Boliviansk sommerfuglciklide

Ser ut som det er en del her som har denne fisken. Har lest litt om den, og informasjonen varierer jo, så jeg håper noen som har eller har hatt den kan svare. Har lyst på en slik hvis jeg finner den.

Hvilken kombinasjon med han og hun bør man ha? Er den fredelig, går den f.eks. med en tetrastim? Er den hardfør eller bør den settes inn i karet "til slutt"? Er det ok å gi disse røde mygglarver?

Håper noen kan svare
Dette er virkelig fine og generelt fredelige, små ciklider. Kanskje også mer hardføre enn sine slektninger M. ramirezi (Sommerfuglciklide).

Jeg har ett par i mitt 375 liters akvarium sammen med bl.a. en stim H. bleheri (Rødmunnstetra) og et par med M. insignis (Flaggciklide).

Paret mitt har ynglet flere ganger i karet, men pga. de andre beboerne i karet har de ikke fått opp yngelen. De skal være greiere å drive oppdrett på enn den "vanlige" sommerfuglcikliden.

Det er kun i leksperioden at cikliden kan grave noe. Da graver de groper i sanden hvor de flytter yngelen. Eggene legges på et flatt underlag gjerne en flat eller rund stein.

Jeg fôrer endel med røde mygglarver samt annet frossentfôr + ulike typer av tørrfôr.
Takker for svar, akkurat det jeg ville vite. Har tenkt på å finne noe stein, det passer sikkert denne fisken bra også da.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap