Lamper
Noen gode forslag til lys?
Har sett på et par metallhalogenlamper og funnet ut at det koster
meget mye...er det verdt det i et så lite førstegangskar?
Kjører nå det originale juwelarmaturet med to 18w T8 rør,
hvor det ene er på 10000k og det andre er blå aktinisk.
Bruker også reflektorer.
Syns lyset ser veldig bra ut men har et kjempeproblem,Får ikke på toppen pga skummeren....
den bygger ca 15 cm over toppen og det lar seg ikke og sage et hull i den heller!!!!
Har sett på et par metallhalogenlamper og funnet ut at det koster
meget mye...er det verdt det i et så lite førstegangskar?
Kjører nå det originale juwelarmaturet med to 18w T8 rør,
hvor det ene er på 10000k og det andre er blå aktinisk.
Bruker også reflektorer.
Syns lyset ser veldig bra ut men har et kjempeproblem,Får ikke på toppen pga skummeren....
den bygger ca 15 cm over toppen og det lar seg ikke og sage et hull i den heller!!!!
Postet 24.08.06 kl 23:16
Er det saltvannskar det er snakk om så ville jeg anbefalt metallhalogen med en gang...så slipper du ihvertfall å tenke på at du har for dårlig lys. Mange koraller kan dyrkes med lysrør også, men da trenger du nok en del mere enn det du har nå...koster jo også en del å oppgradere det eksisterende lyset.
Er karet ditt 40-50cm dyp, så går det greit med 150w....
Er karet ditt 40-50cm dyp, så går det greit med 150w....
Postet 25.08.06 kl 00:44
lamper...
Hvor anbefaler du meg og handle...
har sjekka litt priser men det er så mye forskjellig.
har sett alt fra 1550 på akvasia og opp til 4-5 tusen...
har sjekka litt priser men det er så mye forskjellig.
har sett alt fra 1550 på akvasia og opp til 4-5 tusen...
Postet 25.08.06 kl 14:56
Hvor langt er karet ditt? Hvis den er på ca. 1m så kan du nok klare deg med 1x150w....søk litt på nett så finner du en del slike lamper, de koster rundt 2000kr
Å starte med saltvann er ikke den billigste hobbyen, men en ting du bør tenke på er hvilket utstyr du burde bruke penger på....
F.eks. skummer, denne saken bør du ikke spare noe på, kjøp en stor en, en som er beregnet for større kar enn det du har....
Kjøper du en som er oppgitt til det karet du har, så skal det ikke mye belasting til før den skummeren sliter....og da vil du garantert få problemer med vannverdier osv...
Det samme blir det litt om lampa, har du for dårlig lys, så vil du ha problemer å dyrke en del koraller, som f.eks. acropora og andre hard koraller....
En siste ting som også er veldig viktig er nyttedyr, dette blir veldig undervudert i saltvannskar....I min 540Liter hadde jeg 100 snegler og 100eremitter. Nå har jeg vel bortimot 300-400 snegler der (har yngla seg selv) slangestjerner er også bra nyttedyr, men som oftest så synes de ikke i det hele tatt, ligger for det meste under steiner og gjømmer seg...
Å starte med saltvann er ikke den billigste hobbyen, men en ting du bør tenke på er hvilket utstyr du burde bruke penger på....
F.eks. skummer, denne saken bør du ikke spare noe på, kjøp en stor en, en som er beregnet for større kar enn det du har....
Kjøper du en som er oppgitt til det karet du har, så skal det ikke mye belasting til før den skummeren sliter....og da vil du garantert få problemer med vannverdier osv...
Det samme blir det litt om lampa, har du for dårlig lys, så vil du ha problemer å dyrke en del koraller, som f.eks. acropora og andre hard koraller....
En siste ting som også er veldig viktig er nyttedyr, dette blir veldig undervudert i saltvannskar....I min 540Liter hadde jeg 100 snegler og 100eremitter. Nå har jeg vel bortimot 300-400 snegler der (har yngla seg selv) slangestjerner er også bra nyttedyr, men som oftest så synes de ikke i det hele tatt, ligger for det meste under steiner og gjømmer seg...
Postet 25.08.06 kl 15:38
Skummer..
Har en aquamedic 750 som går god for 400 liter,så jeg regner med at den er innenfor kravet...
Har fått kjøpt meg ytterligere 3 kg til med levende stein og to ganske store snegler...
Er det vanlig at snegler (sover)?
Når jeg fikk de tidligere i dag var det full sving her,men nå sitter de bare helt stille...vannverdier er fortsatt bra...
sikkert bare jeg som er overnervøs her men det er greit og være litt føre var....
men hvis jeg kjøper et stk mh på 150w 13000k og et T5 armatur med et blåaktinsk rør burde jeg være sikret...har du forresten bilde av karet ditt?blei litt nysjerrig....
Har fått kjøpt meg ytterligere 3 kg til med levende stein og to ganske store snegler...
Er det vanlig at snegler (sover)?
Når jeg fikk de tidligere i dag var det full sving her,men nå sitter de bare helt stille...vannverdier er fortsatt bra...
sikkert bare jeg som er overnervøs her men det er greit og være litt føre var....
men hvis jeg kjøper et stk mh på 150w 13000k og et T5 armatur med et blåaktinsk rør burde jeg være sikret...har du forresten bilde av karet ditt?blei litt nysjerrig....
Postet 25.08.06 kl 21:49
Jeg skulle gjerne vist deg karet mitt, men den total tryna i sommer...
Kom hjem i fra en liten helge ferie, åpna døra inn til stua, og boff...tror jeg møtte på 40grader der inne og innesperret luft...
Mista 2 store Tridacna squamosa og 1 tridacna crocea....og en dragefisk, heteractis crispa anemone (30cm), Bispinosus dvergkeiser, alle korallene...tror jeg fikk med med det meste...sikker en del eremitter og snegl som også tok kvelden...
Sitter igjen med et grått akvarie med en Ocelaris, imperator keiser, navarcus keiser, palett kirurg og en gul kirurg og en hel haug med snegler...ser også ut som slangestjernene klarte seg...
Så dette karet, sånn som det ser ut nå, vil du neppe se....tok med 2 år å bygge det, en helg å kræsje det....
Du bor jo ikke så langt unna meg, du kunne jo tatt deg en tur, selger for så vidt noen snegler til 15kr stk...Turbo Bruneus....
Planen min er å samle en slump med $$$ og ta en tur ned til Køben..og bygge opp karet igjen...
Du har jo 2 lysrør i fra før, disse kan du jo bruke til Blå lys og heller kjøpe en HQI og plassere i midten over dem...
Kom hjem i fra en liten helge ferie, åpna døra inn til stua, og boff...tror jeg møtte på 40grader der inne og innesperret luft...
Mista 2 store Tridacna squamosa og 1 tridacna crocea....og en dragefisk, heteractis crispa anemone (30cm), Bispinosus dvergkeiser, alle korallene...tror jeg fikk med med det meste...sikker en del eremitter og snegl som også tok kvelden...
Sitter igjen med et grått akvarie med en Ocelaris, imperator keiser, navarcus keiser, palett kirurg og en gul kirurg og en hel haug med snegler...ser også ut som slangestjernene klarte seg...
Så dette karet, sånn som det ser ut nå, vil du neppe se....tok med 2 år å bygge det, en helg å kræsje det....
Du bor jo ikke så langt unna meg, du kunne jo tatt deg en tur, selger for så vidt noen snegler til 15kr stk...Turbo Bruneus....
Planen min er å samle en slump med $$$ og ta en tur ned til Køben..og bygge opp karet igjen...
Du har jo 2 lysrør i fra før, disse kan du jo bruke til Blå lys og heller kjøpe en HQI og plassere i midten over dem...
Postet 25.08.06 kl 22:03
Endret: 25.08.06 kl 22:04
Postet 25.08.06 kl 22:13
Postet 25.08.06 kl 22:14
Postet 25.08.06 kl 22:15
Snegler
Kjempeflott kar.
Synd at det kræsja...Har selv et malawikar på 720 liet som holdte på og gå til h........
Kom hjem etter en helgtur hvor da termostaten på varmekolba hadde gått...37 grader målte vannet men jeg hadde flaks at ingen fisk døde...
Hvor store er de sneglene du selger og hvordan ser de ut?
Bør jeg ikke vente en liten stund før jeg putter flere oppi karet?
Skal ivertfall kjøpe snegler av deg....gjerne litt levende stein hvis du har noen kilo og avse ?
Har bestilt meg en mh lampe på webzoo nå.
Kom på 2016kr...
Synd at det kræsja...Har selv et malawikar på 720 liet som holdte på og gå til h........
Kom hjem etter en helgtur hvor da termostaten på varmekolba hadde gått...37 grader målte vannet men jeg hadde flaks at ingen fisk døde...
Hvor store er de sneglene du selger og hvordan ser de ut?
Bør jeg ikke vente en liten stund før jeg putter flere oppi karet?
Skal ivertfall kjøpe snegler av deg....gjerne litt levende stein hvis du har noen kilo og avse ?
Har bestilt meg en mh lampe på webzoo nå.
Kom på 2016kr...
