Massedød hos nyinnkjøpte kardinaltetra :(

Nå har jeg vel dritt meg ut...

I går kjøpte jeg 10 kardinaltetra i en butikk jeg vanligvis aldri handler fisk i. (Hadde en tilgodelapp der, og tenkte å bruke den på planter, men så hadde de ikke det jeg var ute etter, og så endte jeg opp med kardinaler da, enda jeg egenlig av prinsipp ikke handler fisk i denne butikken, fordi tilstanden på akvarieavdelingen der er horribel...)

Kardinalstimen i butikken så imidlertid grei ut... Posen hadde reklame på begge sider, så jeg fikk ikke kikket ordenlig på de jeg kjøpte før jeg kom hjem... Det så ikke bra ut! Mange så fullstendig utsultede ut. Magemålet på de 5 jeg hadde fra før er nok over det dobbelte av de nye enda de er ca like lange! Noen så deformerte ut...

Jeg kan jo også ha gjort noe galt her, men vet ikke helt hva... Har bare kjøpt tetraer privat før, og det har alltid gått strålende! Fiskene ble kjørt rett hjem, og jeg brukte ca 2 timer på å tilvenne de mine vannverdier. 4 ville ikke spise, og forsvant omtrent med en gang jeg slapp dem ut i akvariet... To til i løpet av kvelden... Har ikke funnet de døde, men har så mye planter og gjemmesteder at det er vanskelig å få oversikten...

Har ikke hatt dødsfall i dette akvariet før. Har yngel her, skifter vann ofte, og er nøye på å teste at vannverdiene er fine.

Siden jeg har fisker med yngel og egg vil jeg ikke rote rundt i akvariet for å finne fiskelik jeg kan ta med tilbake til butikken for å klage.
Helt siden jeg kom hjem i går har jeg tenkt: "At jeg kunne være så dum!" Jeg VISSTE jo at jeg ikke burde kjøpe fisk i en butikk der de selger pygmeguramier som malawiyngel!

De fire som er igjen spiser godt og ser ut til å klare seg fint, heldigvis, men voldsomt irriterende at stimen som nå burde telle 15 etter et døgn bare er 9!

Får bare ta dette som en lærepenge, og tips til alle dere: Ser akvarieavdelingen i dyrebutikken tvilsom ut, så finn en annen butikk å kjøpe fisk i!!!

Maren

Legger ved et noe uklart bilde av en av mine fine og feite kardinaler, (som jeg enda ikke har klart å ta et skarpt bilde av...) Ta denne minus den røde delen, så har du størrelsen på de nye...)
turnips
Kardinalstimen i butikken så imidlertid grei ut... Posen hadde reklame på begge sider, så jeg fikk ikke kikket ordenlig på de jeg kjøpte før jeg kom hjem... Det så ikke bra ut! Mange så fullstendig utsultede ut. Magemålet på de 5 jeg hadde fra før er nok over det dobbelte av de nye enda de er ca like lange! Noen så deformerte ut...

Kikket du ikke på de i butikken?
Det er vel første bud...
...Jeg har allerede lagt hodet klar på hoggestabben...
Som sagt, jeg må ha vært midlertidig hjernedød...

"Kikket du ikke på de i butikken?
Det er vel første bud... "

Kikket så godt jeg kunne, men er ikke lett å se formen en kardinaltetra er i ovenfra...

De hadde et helt akvarie med kardinaler, mange hundre, og jeg synes de så greie ut som flokk... (sukk!)

Innlegget mitt er egenlig kjeft til meg selv for at jeg kunne være så teit og , og en advarsel til andre om å huske å være kresne i valg av butikk!

Uffda. Men jeg vet omtrent hvordan den følelsen er....

Kan ikke si annet enn at jeg har gjort omtrent samme tabben selv en gang.
Bare at jeg ikke fikk sett meg ut fiskene på forhånd, de var bestilt i nettbutikk og ankom pr ekspress-post.

Men jeg så dem jo i posen i kassen, og jeg bare VISSTE at jeg skulle hatt dem i karantene. IKKE slippe dem rett ut i stue-akvariet...
Men jeg var også midlertidig hjernedød, tror jeg. For det verste av alt var at akkurat i det jeg begynte å slippe dem ut av posene etter akklimatisering, i samme sekund, så tenkte jeg EN klar og tydelig tanke: "DETTE blir det sykdom av....!"

Det ble det.

De fikk hvitprikk. Heldigvis så jeg utbruddet så tidlig at første fisk kun hadde rukket å få fire-fem prikker, og jeg skrudde opp varmen til 32 C øyeblikkelig. Mistet ingen fisk, kun fire-fem fisk fikk prikker av over 40 fisk i karet, og alle ble friske. Men det kunne gått mye, mye verre.

En klubbe å kakke meg selv i hodet med da hadde vært fint!
Noen ganger så bare VET man at "dette er dumt å gjøre". ... men man gjør det likevel

Så jeg skjønner deg egentlig, Maren
Takk for trøst, Mona!
Heldigvis ser det ikke ut til at noen her har blitt syke... (krysser fingre og tær!) De fire kardinalene som overlevde første 12 timene ser ut til å ha det fint!

De koser seg i 220-literen som er innredet med god inspirasjon fra sortvanns-tråden din, selv om prosjektet går noe sakte fordi alle innbyggerne har en tendens til å yngle hele tiden!

-Selv om det er kjempemorro er det jo klin umulig å forflytte de som skal ut av akvariet når de klarer å stifte ny familie før jeg får flyttet på de... Og dermed beholder jeg foreløpig den kaospregede innredningen i akvariet også, for ikke å forstyrre for mye, og for å opprettholde flest mulig adskilte soner og gjemmesteder for familiene...

Fiskene ser i alle fall ut til å trives! -Yngler som gress... For øyeblikket har jeg apistogramma velifera-egg, nyklekkede sajicayngel, og en annen famile med sajicayngel på ca 1,5 mnd... Allikevel er det relativt fredelig oppi der, heldigvis!

Jaja, dette ble til slutt drøy avsporing...

Maren
ikke skyld på butikken
jeg har slitt med det samme her nå nettopp. imazo selger syk xl kardinal, jeg kjøpte 200 og har hatt MASSEDØD! de blir hvite med halen så sprer dette seg til halve fisken og så dør de i hopetall. det hjelper å behandle mot baktrielle sykdommer. de stoppet iallefall og dø hos meg og andre når vi begynte med dette. jeg behandler med baktopur.. virker greit

(imazo i sverige er hovedleverandør av fisk til stort sett alle butikker i landet, de har netopp hatt kampanjepriser på kardinal og jeg regner med mange butikker og kunder sliter med dette)
Tandre for nytt vann?
Mener jeg har lest et sted at Kardinaltetra trenger å komme til akvarier som er godt innkjørt, og at de helst ikke vil ha byttet for mye av vannet om gangen. I en bok jeg leste sto det at akvariet bør ha gått minst ett år. Om jeg tar feil så gi meg tilbakemelding på dette.
eddiedahl
ikke skyld på butikken:) jeg har slitt med det samme her nå nettopp. imazo selger syk xl kardinal, jeg kjøpte 200 og har hatt MASSEDØD! de blir hvite med halen så sprer dette seg til halve fisken og så dør de i hopetall. det hjelper å behandle mot baktrielle sykdommer. de stoppet iallefall og dø hos meg og andre når vi begynte med dette. jeg behandler med baktopur.. virker greit:) (imazo i sverige er hovedleverandør av fisk til stort sett alle butikker i landet, de har netopp hatt kampanjepriser på kardinal og jeg regner med mange butikker og kunder sliter med dette)

Høres nesten ut som neonsyken... Trodde kardinaler var ganske immune mot dette, men tydeligvis ikke...

Neonsyken er noe svineri, dette er rett å slett en uhyre aggressiv muskelinfeksjon, som smitter noe helt sykt.
Om du har greid å stanse utbruddet med bactopur, er dette flott! Eneste medisinen jeg har vært borti tidligere, som vistnok skal greie dette, er eSHa 2000.
Er jo bra om det er flere som greier dette
"de blir hvite med halen så sprer dette seg til halve fisken og så dør de i hopetall. "

Håper og tror det ikke er denne sykdommen! Ingen har eller har hatt noe hvitt på seg. Det som slo meg da jeg fikk de hjem var at de var vannvittig magre. De fire som overlevde spiser godt, oppfører seg normalt og ser bedre (tykkere) ut for hver dag, heldigvis!

Maren
æ kjøpte 5 kardinaltetra også fikk æ 2 ekstra. men så døde dæm 1 etter 1, fikk bytta 3 så da hadde æ 7 igjen men dæm døde også, så no har æ bare 3 kardinaltetra igjen. noen som vet koffer dæm dør?
Svippet akkurat innom en side i går hvor jeg leste litt om kardinalene, umulig å finne igjen nå selvfølgelig, og der stod det en liten teori om hvorfor enkelte kardinaler stryker med etter innkjøp.

De som skrev dette mente at viltfangede kardinaler var vant med mye surere og bløtere vann enn de fleste hjemmeakvarium kan skryte av og at de for det første trengte lang tilvenning, og for det andre så var det ikke sikkert at de likevel ville tolerere det å gå i "vanlig" vann over lengre tid. Hos oppdrettede individer var ikke dette noe problem og de kunne derfor virke mer hardføre.

Dette forklarer nok enkelte av dødsfallene, men neonsyke og ekstremt utsultede fisk gjør nok tapsprosentene enda høyere. Kjøpte selv en stim med stjernedanioer som var altfor tynne og med innovermager. Med god fôring så har de kommet seg uten tap, men har inntrykk av at en del fisk får altfor lite tilpasset mat når de går i butikkene. Ikke så merkelig da at en del stryker med i stresset med å tilpasse seg nye forhold.
turnips
Siden jeg har fisker med yngel og egg vil jeg ikke rote rundt i akvariet for å finne fiskelik jeg kan ta med tilbake til butikken for å klage.

Vel, da fortsetter jo bare denne butikken å selge fisk med dårlig kvalitet til andre akvarister. Er det noe ålreit da?

eddiedahl
ikke skyld på butikken:)

Det er da butikkens ansvar å selge friske fisk! Skal de kunne skylde på importøren, bare fordi de ikke gidder å ha ordentlige karantenerutiner?

Trådens første innlegg er snart to år gamle
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap