Feriefóring av kuler og pilnebb ål?
Jeg reiser snart på ferie og blir borte i nesten 3 uker. Selskapskaret mitt skal få klare seg på egenhånd.
Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med de Søramerikanske kulene mine. De spiser jo bare snegler og frosne mygglarver. Samme problem med Pilnebbene som også bare spiser frosne mygglarver.
Hvor lenge kan disse gå uten fór? Finnes det noen smart måte å få fóret dem automatisk mens jeg er borte? Eller er eneste løsningen å få noen til å fóre dem?
Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med de Søramerikanske kulene mine. De spiser jo bare snegler og frosne mygglarver. Samme problem med Pilnebbene som også bare spiser frosne mygglarver.
Hvor lenge kan disse gå uten fór? Finnes det noen smart måte å få fóret dem automatisk mens jeg er borte? Eller er eneste løsningen å få noen til å fóre dem?
Postet 27.08.06 kl 23:19
Automatiske forapperater.
Det finnes mange varianter Automatiske for apperater.
Du får søke litt på forumet og se hva folk skryter av eller lete på nettet som webzoo eller liknende.
Uansett,feriefor er absolutt ikke å anbefale,no dritt for fisker og kar.
Tja,de overlever på muligens et ryddig kar,men er du uheldig, så er du uheldig.
Jeg var borte 14 dg, fytterakkaren.3 fisker søkk borte,=død.
Mistet 2 sommerfugelciklider rett etter.
Jeg hadde overdimmensjonert pumpesystem delux,+ fluval3 i backup.. grøøs om jeg ikke hadde hatt det!
Videre hadde jeg tatt 50% vannbytte før jeg dro..
Verdien når jeg kom tilbake var ganske fine,men tenk hva verdiene ellers måtte ha vært med døde fisker i foråtnelse,,, hurra for overkapasitet....
Dog, dette er mine erfaringer,men mitt råd er klinkeklart.
Finn ut hva alternativt for, uten mygglarver du kan bruke,om du da kan og skaff deg automatisk forapperat.
Denne hadde jeg tenkt meg også regulerer mengdeflott, da vil jeg anta denne også kan forebygge overforing.
Hadde vært synd med så mye arbeid og penger du har lagt ned i fisk skulle dø..
Skal noen se etter fiskene,sørg for at han er en erfaren akvarist og har hatt dine fisker før..
Går du for en uerfaren,stemmer jeg for feriefor : )
Mvh
No clue
Du får søke litt på forumet og se hva folk skryter av eller lete på nettet som webzoo eller liknende.
Uansett,feriefor er absolutt ikke å anbefale,no dritt for fisker og kar.
Tja,de overlever på muligens et ryddig kar,men er du uheldig, så er du uheldig.
Jeg var borte 14 dg, fytterakkaren.3 fisker søkk borte,=død.
Mistet 2 sommerfugelciklider rett etter.
Jeg hadde overdimmensjonert pumpesystem delux,+ fluval3 i backup.. grøøs om jeg ikke hadde hatt det!
Videre hadde jeg tatt 50% vannbytte før jeg dro..
Verdien når jeg kom tilbake var ganske fine,men tenk hva verdiene ellers måtte ha vært med døde fisker i foråtnelse,,, hurra for overkapasitet....
Dog, dette er mine erfaringer,men mitt råd er klinkeklart.
Finn ut hva alternativt for, uten mygglarver du kan bruke,om du da kan og skaff deg automatisk forapperat.
Denne hadde jeg tenkt meg også regulerer mengdeflott, da vil jeg anta denne også kan forebygge overforing.
Hadde vært synd med så mye arbeid og penger du har lagt ned i fisk skulle dø..
Skal noen se etter fiskene,sørg for at han er en erfaren akvarist og har hatt dine fisker før..
Går du for en uerfaren,stemmer jeg for feriefor : )
Mvh
No clue
Postet 28.08.06 kl 01:36
Det er alltid ett problem å feriefore fisk som ikke tar tørrfor. Kulefisk kan selvsagt leve godt dersom man har store mengder sneiler i karet før man drar, og masse gjemmesteder til disse.
Men selvsagt kan dette slå begge veier, kula kan jo finne sneilene lett, og dermed rett å slett ete seg ihjel.
