Noen spørsmål om gurami

Dette gjelder da et karr på 240 liter..
Er perlieguramien lett eller vansklig? Er det fredlig? Har titta litt rundt og fallt for perlegurami, leppegurami, dverggurami og paradisfisk. Er det noen av disse som er agresive el noe sånn?
Pærleguramien bør vel være fredlig mot dine andre beboere i akvariet, men hannen kan være litt agressive mot hunnen. Iallefall i mindre akvarier. Dette er vel en relativt hardfør fisk, tatt i betraktning at det er en gurami.
Paradismakropoden minner noe om kampfisk, hvor du bør kun ha en han og flere hunner. Så vidt jeg vet kan hannene være ganske agresive mot hverandre. Dette er også en nokså hardfør fisk.
Dvergguramien er ikke like hardfør, så her er det viktig med stabilt og rent vann. Hunnen er den som er sjef i dette forholdet.
Leppegurami har jeg ingen erfaring med..

For alle guramier er det viktig å passe på at vannflaten er ren.

Ingen av disse fiskene burde være agresive mot andre arter annet enn vokting av teretorie.
Noen spørsmål om gurami
Kaster meg på:

Vannoverflaten må være ren, mener du da at man må ha overrenningssystem og sump for å holde disse?

mvh

No Clue
Tja, jeg ville gjette på at det sannsynligvis menes litt åpen overflate uten altfor masse flyteplanter og buskas som stenger for... ? Guramier henger gjerne rundt oppe ved overflaten, så det er fint at de får litt plass der, og de tar seg også jevnlig en sup med luft derfra.
Guramier (generelt labyrintfisker) er jo glad i tett bevokste akvarier, med mye flyteplanter. Med rein overflate menes det vel heller overflate uten proteinhinne, vil jeg tro?

Becca: Leppegurami er en fin, relativt hardfør art. Hannfisken har dessuten svært pene farger! Hanfisken min jagde hunnen noe, men det oppsto aldri skader av noen art. Imidlertid da jeg satte oppi ei ny hun sammen med de andre to, ble den nye hunnen jaget såpass av den "gamle" hunnen at jeg måtte flytte den nye (dette var i et kar atskillig mindre enn ditt, 96 l). Paradisfisken har jeg hørt kan være aggressiv, men har ingen erfaring med den selv.
men, dette er nok et rart spørsmål, hvordan er gurami kontar ciklider å holde? Er veldig usikker på hva jeg skla velge å ha. (er som sagt et 240 l, men har ogsp et lite karr på 65 l som er tomt... tips?)
Becca:
Det er utrolig mange ulike ciklide-arter, så den er nok litt vrien å svare på Det finnes hundrevis av arter, som kommer fra stort sett to kontinenter; Sør- og mellom-Amerika, og Afrika. Det finnes mange hundre arter på disse to kontinentene tilsammen. Det er et par arter i Asia også, India mener jeg å huske det er, men de to er lite kjent egentlig.

Du må nesten se deg ut noen ciklide-arter, og så spørre mere spesifikt.

Et lite
PS! til munda:
Ang. guramiene og overflaten; tør jeg spørre hva som er så viktig med ren overflate til akkurat disse? Det var bare litt merkelig Den overflatehinnen skulle vel ikke gjøre dem noe, annet enn at den ikke bør bli så grassalt tjukk at oksygenopptaket i vannet hemmes?
mona o
Becca: Det er utrolig mange ulike ciklide-arter, så den er nok litt vrien å svare på:-) Det finnes hundrevis av arter Du må nesten se deg ut noen ciklide-arter, og så spørre mere spesifikt.

Oj, det viste jeg ikke. De jeg i hovedsak har tenkt på (ikke mange siden jeg ikke vet om veldig mange) er palettciklide, kakadueciklide, perlemorciklide, boliviansk sommerfulciklide og sommerfulciklide. Liker vedlig godt fisker med farger
mona o
Et lite PS! til munda: Ang. guramiene og overflaten; tør jeg spørre hva som er så viktig med ren overflate til akkurat disse? Det var bare litt merkelig:-) Den overflatehinnen skulle vel ikke gjøre dem noe, annet enn at den ikke bør bli så grassalt tjukk at oksygenopptaket i vannet hemmes?

Heisann Mona! Det kan være lettere å få proteinhinne på labyrintkar, da disse gjerne ikke elsker stor strøm, og overflatebevegelsen er gjerne litt mindre enn til en del andre fisker. Flyteplanter hjelper mot dette syns jeg (i tillegg til at fiskene elsker skjulene flyteplantene gir).

Overflatehinner er noe jeg ikke vil ha iallfall, for særlig mht fisk som er oppe i overflata for å trekke luft, så kommer de relativt ofte i kontakt med denne hinna. Denne hinna er snaddermat for bakterier....
Jeg hadde en svart paradisfisk en ukes tid... En hanne... Og den gikk tilbake til dyrebutikken... En veldig god finnenapper og "øye-suger" var min erfaring. Sugde ut øya på et par fisk... Men andre har bare god erfaring, så de er vel veldig individuelle..
Slangeskinnsgurami
Jeg vil anbefale slangeskinnsgurami
Jeg har selv en stor hanne og to mindre hunner. Disse er noen "koseklumper", dog med litt innbyrdes og vennskapelig knuffing.
Mot karets andre innbyggere er de snille som lam
De virker ellers å være veldig robuste og lite plaget med sykdom, etter min erfaring. Har hatt både hvitprikk og bukvannsott uten at disse lot seg affisere

...så "løp å kjøp"

mvh
Arnt Olav
Guramier er labyrintfisker som puster atmosfærisk luft, det vil si luft fra vannoverflaten. Er vannoverflaten skitten vil det derfor være lettere at det oppstår infeksjoner. Dette er vel mer tilstede hos dverggurami og honningdurami. Tempraturen over vannet bør derfor heller ikke avvike så mye fra vannets temp.
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap