- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Omvendt osmose standard 90
Omvendt osmose standard 90
Hei har problemer med ph og vannkvalitet, vurdere derfor å kjøpe dette anlegge over.
Er det slik at ph,kh.gh er null nå dette er gjennomført?
Da må man tilpasse vannet etterpå med gh salt, natron for å få rette verdier?
Det andre er om man også må tilsette sporstoffer og liknende for at fiskene ikke skal få mangelsykdommer.
Tenkte dette kunne være en meget godt kjøp, da man får garanter ikke noe ulumskheter i vannet.
Dog om det er høye kostnader ved tilsettninger i karet går vel vinninga opp i spinninga.
Noen tanker,har tenk å lage diy o2 anlegg.
mvh
No Clue
Postet 28.08.06 kl 21:55
Vannet blir helt rent for salter, metaller og mineraler. Dette må derfor tilsettes hvis ønskelig. Vannverdiene med rent osmosevann blir svært ustabilt pga manglende buffere. Det er derfor viktig at man har nødvendig kunnskap om hva som må tilsettes for å stabilisere vannverdiene og gi riktige parametre for fiskene du tenker å holde i akvariene.
Hva er egentlig problemet med kranvannet ditt?
Diy o2 anlegg? hva er det?
Hva er egentlig problemet med kranvannet ditt?
Diy o2 anlegg? hva er det?
Postet 28.08.06 kl 23:08
Re:Omvendt osmose standard 90
Hei takker for svar.
Glemte å putte en c foran co2 anlegg,diy do it yourself.
Bjarne har postet et oppset på dette på sine sider.
www.aquadigital.no
Det var det jeg tenkte meg, at man måtte fikse vannet etterpå ja.
Vannet jeg har er brønnvann og dermed finnes det biokarbonat i det.
Derfor får man aldri stabil ph ved å tilsette barkeekstrakt.
Videre er det ikke tett"vannet altså" slik at det kommer inn overflatevann,smaker alkalisk da og kh på 40,nå på sommeren er det kh på 11 med sine mangler,mener etter at dette er fikset at jeg får en kh på 6 eller 4.
Samt gh på 4-6
ph 7,5-8
For å kompansere kh og forurenset vann bruker jeg vann fra svigers, dette er også brønnvan, men meget godt vann.'
kh 3-4
gh 4
Tenkte derfor å bruke co2 for å justere ph stabil,men problemet er jo at jeg ikke kan sette ph på 8 rett i en tank med ph 7.
Tenkte at jeg kanskje kunne blande vannet ut i en stamp, tilsette co2 over natta og senke ned ph til 7,om jeg da greier å få til blandingsforholdet.
Det er litt for mange faktorer, ned ph til riktig nivå, holde karet med stabil kh, slik at vannet ikke krasjer.
Dels vil jeg bruke co2 for fine planter også.
Alternativt kan jeg forsøke å legge kalk skjell fra sjøen nedi for å heve kh og prøve med fra mmed co2.
prob er at jeg ikke vet hva mengde en co2 flaske av dette oppsett gir til en 100 liters tank.
No Clue
Har planer om større akvarium for så etter en stund oppgradere dette til saltvann.
Derfor har jeg heller lite å tape på å sette meg inn i disse metodene.
Glemte å putte en c foran co2 anlegg,diy do it yourself.
Bjarne har postet et oppset på dette på sine sider.
www.aquadigital.no
Det var det jeg tenkte meg, at man måtte fikse vannet etterpå ja.
Vannet jeg har er brønnvann og dermed finnes det biokarbonat i det.
Derfor får man aldri stabil ph ved å tilsette barkeekstrakt.
Videre er det ikke tett"vannet altså" slik at det kommer inn overflatevann,smaker alkalisk da og kh på 40,nå på sommeren er det kh på 11 med sine mangler,mener etter at dette er fikset at jeg får en kh på 6 eller 4.
Samt gh på 4-6
ph 7,5-8
For å kompansere kh og forurenset vann bruker jeg vann fra svigers, dette er også brønnvan, men meget godt vann.'
kh 3-4
gh 4
Tenkte derfor å bruke co2 for å justere ph stabil,men problemet er jo at jeg ikke kan sette ph på 8 rett i en tank med ph 7.
Tenkte at jeg kanskje kunne blande vannet ut i en stamp, tilsette co2 over natta og senke ned ph til 7,om jeg da greier å få til blandingsforholdet.
Det er litt for mange faktorer, ned ph til riktig nivå, holde karet med stabil kh, slik at vannet ikke krasjer.
Dels vil jeg bruke co2 for fine planter også.
Alternativt kan jeg forsøke å legge kalk skjell fra sjøen nedi for å heve kh og prøve med fra mmed co2.
prob er at jeg ikke vet hva mengde en co2 flaske av dette oppsett gir til en 100 liters tank.
No Clue
Har planer om større akvarium for så etter en stund oppgradere dette til saltvann.
Derfor har jeg heller lite å tape på å sette meg inn i disse metodene.
Håvard Støre AndresenVannet blir helt rent for salter, metaller og mineraler. Dette må derfor tilsettes hvis ønskelig. Vannverdiene med rent osmosevann blir svært ustabilt pga manglende buffere. Det er derfor viktig at man har nødvendig kunnskap om hva som må tilsettes for å stabilisere vannverdiene og gi riktige parametre for fiskene du tenker å holde i akvariene. Hva er egentlig problemet med kranvannet ditt? Diy o2 anlegg? hva er det?
Postet 29.08.06 kl 00:20
No clue nå roter du fælt med begrepene .
Har du høy kH har du også høy pH, med mindre du benytter syre for å senke pH.
Har du høy kH har du også stabil(og i de fleste tiløfeller høy) pH.
Man kan ikke benytte CO2 for å få stabil pH. Stabil pH får man ved å øke bufferevnen i vannet. Med andre ord ha brukbar kH i vannet. Med brukbar snakker vi om kH mellom 3-4. kH over 4 vil garantert drive pH over 7, hvis man ikke benytter teknikker for å senke pH.
Postet 29.08.06 kl 10:11
Geir når roter du....
Geir KristiansenNo clue nå roter du fælt med begrepene :-). Har du høy kH har du også høy pH, med mindre du benytter syre for å senke pH. No clue, Ja og co2 senker ph kh, og hvordan roter jeg med begrepene? Geir Kristiansen Har du høy kH har du også stabil(og i de fleste tiløfeller høy) pH. No Clue Ja dette vet jo alle? Geir Kristiansen Man kan ikke benytte CO2 for å få stabil pH. Stabil pH får man ved å øke bufferevnen i vannet. Med andre ord ha brukbar kH i vannet. Med brukbar snakker vi om kH mellom 3-4. kH over 4 vil garantert drive pH over 7, hvis man ikke benytter teknikker for å senke pH. No Clue Ja som å tilsette CO2 ,mange bruker co2 for å holde en stabil ph,ærlig talt dette er jo skrevet over alt på forumet. No Clue Du har også skrevet deler av dette i samme linken.. Geir Kristiansen Man kan ikke benytte CO2 for å få stabil pH. No Clue Hvordan kan du si det og si noe helt annet en annen plass? tror du er den som roter med begreper her..... Geir Kristiansen Moderator Jeg tror den pH controlleren kommer til å bli det beste kjøpet jeg har gjort. http://www.akvaforum.no/forum.cfm? Rimelig behagelig å slippe pH peset. Hadde problemer i en periode da strømforsyningen til IKS'en streiket og da fikk jeg en påmindelse om hvor kjekt automatisk regulering er. http://www.akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1013&thread_id=10680&message_id=33452#33452 Sitat:Senere kan man ved behov investere i pH-kontroller som vil gi konstant pH og CO2 mg/liter ved en bestemt kH.) Dog må man sikkert ha flaske,teller osv. Jeg hadde håpt på at man kunne oppnå dette ved diy sats,men nei ser ut til at det ikke går. No clue
Postet 29.08.06 kl 14:19
No clue,
Geir forsøker å fortelle deg at Co2-gassen driver ph-verdiene rett i kjeller'n, dersom du ikke har nok kH i vannet til å "dempe i mot" og balansere det hele. Du vet jo hva en "buffer" er? Noe som "tar i mot", eller "demper av". Det er det kH gjør, i en angitt mengde buffer kH slik at pH ikke tillates/kan styrte rett til bunns.
Det er ganske innviklet kjemi innen akvaristikk, og jeg har ikke peiling på en brøkdel av det Men bare akkurat denne lille biten har jeg såvidt begynt å skjønne litt av *he-he*
Det er altså et risikoprosjekt å pøse inn Co2 i et kar som har kH på kanskje bare 1.... for da er det ingenting til "å ta i mot", Co2 gassen tillates dermed å styrte pH, slik at vannet kan bli rene syrebadet og fiskedød til følge.
Geir forsøker å fortelle deg at Co2-gassen driver ph-verdiene rett i kjeller'n, dersom du ikke har nok kH i vannet til å "dempe i mot" og balansere det hele. Du vet jo hva en "buffer" er? Noe som "tar i mot", eller "demper av". Det er det kH gjør, i en angitt mengde buffer kH slik at pH ikke tillates/kan styrte rett til bunns.
Det er ganske innviklet kjemi innen akvaristikk, og jeg har ikke peiling på en brøkdel av det Men bare akkurat denne lille biten har jeg såvidt begynt å skjønne litt av *he-he*
Det er altså et risikoprosjekt å pøse inn Co2 i et kar som har kH på kanskje bare 1.... for da er det ingenting til "å ta i mot", Co2 gassen tillates dermed å styrte pH, slik at vannet kan bli rene syrebadet og fiskedød til følge.
Postet 29.08.06 kl 14:43
Endret: 29.08.06 kl 14:44
Hei Mona
Ja alt dette vet jeg.
Problemet er at han Geir sa at du ikke kan bruke co2 til å styre ph.
Det kan man nemelig, og ingen skal fortelle meg noe annet.
Forumet kryr av eksempler på dette......
At å tilføre co2 er risikabelt er nettopp derfor jeg skrev inn for å finne løsninger på diy oppsett.
Dette finnes ikke.
Skal man tilsette co2 må man også heve kh til den har 3-4 etter at man har tilsatt o2,dette fordi o2 minker ph\ kh.
Problemet er å tilpasse mengde co2 i forhold til buffer mot x antall liter,samt utluftning.
Skjønner nå at jeg må ha en kontroller på dette for å bruke co2 til å bevare en stabil ph.
Ellers mener jeg at man godt kan ha en kh på 6 -7 uten at dette hever ph, bare man tilsertter nok co2 i mengde i forhold,men så er det balansegangen mellom co2 og oksygenmettning for fiskene.
No Clue
Takker for svar Mona.
Problemet er at han Geir sa at du ikke kan bruke co2 til å styre ph.
Det kan man nemelig, og ingen skal fortelle meg noe annet.
Forumet kryr av eksempler på dette......
At å tilføre co2 er risikabelt er nettopp derfor jeg skrev inn for å finne løsninger på diy oppsett.
Dette finnes ikke.
Skal man tilsette co2 må man også heve kh til den har 3-4 etter at man har tilsatt o2,dette fordi o2 minker ph\ kh.
Problemet er å tilpasse mengde co2 i forhold til buffer mot x antall liter,samt utluftning.
Skjønner nå at jeg må ha en kontroller på dette for å bruke co2 til å bevare en stabil ph.
Ellers mener jeg at man godt kan ha en kh på 6 -7 uten at dette hever ph, bare man tilsertter nok co2 i mengde i forhold,men så er det balansegangen mellom co2 og oksygenmettning for fiskene.
No Clue
Takker for svar Mona.
Postet 29.08.06 kl 14:52
Som jeg allerede har sakt: man kan ikke bruke CO2 for å få stabil pH. Det man gjør er å benytte CO2 for å drive pH nedover. En gitt pH-verdi får man ved å slå tilførselen av CO2 av og på.
Jeg har ikke sakt at man ikke kan benytte CO2 til å styre pH. Det jeg har sakt er at man ikke utelukkende kan benytte CO2 for å få en gitt pH-verdi.
Det er for såvidt heller ikke mulig å benytte CO2 for å styre pH oppover så vil man drive litt flisespikkeri så kan man godt si at at CO2 ikke kan styre pH.
Stabil pH, dvs en pH-verdi som ikke svinger får man kun ved å ha god bufferevne i vannet.
No clueGeir når roter du....
Sorry No clue, men det er fortsatt du som roter ikke jeg.
Postet 29.08.06 kl 15:21
Hjelpe meg Geir
Vet du, jeg ba om hjelp og tips for å styre ph i karet med CO2.
Ikke flisspikeri.
Er klar over at man må danne en stabil buffer,det var heller ikke det jeg spurte om,men hvordan man faktisk gjør det.-..
Med o2 anlegg med ph styring"av og på som du sier".
Hvordan skal man få til en ph på 7.
Det var det jeg spurte om, og hvordan gjør man dette med vannbytter.
Svaret jeg fikk er at man ikke kan styre ph, dette var jo veldig nyttig.
Unnskyld meg ,men jeg blir irritert når noen missforstår med vilje,jeg er ikke helt grønn,men temmelig på co2 styring.
Vi vet begge at man må få til en buffer, altså en høyere kh for å oppretholde bufferen med natron eller annet for å få ønsket ph ved co2 mettning.
Co2 vil da redusere denne bufferen kh ned til 3 igjen med en viss metning av co2 og dermed med justeringer på Co2 apperatet holde en ph på 7.
(Det er dette jeg er ute etter og det beste og rimligste utstyret man kan få for en billig penge.)
Denne bufferen må settes opp før man tilsetter Co2.
Det praktiske problemet jeg var ute etter å løse, var følgende.
Om man har et kar med verdi 7ph og kh på 3 med gh 6,
hvordan kan man skifte ut vann\bytte vann med riktige verdier,da man må tilsette barkeekstrakt for å få disse.
Må man ta små vannutskiftninger med fks vann med ph på 7,5-8 med en kh på 6-11, for så å vente på at co2 telleren,styringen, øker co2 mengden midlertidig til ph igjen er på 7?
Dette vil jo stresse fiskene,det beste er jo å ha riktige verdier med en gang.
Grunnen til at jeg mener at man må tilsette vann med høyere kh\ph eller om mulig som jeg ikke tror ,bare kh er nettopp som følge av bufferen.
Senker man ph \kh kunstig med fks barkeekstrakt med de rette verdiene der, vil man også redusere buffer for å opprettholde ph med den co2 mettningen man har i karet.
Altså, kan vi nå være enige om at ja,det går ann å få en stabil ph med co2 og ikke debbatere nei ikke alene.,men faktisk få praktiske løsninger for å få dette til som jeg er ute etter.
1 kjøp slik
2 tilsett slik
3 dette skjer ved vannbytte eller slik gjør du.
Mvh
No clue
Ikke flisspikeri.
Er klar over at man må danne en stabil buffer,det var heller ikke det jeg spurte om,men hvordan man faktisk gjør det.-..
Med o2 anlegg med ph styring"av og på som du sier".
Hvordan skal man få til en ph på 7.
Det var det jeg spurte om, og hvordan gjør man dette med vannbytter.
Svaret jeg fikk er at man ikke kan styre ph, dette var jo veldig nyttig.
Unnskyld meg ,men jeg blir irritert når noen missforstår med vilje,jeg er ikke helt grønn,men temmelig på co2 styring.
Vi vet begge at man må få til en buffer, altså en høyere kh for å oppretholde bufferen med natron eller annet for å få ønsket ph ved co2 mettning.
Co2 vil da redusere denne bufferen kh ned til 3 igjen med en viss metning av co2 og dermed med justeringer på Co2 apperatet holde en ph på 7.
(Det er dette jeg er ute etter og det beste og rimligste utstyret man kan få for en billig penge.)
Denne bufferen må settes opp før man tilsetter Co2.
Det praktiske problemet jeg var ute etter å løse, var følgende.
Om man har et kar med verdi 7ph og kh på 3 med gh 6,
hvordan kan man skifte ut vann\bytte vann med riktige verdier,da man må tilsette barkeekstrakt for å få disse.
Må man ta små vannutskiftninger med fks vann med ph på 7,5-8 med en kh på 6-11, for så å vente på at co2 telleren,styringen, øker co2 mengden midlertidig til ph igjen er på 7?
Dette vil jo stresse fiskene,det beste er jo å ha riktige verdier med en gang.
Grunnen til at jeg mener at man må tilsette vann med høyere kh\ph eller om mulig som jeg ikke tror ,bare kh er nettopp som følge av bufferen.
Senker man ph \kh kunstig med fks barkeekstrakt med de rette verdiene der, vil man også redusere buffer for å opprettholde ph med den co2 mettningen man har i karet.
Altså, kan vi nå være enige om at ja,det går ann å få en stabil ph med co2 og ikke debbatere nei ikke alene.,men faktisk få praktiske løsninger for å få dette til som jeg er ute etter.
1 kjøp slik
2 tilsett slik
3 dette skjer ved vannbytte eller slik gjør du.
Mvh
No clue
Postet 29.08.06 kl 17:06
Bruksanvisning
Ja, en slik bruksanvisning (eller i alle fall noen praktiske tips) er det sikkert flere, innkludert meg, som kan trenge!
:o)
:o)
Postet 03.11.06 kl 13:03
Har eksprementert litt.
a) Kjøp natron
b) Til 10 liter vann skal det en ganske liten mengde natron. Det følger plast måleskje med i f.eks. 200 gr GH/TH+. Om du bruker denne skal det ca. en millimeters lag natron i skjeen for å heve KH 5 enheter.
c) Gjorde dette ved vannskifte så jeg fikk en gradvis økning.
a) Kjøp natron
b) Til 10 liter vann skal det en ganske liten mengde natron. Det følger plast måleskje med i f.eks. 200 gr GH/TH+. Om du bruker denne skal det ca. en millimeters lag natron i skjeen for å heve KH 5 enheter.
c) Gjorde dette ved vannskifte så jeg fikk en gradvis økning.
Postet 05.11.06 kl 17:03