Var for ett års tid borti en forautomat til frossetfor, denne måtte være helt genial til slike fisker. Prisen var høy, husker jeg.
Men å finne tilbake til denne, det greier jeg filler`n ta meg ikke
Men selvsagt kan dette slå begge veier, kula kan jo finne sneilene lett, og dermed rett å slett ete seg ihjel.
Var for ett års tid borti en forautomat til frossetfor, denne måtte være helt genial til slike fisker. Prisen var høy, husker jeg.
Men å finne tilbake til denne, det greier jeg filler`n ta meg ikke
Postet 28.08.06 kl 10:13
Takk for svar
No clue: Hadde fiskene spist tørrfor hadde en fórautomat vært tingen. Problemet er at disse fiskene spiser mat som ligger i fryseren frem til de mates. Dermed er feriefór også utelukket. Men takk for dine forslag
Frank: Jeg er litt redd for at kulene skal forspise seg hvis jeg fyller karet med snegler. Hvis de ikke forspiser seg klarer de nok å rydde karet i løpet av noen dager. De er 3 stk ivrige jegere
Har også søkt rundt på nettet etter en fórautomat som takler frossentfor, uten å finne noe som helst.
Det ser nok ut til at jeg må få noen til å komme innom å slippe litt mat nedi til dem.
Men... Jeg lurer fremdeles på hvor lenge de klarer seg uten mat? Nå får de tre kulene 1 terning mygglarver på deling hver dag. Ål'ene får en halv på deling. Vil de klare seg hvis de får denne porsjonen 1 gang i uka istedet for hver dag?
Hadde vært interessant å høre hvordan dere andre med kuler løser dette problemet.
No clue: Hadde fiskene spist tørrfor hadde en fórautomat vært tingen. Problemet er at disse fiskene spiser mat som ligger i fryseren frem til de mates. Dermed er feriefór også utelukket. Men takk for dine forslag
Frank: Jeg er litt redd for at kulene skal forspise seg hvis jeg fyller karet med snegler. Hvis de ikke forspiser seg klarer de nok å rydde karet i løpet av noen dager. De er 3 stk ivrige jegere
Har også søkt rundt på nettet etter en fórautomat som takler frossentfor, uten å finne noe som helst.
Det ser nok ut til at jeg må få noen til å komme innom å slippe litt mat nedi til dem.
Men... Jeg lurer fremdeles på hvor lenge de klarer seg uten mat? Nå får de tre kulene 1 terning mygglarver på deling hver dag. Ål'ene får en halv på deling. Vil de klare seg hvis de får denne porsjonen 1 gang i uka istedet for hver dag?
Hadde vært interessant å høre hvordan dere andre med kuler løser dette problemet.
Postet 28.08.06 kl 20:46
Frank AngellVar for ett års tid borti en forautomat til frossetfor, denne måtte være helt genial til slike fisker. Prisen var høy, husker jeg. Men å finne tilbake til denne, det greier jeg filler`n ta meg ikke :(
Usikker, men var det denne du tenkte på? Dette er i så fall berre patenten, men det kan i så fall tyde på at noko slikt eksisterar i det minste.
Eit alternativ kunne kanskje vore frysetørra for? Det meste frose foret er å oppdrive i frysetørra utgåve. Denne kan du ha i ein ellers vanleg forautmat. Veit ikkje heilt om det er bra om fisken din får fatt i maten før den har ligge i bløyt ei beite men...Kanskje du kunne satsa på ei DIY-greie der forautomaten slapp foret ned i vatn for så å sende det vidare inn i akvariet etter nokre min? Vil sjølvsagt verte ei utfordring med tanke på vasskvaliteten i det kammeret der maten skal bløytast om ikkje dette vert skift...
Kva med ein slik?
Denne skal stå nede i karet med ei luftpumpe tilkopla. Om forautomaten slapp maten ned i denne for bløyting, for så å ha tidsinnstilt luftpumpe som slo seg på 3-4 min etter at maten var sleppt nedi!?
Kan hende eg er heilt på jordet her, men i alle fall masse tankar. Ikkje sikkert dette vil fungere i det heile, men med litt modding trur eg faktisk dette er noko som ikkje verkar umogeleg.
(Vart feil med patentlinken, så den hamna nederst)
Postet 28.08.06 kl 21:36
Endret: 28.08.06 kl 21:41
Foring
Fiskene dine trives hører jeg...
Mange sier at fiskene greier seg helt flott uten foring 1 uke,da det ligger næring i vannet og bunn.
Det er jo det som kan lage problem med overforing,rester som ligger å råtner i karet.
Forer du ikke fiskene vil de spise av dette og eventuelt planter av de som spiser tørrfor.
Nå har jeg desverre ingen kunnskap om dine fiskearter slik at dte er vannskelig å si,men med tanke på at du forer godt har de nok reserver å ta av : )
Jeg tror nok,med forbehold at jeg kan ta alvorlig feil, at fiskene dine kan til nød spise og vil spise tørrfor.
Sommerfugelcikliden min og andre ciklider gjør dette uten problem og sulten er jo den beste kokk..
Les litt om emnet på fiskedatabasen og på forumene under fisketypen.
Dog å oppretholde denne metoden over lengre tid uten normalisert foring anbefaler jeg uansett ikke.
Mvh
No Clue
Postet 28.08.06 kl 21:37
Onan: En foringsautomat med en innebygget microfryser som du og Frank snakker om hadde vært tingen. Det høres ikke helt billig ut, men er kanskje verdt det. Men til nå har jeg bare funnet katteversjonen av denne, og den blir vel litt vanskelig å bygge om :-p
Når det gjelder dette med å legge mygglarvene i bløt før kulene får dem er jeg veldig lite bekymret for det. Jeg har lest diverse teorier om at fiskene får oppblåst mage fordi frosset for inneholder luft, etc. Dette er nok heller et problem for fisk som sluker i seg hele terningen på en gang. Min erfaring er at det bare tar noen sekkunder før en liten terning med mygglarver er gjennomtint i 26 graders sirkulerende vann. I verste fall er de første larvene en smule kaldere enn vannet, og dette har aldri plaget fiskene mine da de bare sluker noen få larver om gangen
Frysetørket for har jeg faktisk aldri prøvd før. Skal prøve å se om jeg kan få lurt i kulene noe av dette. I såfall er jo saken biff
No clue: "Mange sier at fiskene greier seg helt flott uten foring 1 uke,da det ligger næring i vannet og bunn."
Jeg tror du tenker på vanlig selskapsfisk. De fleste selskapsfisk klarer seg nemlig veldig lenge med planterester, alger, og annet "avfall" i akvariet. Derfor skal 300 literen min, som er godt beplantet, få klare seg uten foring mens jeg er borte. Kulene mine derimot spiser ikke grønt, og er veldig vanskelige å få til å spise flakfor. Blir nøden stor nok tar de nok heller først akvariekameratene sine (SAE, Otto og Kardinaltetra).
"Les litt om emnet på fiskedatabasen og på forumene under fisketypen."
Jeg har nok lest det aller meste av det som står skrevet om disse fiskene før jeg anskaffet meg dem men denne problematikken finner jeg svært lite om.
Igjen, takk for alle tips og forslag
Når det gjelder dette med å legge mygglarvene i bløt før kulene får dem er jeg veldig lite bekymret for det. Jeg har lest diverse teorier om at fiskene får oppblåst mage fordi frosset for inneholder luft, etc. Dette er nok heller et problem for fisk som sluker i seg hele terningen på en gang. Min erfaring er at det bare tar noen sekkunder før en liten terning med mygglarver er gjennomtint i 26 graders sirkulerende vann. I verste fall er de første larvene en smule kaldere enn vannet, og dette har aldri plaget fiskene mine da de bare sluker noen få larver om gangen
Frysetørket for har jeg faktisk aldri prøvd før. Skal prøve å se om jeg kan få lurt i kulene noe av dette. I såfall er jo saken biff
No clue: "Mange sier at fiskene greier seg helt flott uten foring 1 uke,da det ligger næring i vannet og bunn."
Jeg tror du tenker på vanlig selskapsfisk. De fleste selskapsfisk klarer seg nemlig veldig lenge med planterester, alger, og annet "avfall" i akvariet. Derfor skal 300 literen min, som er godt beplantet, få klare seg uten foring mens jeg er borte. Kulene mine derimot spiser ikke grønt, og er veldig vanskelige å få til å spise flakfor. Blir nøden stor nok tar de nok heller først akvariekameratene sine (SAE, Otto og Kardinaltetra).
"Les litt om emnet på fiskedatabasen og på forumene under fisketypen."
Jeg har nok lest det aller meste av det som står skrevet om disse fiskene før jeg anskaffet meg dem men denne problematikken finner jeg svært lite om.
Igjen, takk for alle tips og forslag
Postet 29.08.06 kl 01:59
Endret: 29.08.06 kl 02:19
Postet 29.08.06 kl 08:01
Ståle Syre[B]Onan:[/B] Når det gjelder dette med å legge mygglarvene i bløt før kulene får dem er jeg veldig lite bekymret for det. Jeg har lest diverse teorier om at fiskene får oppblåst mage fordi frosset for inneholder luft, etc. Dette er nok heller et problem for fisk som sluker i seg hele terningen på en gang. Min erfaring er at det bare tar noen sekkunder før en liten terning med mygglarver er gjennomtint i 26 graders sirkulerende vann. I verste fall er de første larvene en smule kaldere enn vannet, og dette har aldri plaget fiskene mine da de bare sluker noen få larver om gangen :-)
Det var ikkje frosne mygglarver eg tenkte på å leggje i bløt, men frysetørra.
Postet 29.08.06 kl 08:54
Kan ikke tenke meg til annet enn at kulene vil ha store problemer med å overleve, om dem går uten mat i 3 uker.
Å redusere formengden før avreise, for liksom å venne dem til lite mat, er heller ikke noe triks. Fiskene vil da begynne å tære på sine fettreserver, og vil klare seg ennå kortere tid.
Selvsagt kan man hive en haug med svømmende levendefor i karet, og håpe på det beste. Imidlertid er jeg ganske overbevist om at morderiske kuler ville ha jaktet ned hele bestanden av småfisk i løpet av svært kort tid, og faren for sultedøden er like relevant. Faren for opphopninger av forurensinger er også såpass stor, at jeg ikke ville satset på den løsningen.
Greide faktisk å finne den automanten jeg snakka om, det er danskene som sitter på den
Men den var jo stygg-dyr, om jeg får lov å si det slik
En annen ulempe er jo at man må fylle på nytt for etter en liten uke...
Å redusere formengden før avreise, for liksom å venne dem til lite mat, er heller ikke noe triks. Fiskene vil da begynne å tære på sine fettreserver, og vil klare seg ennå kortere tid.
Selvsagt kan man hive en haug med svømmende levendefor i karet, og håpe på det beste. Imidlertid er jeg ganske overbevist om at morderiske kuler ville ha jaktet ned hele bestanden av småfisk i løpet av svært kort tid, og faren for sultedøden er like relevant. Faren for opphopninger av forurensinger er også såpass stor, at jeg ikke ville satset på den løsningen.
Greide faktisk å finne den automanten jeg snakka om, det er danskene som sitter på den
Men den var jo stygg-dyr, om jeg får lov å si det slik
En annen ulempe er jo at man må fylle på nytt for etter en liten uke...
Postet 29.08.06 kl 10:31
Endret: 29.08.06 kl 10:32
Å fytti, den kosta gris!!
Kula mi gjekk ein heil sumar, 4 veker, utan foring, og den var frisk som ein fisk då eg kom heim att. Som tidlegare nemnt overlevde denne på å suge sandsniglar ut av skalet.
Kva storleik er det på kulene dine, og er det knusarar eller slurparar? Sandsniglar kan mogelegvis vera eit alternativ, sidan dei stort sett held seg i sanden, men kjem opp av og til. Då ville i det minste kulene fått ein snigel eller to eit par gonger i veka. Ein skal sjølvsagt vera forsiktig med å bruke sandsniglar til kuler, men slurperane burde fikse det fint. Større kuler har vel heller ikkje noko problem med å ta skalet på små til middels store sandsniglar!?
Kula mi gjekk ein heil sumar, 4 veker, utan foring, og den var frisk som ein fisk då eg kom heim att. Som tidlegare nemnt overlevde denne på å suge sandsniglar ut av skalet.
Kva storleik er det på kulene dine, og er det knusarar eller slurparar? Sandsniglar kan mogelegvis vera eit alternativ, sidan dei stort sett held seg i sanden, men kjem opp av og til. Då ville i det minste kulene fått ein snigel eller to eit par gonger i veka. Ein skal sjølvsagt vera forsiktig med å bruke sandsniglar til kuler, men slurperane burde fikse det fint. Større kuler har vel heller ikkje noko problem med å ta skalet på små til middels store sandsniglar!?
Postet 29.08.06 kl 11:35
Postet 29.08.06 kl 11:41
OnanÅ fytti, den kosta gris!! Kula mi gjekk ein heil sumar, 4 veker, utan foring, og den var frisk som ein fisk då eg kom heim att. Som tidlegare nemnt overlevde denne på å suge sandsniglar ut av skalet. Kva storleik er det på kulene dine, og er det knusarar eller slurparar? Sandsniglar kan mogelegvis vera eit alternativ, sidan dei stort sett held seg i sanden, men kjem opp av og til. Då ville i det minste kulene fått ein snigel eller to eit par gonger i veka. Ein skal sjølvsagt vera forsiktig med å bruke sandsniglar til kuler, men slurperane burde fikse det fint. Større kuler har vel heller ikkje noko problem med å ta skalet på små til middels store sandsniglar!?
Ikke bruke sandsnegler til kuler, punktum!
Det er ikke størrelsen det kommer an på (i motsetning til andre sammenhenger).
Mvh
Woland
Postet 29.08.06 kl 11:43
WolandInteressant diskusjon. Jeg har latt kulene gå 14 dager uten mat, uten problemer. Enig med Frank om at tre uker blir i meste laget. Jeg ser at du er fra Drammen, og at Onan er fra Drammen. Løsningen er vel naturlig? Mvh Woland
Han har eit poeng. Har eg ikkje tenkt på sjølv, men om du ikkje bur alt for langt unna sentrum (har diverre ikkje bil) kan eg godt stikke innom eit par dagar i veka og gje kulene dine litt snacks!?
Postet 29.08.06 kl 13:19
Pompel: Jeg er ganske fornøyde med at Kardinal tetraene og kulene lever i harmoni. Kardinal tetraene pynter veldig opp, og jeg ser derfor helst at kulene spiser noe annet.
Frank: Den fór automaten var nok litt dyrere enn jeg hadde tenk meg ja :-o Og hvis foret bare holder i 7 dager er jo hensikten med den borte. Men tusen takk for tipset og researchen
Woland: "Det er ikke størrelsen det kommer an på (i motsetning til andre sammenhenger)."
Hmmmmm.... :-p
Onan: Kulene jeg har er Sør-amerikanske kulefisker (Colomesus asellus). Disse knuser snegleskallet med nebbet før de spiser innholdet. Det er mulig de klarer de minste sandsneglene, men faren for at sandsneglene klarer å gjemme seg til de blir for store er absolutt tilstede. Sandsnegler har derfor ingen adgang til kulekaret
Tusen takk for tilbudet om å mate fiskene mine. Jeg bor på Åssiden, og da blir det vel litt komplisert uten bil. Men jeg skal nok få ordnet meg
(Det var forresten meg du fikk sandsneglene dine av
Frank: Den fór automaten var nok litt dyrere enn jeg hadde tenk meg ja :-o Og hvis foret bare holder i 7 dager er jo hensikten med den borte. Men tusen takk for tipset og researchen
Woland: "Det er ikke størrelsen det kommer an på (i motsetning til andre sammenhenger)."
Hmmmmm.... :-p
Onan: Kulene jeg har er Sør-amerikanske kulefisker (Colomesus asellus). Disse knuser snegleskallet med nebbet før de spiser innholdet. Det er mulig de klarer de minste sandsneglene, men faren for at sandsneglene klarer å gjemme seg til de blir for store er absolutt tilstede. Sandsnegler har derfor ingen adgang til kulekaret
Tusen takk for tilbudet om å mate fiskene mine. Jeg bor på Åssiden, og da blir det vel litt komplisert uten bil. Men jeg skal nok få ordnet meg
(Det var forresten meg du fikk sandsneglene dine av
Postet 29.08.06 kl 20:53
Postet 29.08.06 kl 21:26