Ny pumpe til 250 liter

Skal ha eit 250 liters kar opp og gå om ikkje så alt for lenge, og treng ei pumpe.
Karet skal verte ein Asiatisk stillevass biotop med gurami og liknande. Treng difor ei pumpe som er god nok til å halde unna for ureiningar samstundes som den må ha så pass lite trøkk at vassflata vert så stille som råd.
Andre kriterium er at pumpa ikkje er svindyr og at ho ikkje skal bråke som ei treskemaskin...
Har sjølv tenkt litt på dei utvendige heim classic filtra; det minste eller nest minste!?

Nokre tips å få frå folkehopen?
Selv ville jeg uten tvil valgt en eheim proII. Disse er svært stillegående, og lette å ha med å gjøre på alle måter.
Justerbart trykk er det også, og om en borrer opp grenrøret, vil man få ennå mindre plask i overflata.
Desverre er jo disse filtrene noe dyrere enn clasic, men etter min mening er dem verdt hver en krone
Takkar for svar!
Det må i så fall verte 2026/2126!? Desse kan justerast ned så langt at gjennomstrauminga i vatnet vert lik null?
2026 er en fenomenal pumpe! Kapasiteten kan bli litt knapp til en 250L, men det er jo ikke allverden en kulefisk greier å forurense, om en sammenligner med overbefolka selskapskar.

Joda, filteret kan strøypes så det så vidt kommer vann gjennom. Vil tro at dette på sikt vil kunne slite litt mer på filteret, enn om filteret jobber uten motstand.

Imidlertid er det lett å gjøre noe med sirkulasjonen uten at vannet får alt for mye bevegelse:
- Borr opp hullene på utblåserrøret, dette vil gi vesentlig mindre trykk på strålene.
- Mona tipset i denne tråden om at det er hjelper utrolig mye å sette utblåsingen rett mot glasset.
Kan ikke tenke med til at om du kombinerer begge disse, vil du ikke være i nærheten av å nå smertegrensen for gjennomstrømming
eheim 2227
Jeg ville valgt en Eheim 2227 intervalfilter. Dette filteret har kapasitet til å drive et 350 liters akvarie, selv om det "bare" er 550 liter i timen. Den biologiske kapasiteten er svært god. Det eneste negative er prisen. Men skal man ha det beste så......... Selv har jeg to intervalfiltre og er svært fornøyd.

Intervallfiltrene til Eheim er noe av det beste som finnes av biologisk filtrering. Selv kjører jeg 2229 i discuskarret og er meget godt fornøyd med filteret.

Den største bakdelen med filteret er at det ikke er mekanisk filtrering slik at man må benytte et ekstra filter til partikkelfiltrering. Filteret bør kjøres med svamp på innsug da det kan stanse opp hvis det får for eksempel en del av et planteblad inn i intervalldelen.
Geir Kristiansen
Den største bakdelen med filteret er at det ikke er mekanisk filtrering slik at man må benytte et ekstra filter til partikkelfiltrering. Filteret bør kjøres med svamp på innsug da det kan stanse opp hvis det får for eksempel en del av et planteblad inn i intervalldelen.


Jeg har erfart at når svampen blir litt tett så går tiden på intervalene opp (på grunn av at filteret fylles utelukkende av hevertfunksjonen) slik at gjennomstrømningen går noe ned, men regelmessig rengjøring løser dette. Man har jo også en viss mekanisk filtrering i denne innsugssvampen.
Er det ikke også slik at intervall-filterne til Eheim bråker litt mer enn normalt? Surkler? Mener å ha lest innlegg at man bør ha dem innelukket i skap under akvariet, eller evt ikke ha dem til akvarier i rom som er daglige oppholdsrom (som stuen).

Har ikke dette filteret selv, men har bare lest at andre mente det ga fra seg litt mer lyd enn vanlig.
mona o
Er det ikke også slik at intervall-filterne til Eheim bråker litt mer enn normalt? Surkler? Mener å ha lest innlegg at man bør ha dem innelukket i skap under akvariet, eller evt i rom som ikke er daglige oppholdsrom (som stuen).


Det som i hovedsak gjør at disse filtrene surkler er at den tredje slangen, som er en lufteslange, blir liggende som en "vannlås". Dette er av egen erfaring. Bare pass på at denne slangen er så kort som mulig så unngår du det.

Joda, intervallfiltrene støyer mye mer enn de andre Eheimfiltrene(ProII serien). Står de inne i et skap skal det være helt stilt i rommet før du klarer å høre det.

Har du et kar som stiller høye krav til biologisk filtrering er intervallfilterserien til Eheim en god nummer to etter de klassiske Fluidized bed sandfilter.

Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Tufte
Reklame for plussmedlemskap