jeg har hentet noen sandsnegler fra den andre 45 literen min.
Men jeg fant ikke så mange sandsnegler, derfor må jeg har flere !!!!!!!!!!
Synd at det ikke selges sandsnegler i dyrebutikker !!

I går kveld tok jeg en vanntest:
Ph 8,3.
Gh 18.
Kh 17.

Hmmmm, ser vannverdiene greie ut ?? Jeg ble fortalt at Kh'en ikke var viktig, men den er høy uansett. Bør jeg være bekymret når Kh'en i Tanganyika-karet er så høy ?? Eller gjør det ingenting ??

Vanntesten i dag viste akkurat de samme resultatene !!

Jeg skal putte i planter i dag =)
Jeg går for Anubias, og Vallisneria i starten.

Å, ja !! Jeg må ha en bakgrunn, men hvilke farge skal jeg gå for ?? Jeg skal bruke kartong eller stoff =)

Merete:
Jeg skal spør etter Utah ice, men jeg har ikke sett det i dyrebutikker her i Haugesund. Dessverre har vi ikke Dyrego her i byen

Jeg kommer sikkert med flere spørsmål

Jeg gleder meg voldsomt til Brevisene som jeg skal hente i morgen =))))))))))))))

Klem Maren =))
Hvis du vil ha sandsnegler i karet, så send meg en email. Har i bøtter og spann... du får dem gratis mot porto.
Kan jeg bruke "grusen" (1-2mm) istedenfor sanden ??
Hei !!

Ja, dere ser vell hva jeg spør om i overskriften

Dessverre ser det ut for at jeg må bruke elvesanden til noen apistogrammakar som jeg ska sette opp

Tenkte jeg skulle bruke "grusen" (1-2mm) som nå er i 54 literen, i Tanganyikakaret i stedenfor.
"Grusen" har forskjellige farger (hvit og jordfarger), med innslag av skjellbiter.
Jeg regner med at skjellbitene påvirker Gh'en (hardheten), som er bra i et Tanganyika-kar, men i hvor stor grad ??

PS !! Ville dere kalle steinstørrelsen (1-2mm) for grus eller sand ??

Meninger og anbefalinger mottas med glede =)=)=)

Jeg vil gjerne ha sandsnegler av deg, Mona o =)
Du får mail fra meg snart, og kanskje allerede i morgen
Takker så hjertelig for sandsnegle-tilbudet !!

Klem Maren =))
Bør gå helt fint å bruke såpass fin grus, om den da ikke er full av hvasse kanter. (jeg kaller det for sand om størrelsen er under 1mm, og småstein ved størrelse over 1cm).

Skjellrestene vil nok påvirke Gh, og til en viss grad også Kh, siden skjell er kalsiumkarbonater.
Er jo kjekt det til de fiskene du skal holde
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap