Brune i kantene av bladene

Jeg fikk meg 5 planter til å begynne med, ingen hurtigvoksende så det vil jeg skaffe meg nå. Men de som var fikk en dårlig start pga. jeg ikke fikk kjøpt timer til lys før jeg skulle på helgetur, den ene var råtna bort. Nå er det bare en liten levende tust igjen av den, som har blitt litt større, så jeg har et lite håp, men den andre større typen blir brun og gjennomsiktig i kanten av bladene, det grønne forsvinner. Dessuten kommer det et nytt rødt skudd på den, så jeg forstår ingenting

De andre gruppene har et par gulaktige blad, men de har kommet seg litt, og er stort sett grønne og fine. Det er et lite bilde på profilen min. Jeg satte alle plantene nedi med en tablett i rota for næring, og har hatt litt sånn bladnæring oppi også, men har skifta vann i det siste så det er nok ikke noe igjen av den, hvor ofte bør man bruke det? Har Ferreal og floreal.
Ta det rolig, dette er trolig normalt.
Mange planter kaster de ytterste bladene ved omplanting, og de er også avhengige av å danne seg et helt nytt rotsystem, da det gamle etter hvert råtner pga flyttingen. Det røde bladet du nevner er ett nytt blad som kommer innerst i en krans av blader, ikke sant? Regner med du har en type Echinodorus som er rød i godt lys. Ta vekk skadde blader da de vil forurense vannet ditt når de råtner. Skaff deg en god plantegjødning, Tropica Master Grow er suveren. Lykke til
Hvis det er hovedsaklig sverdplanter (Echinodorus) du har, så setter disse pris på næringstabletter stukket ned i grusen under røttene. De suger mesteparten av sin næring opp gjennom røttene via underlaget.

Jeg bruker ofte laterit-kuler til sverdplanter, som er kuler av næringsrik, tørket rødbrun leire. Veldig bra for sverdplanter!

Kulene varer i omtrent ett år (minst) og du stikker en eller to kuler ned i grusen pr plante. Husk å dytte dem godt nedi. Bare bruk pekefingeren og skyv den godt ned i grusen rett ved planterota.

En annen plantenæring i tablettform som brukes på samme måte, er TetraPlant sine. De er også bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap