Kjønn på unge phallichthys tico?

I slutten av mai fikk jeg yngel på ticoene mine. Hunnen fødte 7 stk. og alle har levd opp.

Nå er yngelen like store som faren, mammaen er forsatt en del større. Jeg synes alle 7 ser ut som hunner?

Må de bli eldre før det er mulig å se forskjell på kjønnene, eller er virkelig alle i kullet hunner?

Noen som vet?

Maren

Hei turnips!

Er alle ungfiskene like store som faren, men uten at du ser gonopodium, er det nok en viss sjans for at det bare er hunner du kan ha. Men, en del levendefødere kan "kjønne ut" sent. Dette er vel spesielt vanlig hos sverddragerne, og jeg vet ikke hvor vanlig det er hos P. tico.

Kjekt at yngelen vokser og trives hos deg!
Heisann Ørjan!
Takker for svar!

Er jo egenlig bare greit å ha mange hunner! (-Men får håpe det dukker opp i alle fall EN han i neste kull da, i tilfelle "gamlehannen" skulle ta kvelden)...

Fiskene vokser og trives ja! Jeg fikk et kull til her om dagen, men de ser dessverre ut til å ha blitt mat for den enslige killien som har bodd sammen med ticoene en stund... Så nå er hun flyttet, er jo ikke noe morro når yngelen blir spist!

Ticoene er jammen søte små fisker, og hos meg holder de sammen nesten som en stim! Tror jammen jeg har lyst til å skaffe meg noen flere små levendefødende etter hvert!

Maren

turnips,
hos meg går også ticoene i en form for løs stim, og dette er for meg et vakkert syn. Vi holder kontakten når det gjelder ditt ønske om flere levendefødende arter Jeg stiller opp med de artene jeg har...
Det var en vakker liten levenderføder, Maren Kikket på linken du la ut, og jeg kjenner en gryende interesse for levendefødere. Hadde aldri trodd det, men jeg kjøpte meg faktisk fire guppyer for noen uker siden, til og med!

Den du linket til var oppgitt med str 3.5 cm bare, så den er nok riktig liten og søt. Kunne tenkt meg noen slike i et lite artskar
mona o
Det var en vakker liten levenderføder, Maren:-) Den du linket til var oppgitt med str 3.5 cm bare, så den er nok riktig liten og søt. Kunne tenkt meg noen slike i et lite artskar:-)

Takker for komplimentet Mona, hihi! De er kjempesøte! Mine skal snart flytte over i en 80-liter, så da har jeg plass til mange! Og med den supervirile hannen jeg har tar det nok ikke lange tiden før de blir fler, selv om de ikke får så mange små om gangen...

Tror 3,5 cm må være maxstørrelse. Har en hunn som kanskje er 3 cm, og hannen er nok 2+, så ikke store tassene. Har tenkt å skaffe meg noen andre bittesmå levendefødere også, så det blir litt varierende "mikrofisk" i akvariet!

De er søte da, og en avveksing til den avanserte barneoppdragelsen ciklidene driver med!

Maren
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap