Hvilken sykdom?

Har slitt med død på mine vf badis badis. De utviklet hullesyken en etter en og jeg behandlet hele akvariet med hexa-ex elle noe slikt uten å se noen forskjell. De fikk såkalte kviser og huller etterhvert og utviklet puste besvær ved at gjellene hovnet opp og ble knallrøde, faktisk hele hodet ble hovent så de ikke så ut til å få puste. Har nå kun en igjenn i et karantene kar.

men så... i det siste har jeg begynt å legge merke til at mine vf badis ruber (som utrolig nok kun hadde hvitprikk da de kom) har begynt å få så sterk rødfarge på gjellene at det syntes igjennom huden. De har også problemer med å lukke munnen, og de ser ut til å ha noe puste besvær.
Hvordan får jeg stoppet dette før hele karet bukker under? Vet jo ikke engang hva det er som er i veien....
Kan det være gjellemark?

Ut i fra symptomene du beskriver, kan det egentlig være flere forhold som er grunnen til disse.
Jeg selv ville nok økt vannbytteintervallene, rent vann skader ikke.

Jeg ville også tilsatt flytende vitaminer i vannet.
Uten å tørre å sette fingeren konkret på en enkelt sykdom, er det svært vanskelig å komme med noen konkret behandlingstips.
Ville selv forsøkt med vitaminer\ vannbytter i første omgang, om ikke dette hjelper, ville jeg medisinert med eSHa 2000 (bredspektret, har derfor stor sjangs for å i alle fall treffe litt blink
Tusen takk for svar. Vet du om tetra vital er noe bra?
Anitarus
Tusen takk for svar. Vet du om tetra vital er noe bra?

Har ikke prøvd denne selv, men den bør jo funke den også
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap