levende stein...

Noen som har noen gode tips på hvor jeg bør handle levende stein?
Har sjekket opp litt og det er meget store prisforskjeller!
Er det noen spesielle typer eller ting jeg bør se etter?
Hvor mange kilo trenger jeg til et 110 liter?
Bor forresten i akershus.....

Jeg ville nok ha valgt stein som man får bestilt rett i fra havet, denne steinen er det mye liv i, pass på at det ikke følger med skumle dyr som gjømmer seg i steinen. Jeg tror de fleste butikkene ikke vil ta inn hvis de ikke har en bestilling på gang. Koster også ganske så mye i frakt. Her kan du få mye rare kvaliteter...så det blir en liten sjanse å ta. Denne steinen må innkjøres godt før man har oppi dyre fisker...I starten vil man merke en ganske så kraftig lukt. Men det går over etterhvert.
Stein som er i butikken, er som regel kjørt inn, så her er det noe kortere innkjøringstid.

Kjøper du allerede stein som er i butikken, så ville jeg nok plukka ut de som er mest porøse. Se (hvis du får til) at det ikke er glassroser og andre uønska ting.

Hvor mye stein du trenger i karet ditt, er litt vanskelig å si, da det kommer an på hvor porøs den steinen din er steinen. Prøv deg litt fram, regner med rundt 15-30kg vil være greit til karet ditt....
LEVENDE STEIN...
Takk for gode tips og råd!!!
Har nå vært og kjøpt ca 12 kg levende stein og ca 90 liter med ferdigbehandlet vann.
Har nå stått og gått i 2 dager og alt ser klart og fint ut.
Nitritt og ammoniakk er på o og ph på ca 8,5.
Temp på 27 grader,og en salinitet på 1022.
har målt de samme verdiene 2 dager på rad .
Lurer da på hvor lenge det er anbefalt og vente før jeg kjøper noen nyttedyr,og eventuelt hva jeg kan/bør begynne med?
Hvis det er noen form for synlig liv i den levende steinen,lurer jeg på hvor lang tid det er normalt og ta før man kan se noe?
hilsen Tony...
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap