Stillegående pumpe?

Hei

Jeg har et 120 L, aquarium. Synes pumpen jeg har nå bråker for mye. Lurer derfor på om noen kan anbefale en stillegående pumpe?

pumpen jeg har nå er ekstern, vil en intern pumpe bråke mindre?
Fluval sine pumper bråker veldig lite.. Jeg har ett akvarie på 130 l med Fluval 4 pluss... Hører den nesten ikke

www.akvasia.no
Inaktiv bruker
smallville
Hei Jeg har et 120 L, aquarium. Synes pumpen jeg har nå bråker for mye. Lurer derfor på om noen kan anbefale en stillegående pumpe? pumpen jeg har nå er ekstern, vil en intern pumpe bråke mindre?


Bruker en TetraTec EX600 på mitt 112L her,hører den knapt.
http://www.tropefisk.no/shop/productinfo.asp?id=206480
Har en JBL 250 her som skal byttes ut med ett TetraTec EX700,JBL er langt i fra stille av seg.
Innv. pumper/filtre støyer mere,min erfaring.

/jan
Er det en ting jeg har funne ut, så er det at fluval bråker nå inni H.... Kjøpte meg ny eheimpumpe, å den hører du nesten ikke..Knallgodt fornøyd
takk for svar! jeg har akkurat kjøpt akvariet og jeg aner ikke engang hvor mye lyd en pumpe skal gi fra seg. Men den jeg har nå, tør jeg nesten ikke å slå på, naboen kommer til å klage.. så ille er det.
Har selv 3 utvendige eheim i ulike størrelser stående i stua, og merker ikke lyden av disse i det hele tatt.
Pumper skal pumpe vann, ikke bråke vettet av eieren

Til ditt kar på 120L, ville jeg valgt 2224, eller 2324 om du også ønsker å skjule varmelegemet.
Har selv vistnevnte, og det finnes ikke støy fra dette
Må slenge meg på Frank her, har selv 5 Eheim filter som putrer å går. Skiftet ut et Eheim 2215 i fjor da hadde det gått i ca 15 år, kunne sikkert bare kjøpt ny impeler, men valgte å gå over til proII serien. Har et Tetra som bare har gått halvannen måned. Så langt virker det veldig bra, støysvakt og enkle løsninger gjør at det forløpig er + i margen. Vi for se når det har gått i 10 år +. 2324 kan jeg også gå god for, varme elementet fungerer(te) meget bra, men klarte selvfølgelig å miste dette i golvet, dermed knakk festet. Syntes det var noe stiv pris på ny bøtte med element, så det ble uten.
Eheim er absolutt et valg jeg ville vurdert sterkt. Det er, som nevnt ovenfor, kvalitetsfiltere som bare går og går, år etter år
Jeg har de fleste av mine i skap under akvariet, bak lukket dør, men jeg kan ikke si jeg noengang har merket lyd fra dem.

Mht det du nevner om stille vannoverflate, så kan det ordnes ved å justere på utstrålingsrøret til filteret. Da jeg hadde scalarer (som misliker sterkt mye sirkulasjon og bevegelse i vannet), så vred jeg utstr. røret slik at det pekte rett inn i kortveggen/glasset det var festet til (de fleste lar jo hullene peke rett ut utover vannflaten).
Men ved å vri røret så hullene pekte motsatt vei, traff vannstrømmen glasset på kortveggen istedet og det øvrige av vannet var rolig.
Kun rett over utstr.røret var det bevegelse. Samtidig har du den samme kapasiteten på filtreringen, samme mengde vann som går gjennom systemet.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap