Skifer i akvarie

Vi er nå ferdig med en trapp som vi har belagt med skifer, hva slags type skifer det er, aner jeg ikke. Det er en utetype iallefall.

Det ble endel avkutt, og lurer defor på om jeg kan bruke det i akvariet? Er det noen som har kjennskap til slikt?


Det går an å bruke skifer, men vet ikke om det er noen som kan være farlig for karet.
Det var det jeg lurte på og, om det var noen typer en skal styre unna.....

Jeg har skiferhuler i karet, og det går fint. Tankte å bygge om litt, men vil være helt sikker før jeg har skiferen i karet.
Hvis du allerede har den samme typen i karet ditt og det har godt bra, så er det vel ingen grunn til at det ikke skal gå bra å ominnrede.
Det er ikke samme type skifer dette her. Hadde det vært samme, hadde det ikke vært noe problem nei
Ok, sorry
Kanskje litt dumt av meg å svare på tråden din når jeg bare hadde hørt at det går an.
Men en ting jeg er sikker på er at det selges i zoo-butikker, den som var der var svart.
Alun skifer skal du ikke bruke, en enkel test er å lage en liten rift i skiferen, får du en lysere stripe er den ok.
Eirik S. Ekeberg
Ok, sorry Kanskje litt dumt av meg å svare på tråden din når jeg bare hadde hørt at det går an. Men en ting jeg er sikker på er at det selges i zoo-butikker, den som var der var svart.



Ikke dumt å svare Har og hørt at det går an å bruke skifer i kar, men og hørt at det er noen en ikke skal bruke, best å være sikker slik at jeg ikke har 20 døde fisk om 2 dager Det hadde vært litt dumt....
Bengt Fossli
Alun skifer skal du ikke bruke, en enkel test er å lage en liten rift i skiferen, får du en lysere stripe er den ok.



Jepp, det blir en liten lys stripe om en lager en liten rift! Da kan jeg vel trygt bruke den da satser på det iallefall
Mest sannsynlig er det alta eller fauskeshifer dere har fått tak i, dette brukes mye i hele landet til alt fra trapper, til gulv inne og ute.

Begge disse shifertypene er knallfine å bruke, så det er ingen vits å la restebitene gå til spille
gidder ikke og lage no ny tråd.. men går det bra med marmor ?
Eika
gidder ikke og lage no ny tråd.. men går det bra med marmor ?


Marmor er ikke giftig eller noe, så sånn sett går det bra å bruke marmor.

Men det er flere grunner til at jeg mener marmor er mindre egnet:

- pH-økende effekt (marmor er et Ca-mineral)
- Lys farge medfører at algevekkst synes ekstra raskt, og på en ikke så attraktiv måte.
- En malle vil sannsynligvis foretrekke en mørk hule framfor en lys (marmor) hule, fordi den ikke kan gjemme seg mot lys stein.

Men som sagt: det er ingenting i veien for å prøve med marmorhuler.
Liz H
[QUOTE=Eika]gidder ikke og lage no ny tråd.. men går det bra med marmor ?


Marmor er ikke giftig eller noe, så sånn sett går det bra å bruke marmor.

Men det er flere grunner til at jeg mener marmor er mindre egnet:

- pH-økende effekt (marmor er et Ca-mineral)
- Lys farge medfører at algevekkst synes ekstra raskt, og på en ikke så attraktiv måte.
- En malle vil sannsynligvis foretrekke en mørk hule framfor en lys (marmor) hule, fordi den ikke kan gjemme seg mot lys stein.

Men som sagt: det er ingenting i veien for å prøve med marmorhuler.

oki.. skal ikke ha noe hule, men er endel av fiskene mine som vil legge egg på flate steiner og har litt marmor, skifer og terrakota? tallerkener (sånna som følger med blomster pottene)

da vet jeg i allefall atte fiskene har mer enn nok steder og legge eggene sine så da går jeg i allefall ikke glipp av egg pga: de ikke finner ett sted de er fornøyde med og legge eggene

men hvis det er ph økende så er det rett ut av karet for jeg vil ha en lav ph til søramerikanerne
Marmor er så og si rent Kalsiumkarbonat, og dette vil påvirke både Ph og Gh. Hvor mye kommer selvsagt ann på mange forhold, eksempelvis innholdet av Co2 i vannet (jo høyere Co2, jo mer utskillelse av karbonater), og generelt syreinnhold i vannet.

Tør ikke anbefale bruk av marmor til folk flest, men om en er villig til å drive med hyppig testing, er det ikke noe i veien for det

Marmor brukes forresten mer og mer til rensing av vannet vi har i srpingen, her jeg bor har vi vel hatt marmorfiltrering i kombinasjon med Uv i 12-13år. Og ja, Ph stiger radikalt her... Ph i vannkilden er på ca 5, etter rens ca 8, da med ca 150ppm Co2....
Det hele blir såpass skjevt forhold, at hverken Kh-tester eller vanlige omregningstabeller, er å stole på
Skifer i akvariet.
Hei!

Skifer i akvariet er flott!

Men ikke gjør samme tabben som meg. Bruk ikke gærnt lim åsette det sammen med.

Bruk helst ikke lim i det hele tatt.

Stabl hellene så de står støtt eller bruk (eddikbasert silikon) tror jeg det heter.
Sigbjørn
stabl hellene så de står støtt eller bruk (eddikbasert silikon) tror jeg det heter.


"glassilikon"... fåes blandt annet på jernia og maxbo, blå pakke
Ett lite forbedringstips til liming av stein:
Flatene bør uvanlig nok være så glatte som overhodet mulig. Kapp derfor til og slip bitene med en vinkelsliper med diamantskive.

Det er jo ganske uvanlig at man glatter en flate før liming, rubbing er jo mere vanlig. Vet ikke helt hvorfor akvarie\ glasssilicon hefter bedre på glatte flater, men har testet dette flere ganger.
Glatt gir bedre heft
Tilfeldig bekjentskap
© amanda c nagell
Reklame for plussmedlemskap