Postet 26.08.06 kl 16:57
Postet 26.08.06 kl 17:02
Tony RofstadKjempeflott kar. Synd at det kræsja...Har selv et malawikar på 720 liet som holdte på og gå til h........ Kom hjem etter en helgtur hvor da termostaten på varmekolba hadde gått...37 grader målte vannet men jeg hadde flaks at ingen fisk døde... Hvor store er de sneglene du selger og hvordan ser de ut? Bør jeg ikke vente en liten stund før jeg putter flere oppi karet? Skal ivertfall kjøpe snegler av deg....gjerne litt levende stein hvis du har noen kilo og avse ? Har bestilt meg en mh lampe på webzoo nå. Kom på 2016kr...
Ja, kjedelig at det skal bli ødelagt av varme....de sneglene er ca. på størrelse med en 50 øring...tror ikke de blir stort større heller....det er greit å ha en del forskjellige snegler, da de tygger i seg forskjellig typer alger...Gjør innkjøp av nyttedyr før du går til innkjøp av fisk.
Det er ofte sånn at når man har begynt å kjøpe fisk så er de nytte dyra ikke så gøy å kjøpe lengre.
Jeg har heldigvis ikke den oppfatninga, det er maaaange kuule nyttedyr, se bare på eremittene, blå beina, rød beina, noen har noen lilla tupper, sloss med hverandre, bytter og krangler om hus....gøy å se på...og de gjør bra nytte i karet ditt. De er sinnsykt glad i trådalger.
Jeg har litt stein til overs, men velger ikke å selge det, da jeg skal starte opp et 1000liters kar nedi kjelleren min...og da kan det være greit å ha noen steiner...
Du kan godt vente litt til med å kjøpe noe av meg, se an litt hvordan de du allerede har oppfører seg, mål litt vannverdier underveis.
Jeg stikker ikke noen steder, så her kan du komme når du måtte ønske.
2000kr for en Hqi, er billig, tror ikke det er noen butikker (i norge) som klarer å matche det der...med mindre de selger det med tap..
Så du har ikke gjort noe bomkjøp.
Postet 26.08.06 kl 21:12
Postet 27.08.06 kl 04:32
Da bør jeg kanskje vente til det har begynt og vokse litt alger her før jeg putter oppi noen flere da?Sånn at det blir mat til alle....
Har du noen bilder av dem?
Skummeren gir en sirkulasjon på 1000l/t,også har jeg en powerhead på 1200l/t,og skal supplere med en powerhead til...
Hvordan ser man at sneglene har det bra?de sitter omtrentlig stille hele dagen,men det flytter på seg mest om natten virker det som...
Har du noen bilder av dem?
Skummeren gir en sirkulasjon på 1000l/t,også har jeg en powerhead på 1200l/t,og skal supplere med en powerhead til...
Hvordan ser man at sneglene har det bra?de sitter omtrentlig stille hele dagen,men det flytter på seg mest om natten virker det som...
Postet 27.08.06 kl 17:39
Postet 27.08.06 kl 23:04
Prøvde å ta noen bilder istad, men jeg suger til å ta bilder...
Fant en link til deg med akkurat den samme snegla...
Sida er litt treig..
Bilde
Fant en link til deg med akkurat den samme snegla...
Sida er litt treig..
Bilde
Postet 28.08.06 kl 00:28
Nå har lampa jeg bestilte kommet....Fikk hengt den opp og koblet den i,og nå har jeg en lampe som lyser opp hele leiligheten min og vel så det...FOR ET LYS!!!
Ble kjempe pent i karet,men det lyser opp alt rundt også..
Står i bruksanvisningen at lampa skal henge MINIMUM 30 cm over vannstanden...
Noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for og hindre en del av lyset i og spre seg ut i rommet???
Har forresten begynt og komme litt grønnbrune alger på glasset og det er vel et godt tegn?
Må jeg bruke osmosefiltrert vann for og etterfylle kondensert vann i karet?
Finnes det noen annen løsning?
Har lest at det beste er og ha oppi en kalkløsning for og så helle det klare overflatevannet i karet...finnes det noen grei og billig løsning på det,eller må jeg anskaffe meg en kalkreaktor?
Blei mye spm her,men det er jo så utrolig mye og sette seg inn i!!!!
Ble kjempe pent i karet,men det lyser opp alt rundt også..
Står i bruksanvisningen at lampa skal henge MINIMUM 30 cm over vannstanden...
Noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre for og hindre en del av lyset i og spre seg ut i rommet???
Har forresten begynt og komme litt grønnbrune alger på glasset og det er vel et godt tegn?
Må jeg bruke osmosefiltrert vann for og etterfylle kondensert vann i karet?
Finnes det noen annen løsning?
Har lest at det beste er og ha oppi en kalkløsning for og så helle det klare overflatevannet i karet...finnes det noen grei og billig løsning på det,eller må jeg anskaffe meg en kalkreaktor?
Blei mye spm her,men det er jo så utrolig mye og sette seg inn i!!!!
Postet 31.08.06 kl 22:54
Postet 31.08.06 kl 22:58
Postet 31.08.06 kl 23:32