Kullfilter?

Hei. Er det kullfilter i fluval 4+? Jeg har nemlig aldri tatt ut eller inn noe av det filteret og jeg ser det er innvasjon av sjeggalger eller noe. Noen som vet? evt hvordan ser kullfilter ut? på forhånd takk.
Du må nesten stanse filteret, åpne det og sjekke. Kullfilter til slike filtere er ofte en svart svampaktig skive. Fargen skiller seg fra andre typer, kullfilter er alltid svarte.

En gang jeg hadde glemt en kullfilterskive i et filter for lenge, fikk jeg massivt angrep av skjeggalger... For etter å ha sittet i filteret en stund, blir kullet mettet og begynner å slippe fra seg stoffene igjen som det har sugd opp tidligere. Derfor skal kullfilter bare sitte i en kort stund, fra noen dager til en uke.

Så åpne opp filteret ditt og sjekk alle lag etter en svart skive.

Da jeg fikk fjernet min gjenglemte kullfilterskive, tok jeg et vannbytte og så tok det bare et par-tre dager før skjeggalgene begynte å falle av i store dotter Etter en uke var de borte.
Må man kjøpe nytt kullfilter hver uke da?
Blir ikke det ganske dyrt?
Du trenger ikke kullfilter til vanlig, har aldri brukt det heller. Har et liggende i tilfelle jeg skulle få bruk for det i forbindelse med medisinering.
Så jeg kan bare sette inn et vanlig filter istedet?
Så jeg kan bare sette inn et vanlig filter istedet?
Og det jeg har som har stått i 1 uke bør jeg kaste?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap