Eikeløv eller annet løv

Bare lurer på om det en spesiell grunn til at det kun er eikeløv som brukes i akvariene? Har den egenskaper som ikke annet løv har? Det er ikke mulig å få tak i eikeløv her som jeg bor, men det er jo andre fine typer løv som jeg godt kunnne tenke meg å ha i. Kan jeg det??
Anbefaler deg å lese de trådene som allerede er startet om eikeløv.


Der vil du finne det meste av interesse rundt eikeløvet
Eikeløv har et spesielt høyt innhold av garvesyre, som gjør at det bl.a. nedbrytes sakte. Det er sannsynligvis en av hovedgrunnene til at det brukes under vann i akvarier.

Det eneste andre jeg har sett brukt, er løv fra bøk. Hvor utbredt bøk er i Norge, vet jeg ikke, men jeg skulle tro den var litt mer utbredt enn den varmekjære eika (som hovedsaklig finnes i kystområder og nedover i Sør-Norge, ellers i parker).

EDIT:
Det ser dessverre ut til at
bøk heller ikke er særlig utbredt nordover, iflg. et oppslag i Wikipedia. Ikke så rart kanskje, fordi i samme nettleksikon står det at disse to trærne er i samme familie; Bøkefamilien.

NB!
Noen som vet hva det engelske navnet på bøk er for noe?
Iflg ordboka er det beech.
Flott

[URL=http://www.alamy.com/thumbs/3/{00EABDB6-8135-4CF1-9A11-8553ECCE37A6}/A09HR5.jpg]Her er bilde av løv på gren av bøk[/URL], for de som lurer på hvordan det ser ut.

Her er et bilde til.

Akkurat som lønn, finnes bøk også i mørkt lilla variant; blod-bøk.
Ok, takker for nyttige svar Har et nydelig lønnetre i hagen, å hadde sett for meg at dette kunne ta seg flott ut i akvariet, men jeg får heller se om jeg får tak i eik da.
Alle hage-eiere med akvarium; plant et eiketre i hagen
Bli selvforsynt med løv

Det er to typer eik i Norge; sommereik og vintereik.
Forskjellene er ikke store, men det letteste er:
Sommereika feller bladene om høsten når de ikke er grønne lenger.

Vintereika sitt løv derimot, blir sittende fast på treet etter at de har blitt gule, røde også videre om høsten. Der sitter de hele vinteren, og felles ikke før til våren når nye grønne blad kommer. Derav navnet; vintereik, fordi bladene sitter på treet hele vinteren (men de er ikke grønne da altså).
Plant ett av hvert, så er man selvforsynt hele året også

Sender du litt bedre klima for eik oppover, Mona?
Frank Angell
Plant ett av hvert, så er man selvforsynt hele året også :D


Man kan selvsagt loppe treet for løv selv om de fremdeles sitter på grenene Er treet lite, når man opp og kan nappe av løvet så lenge treet har trukket ut klorofyllet sent på høsten. (stort tre, bruk stige)
Vintereikas løv ikke er grønne selv om de sitter på treet hele vinteren.

Jeg skal plante en eik på tomta når vi flytter
Jeg må vel ut og "stjæle" en eik et sted (grave opp et), men selvsagt kan det ikke være et digert tre da
Har hørt at det er eik i Drøbak, ellers vet jeg at de finnes på Bygdøy i Oslo og på Ekeberg i Oslo.

Langs veiene på sørlandet vokste eika til og med opp av sprekker i asfalten på bensinstasjonenes parkeringsplass! Langs grøftekanter og overalt var det eik, både store flere hundre år gamle kjemper, og små pingler som rakk meg opp til livet. Et par sånne... skulle gravd opp og tatt med meg sist jeg var der nede!
*gliiiz*
mona o
Flott:-) [URL=http://www.alamy.com/thumbs/3/{00EABDB6-8135-4CF1-9A11-8553ECCE37A6}/A09HR5.jpg]Her er bilde av løv på gren av bøk[/URL], for de som lurer på hvordan det ser ut. [URLBLOCK1]. Akkurat som lønn, finnes [URLBLOCK2]



Ble litt nysgjerrig. Går det an å bruke blodbøk også til dette?? Hvis man kan bruke bøk istedet for eik for det er samme familie, og blodbøk også er i denne slekta så kunne det gå? Eller har den rødfargen noe å si? (Andre stoffer i bladene?)
Frank Angell
Plant ett av hvert, så er man selvforsynt hele året også :D Sender du litt bedre klima for eik oppover, Mona? ;);)


Det er ikke helt umulig, Frank. Det finnes flere i Svolvær-området
Sikker på at det faktisk er eik? Eik er meget skjelden nord for polarsirkelen, og etter det jeg tidligere har hørt, og lest, skulle den nordligste eika befinne seg i Ofoten Men det er jo en del år siden, så det kan jo ha blitt plantet noen lengre nord.
Morsomt om det går ant å få til eik her også
Jepp, det er Eik. Den store står i sentrum, og så er det noen bekjente som har "importert" 2 sørfra som de har i hagen Så nå er det bare å dra sørover å hente seg noen
Tror nesten heller at jeg kommer å kidnapper ett av trærne deres
noen som har bilde av eike treet og bladene?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap