sommerfugelciklide, vannverdier og pumpe.

Hei har i skrivende stund følgende verdier

ph 7.5
gh 7
kh 2
no 0.1-0,2
No3 0

Har problemer med sommerfugelciklidene mine, den jeg har hatt over et år synger på siste verset,tror han har blitt bitt av praktbotia,men ikke stort.
De 2 ny er døde.

Er det slik at sommerfugelcikliden ikke tåler 7,5 ph .men må ha 6,5-7?
Har prob med ph stigning.

Tappevannet har
ph 7
kh 4
gh 4

Tilsetter 10 mg barkekstrakt pr 40 liter vann,samt andre og har da følgende verdier.
6-6.5
kh 3-2
gh 6-7

Men,det tar ikke lang tid så kryper den til 7,5.
Fikk problemet igjen etter at jeg fikk utvendig pumpe med substrat

Uansett ,har glemt kunnskapene mine og spør...
Er det slik at salt prosent på 0,2 gir nitritt utsalg?mener det.

Kh, var det ikke slik at kh på 2 betyr stopp på ph økning eller var det 3?
Mener også å huske at en liten dråpe med ekstrakt etter 2 kan sende ph i gulvet.

Noen forslag til å holde ph stabil,utenom ekstrakt?

Har kjøpt altfor stor pumpe, ut er satt 10-15 cm ned i akva og vendt rett opp mot overflate,likevel storm.
Er det lurere å forsøke å sette det høyest mulig og vende det bortovervannflaten?Virket brutalt..

Kan det være dette som tok knekken på sommerfugelcikliden?skal den har rolig vann?
Har også Fluval 3 pumpe og har hatt denne stående som backup i karet,gående på laveste styrke.

Dette kan jeg ikke gjøre nå pga over sirkulasjons styrke.
Kan denne stå i karet uten å gå?Eller vil det bli nitrittbombe da?

Takker for svar.

Np Clue

Kan en pumpe øke tem,når den er overdimensjonert i et kar.
Pumpe 1000 l .kar 100 l
Am top

Hei har i skrivende stund følgende verdier

ph 7.5
gh 7
kh 2
no 0.1-0,2
No3 0

PH
Fikk problemet med stigende ph igjen etter at jeg fikk utvendig pumpe med substrat,kan det være årsaken?

Uansett ,har glemt kunnskapene mine og spør...
Er det slik at salt prosent på 0,2 gir nitritt utsalg?mener det.
Noen forslag til å holde ph stabil,utenom ekstrakt?

Pumpe
Har kjøpt altfor stor pumpe, ut er satt 10-15 cm ned i akva og vendt rett opp mot overflate,likevel storm.
Er det lurere å forsøke å sette det høyest mulig og vende det bortovervannflaten?Virket brutalt..

Har også Fluval 3 pumpe og har hatt denne stående som backup i karet,gående på laveste styrke.
Dette kan jeg ikke gjøre nå pga over sirkulasjons styrke.
Kan denne stå i karet uten å gå?Eller vil det bli nitrittbombe da?

Takker for svar.

No Clue

No clue
Sorry for skriveleifen.
Sorry for skriveleifen, og takk for at du svare Mona.

Tempratur eller temp,mente jeg å skrivetror huset har 24 g,men akvariet har 28-29.
Merker at det er varmt over der rotoren\impelleren til pumpa sitter.
Pumpa har en kapasitet på 1000 liter og karet er 100 liter.

mvh

No clue
Noe varme avgir selvsagt pumpa, men det er så himla lite, at du ikke skulle merke dette i det hele tatt.
At vannet i karet er varmere enn i rommet, er høyst vanlig. Det er spesielt lysene som bidrar til denne oppvarmingen.

Så til de egentlige spørsmålene:
Sommerfugler trives nok best i vann med lav Gh og Ph. Men at den skal daue av 7,5 i Ph, betviler jeg. Er nok noe annet som er grunnen til dette, sommerfugler er ikke akkurat spesielt sterke fisker.

Jeg vil tro at noe av grunnen til den stigende Ph-en, skyldes at du lufter ut Co2 fra vannet. Mine beregninger sier at du i akvariet har ca 2ppm Co2. Kranvannet derimot, har 12ppm Co2, noe som resulterer i en lavere Ph, selv med høyere Kh.
For å holde Ph lavere, bør du nok tilsette Co2.

Noe av grunnen til at du merker at Ph stiger mer etter installasjon av nytt filter, er nok at den økte gjennomstrømmingen er med på å lufte ut Co2 fra vannet. At utblåset er retter direkte mot overflata, vil selvsagt ikke gjøre at du beholder mer Co2 i vannet

Å la fluvalen stå uten sirkulasjon, vil selvsagt kvele bakterene etterhvert. Nitrittbombe er ett passende uttrykk for dette
Hei Frank!
Lenge siden sist,har ikke vært på nett på lenge.
Flott at du svarte,lurer nå på å skaffe meg 350-375 l akvarie, gjorde da en aldri så liten "hrm tabbe" og skaffet meg en pumpe med 1000 i minuttet, så enda en med å tenke ,tja men den har vel egentlig 500 liter pga filter,men neida du.

Resultat,mye bevegelse i et 100 liters kar.
Satte derfor strålerøret 15 cm nedi karet og det bobler fremdeles friskt i overflata og fisken får en smule for mye trim.

Har du noen forslag?

Har blitt inspirert av http://www.aquadigital.net/375skap.htm
http://www.aquadigital.net/t5_belysning.htm
http://www.aquadigital.net/btn_bakgrunn.htm

Mener han er medlem eller moderator her,det som hadde vært fint å vite er om han kjøpte kunn akvariet bare med glasset.

Har trålet overalt og finner ikke noe på denne størrelsen til ca 2-3000.
Har dårlig økonomi og for mye tid,arbeidsledig for tiden,men jippi intervju i trondheim nå.

Alvorlig angrepet av litersyken.
Ellers har jeg et lite prosjekt gående ,ang kjøling av akvarium.
Så langt ser det ut til at jeg kan lage en innvendig kjøler\heater i samme pakke, på størrelse med en fluval 3 pumpe..
Hoi hoi om jeg får det til.

Kjekt å snakkes igjen, du og Mona er toppers!

Mvh

No clue "med litt mere Clue,men bare litt : )

No clue
Lenge siden sist,har ikke vært på nett på lenge. Flott at du svarte,lurer nå på å skaffe meg 350-375 l akvarie, gjorde da en aldri så liten "hrm tabbe" og skaffet meg en pumpe med 1000 i minuttet, så enda en med å tenke ,tja men den har vel egentlig 500 liter pga filter,men neida du. Resultat,mye bevegelse i et 100 liters kar. Satte derfor strålerøret 15 cm nedi karet og det bobler fremdeles friskt i overflata og fisken får en smule for mye trim. Har du noen forslag?

Ingen justeringsmuligheter for gjennomstrømmingen? Mener at det er kraner på am-top, så det går vel ant å "støype" den litt?
No clue
Har blitt inspirert av http://www.aquadigital.net/375skap.htm http://www.aquadigital.net/t5_belysning.htm http://www.aquadigital.net/btn_bakgrunn.htm Mener han er medlem eller moderator her,det som hadde vært fint å vite er om han kjøpte kunn akvariet bare med glasset.

Bjarne er i aller høyeste grad aktiv moderator på forumet

No clue
Har trålet overalt og finner ikke noe på denne størrelsen til ca 2-3000. Har dårlig økonomi og for mye tid,arbeidsledig for tiden,men jippi intervju i trondheim nå.

Er ikke lett å finne ett helglasskar på 350-400L, under 3.000.- Om du har muligheter til å hente i utlandet, blir det nok en del å spare derimot. Danskene er en tanke billigere enn her til lands
Kan jo være at du kommer over noe brukt? Finnes en del billig der.
Skal selv kontakte en kar seinere i dag, med en 400L komplett med ny 2028 og masse annet for 3.000.-

Hvilke utenlanske butikker for akvariekjøp?
Frank
Skal selv kontakte en kar seinere i dag, med en 400L komplett med ny 2028 og masse annet for 3.000.-

Jøss hvor fant du det?Skal ikke rappe det,men kanskje det finnes andre uten lys på loftet der du fant det?

Har forsøkt kjøling fra cryotec nå, funket som bare det.

Mvh

No Clue
No clue
Frank Skal selv kontakte en kar seinere i dag, med en 400L komplett med ny 2028 og masse annet for 3.000.- :D Jøss hvor fant du det?Skal ikke rappe det,men kanskje det finnes andre uten lys på loftet der du fant det?

Ble tipset om at dette karet var avertert i en avis i nærområdet Ikke værre enn det
Akvarium.
Du er en heldiggris Frank.

Lurte på en ting,, du skrev:

Mener at det er kraner på am-top, så det går vel ant å "støype" den litt?

Knerter jeg ikke pumpa da,impeller "torrasjon" vannet blir så hardt ay det sliter kantene rundt impeller eller overopheter\overbelaster pumpemotor?

Mvh

No Clue
Kan ikke tenke meg at om du reduserer gjennomstrømmingen med 25-30%, at dette vil skade mekanismen.
F.eks Eheim sine filtre er justerbare på trykket, og de aller fleste innvendige. Så det er nok ikke noen fare med å gjøre dette

Jeg ville redusert på begge kranene likt, men det har nok mest betydning det som er etter impeller

Min 2026 kan jeg fint justere fra full guffe, og nesten ned til 0. 2028 vil jeg tro at pumper 80-90L på minste justering
Am Top pumpe og justering.

Am Top har ikke disse justeringene ,men ja man kan jo snevre inn\ut.
Eiphem sine pumper justerer du impellerns hastighet og ikke bare snevre inn vanvolum,mener jeg da.

No Cue

Frank Angell
Kan ikke tenke meg at om du reduserer gjennomstrømmingen med 25-30%, at dette vil skade mekanismen. F.eks Eheim sine filtre er justerbare på trykket, og de aller fleste innvendige. Så det er nok ikke noen fare med å gjøre dette ;) Jeg ville redusert på begge kranene likt, men det har nok mest betydning det som er etter impeller :) Min 2026 kan jeg fint justere fra full guffe, og nesten ned til 0. 2028 vil jeg tro at pumper 80-90L på minste justering ;)
Hva med noe så enkelt som og bore større hull i utstrømer røret, har 2 stk 2028 i en 375 liter med discus, dette reduserer trykket i massevis, alt etter hvor store hull som bores. Da opprettholder du sirkulasjonen igjenom pumpa på maks, mens trykket ut reduseres. Så kan du kjøpe nytt rør om du trenger mere trykk en annen gang.
Genialt Bengt!
Bengt Fossli
Hva med noe så enkelt som og bore større hull i utstrømer røret, har 2 stk 2028 i en 375 liter med discus, dette reduserer trykket i massevis, alt etter hvor store hull som bores. Da opprettholder du sirkulasjonen igjenom pumpa på maks, mens trykket ut reduseres. Så kan du kjøpe nytt rør om du trenger mere trykk en annen gang.

Genialt Bengt!
At jeg ikke kom på dette selv,man minker trykket i karet ,men oppretholder utskiftsmengden,flott denne var super....

Tusen takk,Y made my dag!
No clue
Am Top har ikke disse justeringene ,men ja man kan jo snevre inn\ut. Eiphem sine pumper justerer du impellerns hastighet og ikke bare snevre inn vanvolum,mener jeg da. No Cue

Er nok selve passasjen av vann som justeres på de filtrene jeg har, impellerhastigheten er ganske vanskelig å justere (dette må i så tilfelle gjøres elektronisk).
Pumpe.
Ja du har sikker rett Frank.
Men,man trenger ikke justere den med med et flowsystem ,en voltregulator ,istedet for innsnevring som ved fluval pumpen er i bruk i dag innen generatorer,kompressorer,kjøleaggregater,pumper for vann og olje osv

Husker du de gamle elektriske togsettene vi hadde som små,"hrm jeg er 30" Disse hadde noe som lignet gradskiven på en sekstant"navigasjonsinstrument" til mere du dreide på skiven dess flere ledere fikk kontakt og dermed økt hastighet,du finner vel det den dag i dag i småbilbaner,bare at de er innebygd i kontrolleren.
likeså gamle nattlamper med et hjul på brytern.

Det er ikke noe problem å fikse dette,så jeg tok egentlig det som en selvfølge at Eiphem"pumpen over alle pumper" hadde dette.

Underlig at pumpeprodusentene har tenkt på dette...

Når man tenker på at om du snurper inn en pumpe med impeller,vil man få torasjon, slitasje i ytterveggene på pumpa der impellern roterer og man vil ganske fort ved stor belastning miste trykk, da avstanden mellom rotor og vegg øker.
Likeså vil vannet yte mye mere motstand mot impeller,og motor vil skyve mot sin egen kraft,noe som i min bok etter å ha mekket på båt i alle år vil slite ut motoren raskere.

En løsning hadde vært en manuell overløp i vegg på pumpa som man åpner manuelt og at vannet renne tilbake i pumpen i stedet for ut,åpner for utluftning,tav av vakum i pumpa.

Ja ja, nå rotet jeg meg på viddene,men arti problemstilling.

Mvh

No Clue
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap