Dårlige artemiaegg eller helt normalt?

Jeg har vært litt forundret over dårlig klekkeprosent på en boks artemiaegg som jeg har hatt stående. Den er av typen "hermetikk-boks", men ble åpnet tidlig på året. Den har stått noen mnd i kjøleskap, men plastdekket og gummistrikk rundt åpningen. Den skulle vel ha ligget i fryseren disse månedene istedet, men det ble altså kjøleskapet...

Jeg begynte å bruke den igjen nå nylig, og oppdaget mye dårligere klekkeprosent. Jeg prøver å høste artemia ett døgn etter at den ble satt i gang.

Forundret meg litt, inntil jeg skulle til å tømme ut en slik "dårlig en", fordi den var tre dager gammel. Da oppdager jeg at den er proppfull av artemia plutselig...!
Det ser altså ut til at artemiaen bruker minst dobbelt så lang tid på å klekke fullt. Men klekker, det gjør den tydeligvis, selv om det tar lenger tid enn normalt.

Er dette bra eller dårlig? Burde jeg bytte den ut, eller er det helt ok og uten betydning at eggene er gamle?
Blir artemiaegg slik når de blir litt gamle, når pakning/boks har vært åpnet en stund?

Jeg har ikke lyst å gi yngel noe som kanskje er nyttesløst eller verdiløst næringsmessig.
Inaktiv bruker
Artemia har holdbarsdato som du finner på boksen. Jeg har min i fryseren og tar ut porsjoner som jeg har i kjøleskapet.

Hvis du med hånden på hjertet kan si at du ikke har endret noe i oppsettet, så begynner logisk nok artemian å bli gammel, og da er det bare å pøse på mer egg enn du normalt gjør. Artemiaen som klekker burde være bra nok, er du usikker så kan du tilsette vitaminer, jeg har oppi en multivitamin en halvtime før jeg høster.
Jeg personlig hadde ikke kastet boksen.
Svein
Hadde nok heller ikke kastet eggene, selv om det tar lengre tid før klekkingen skjer.

Kan ikke tenke meg at næringsinnholdet er lavere selv om det tar litt lengre tid før eggene popper

Leste for den del siden en artikkel om artemia, der det ble påstått at 1000 år gamle egg fremdeles kunne klekke...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap