Hvitprikk.....

Har noen konkrete spm. ang. hvitprikk:

Hvor lang skal en varmekur være? Skal man hole temp konstant eller senke og øke igjen?

Har det noe effekt å ha i salt? Evt. hvor mye?
Jeg har aldri brukt salt når jeg har kjørt varmekur ved hvitprikk-angrep. Hvitprikk har alltid dukket opp på nye fisk jeg nylig har fått i hus. Det tar gjerne noen dager, opptil 15 dager har det tatt, før fisken har fått utbruddet.
Jeg har kun mistet EN enkelt fisk, og det var en fisk jeg hadde fått tilsendt pr post (ekspress over natten). Det er derfor usikkert om det var transporten eller sykdommen som tok knekken på den, men i alle de øvrige tilfellene av sykdommen har jeg ikke misten noen fisk i det hele tatt.

Men...sist jeg hadde hvitprikk, fikk jeg det i et av de vanlige akvariene mine og ikke i karantenekar fordi jeg var så dum å droppe karantenekar (og jeg bare visste hvor dum jeg var i det jeg slapp dem uti...) De andre gangene har det alltid vært i karantene-kar at fisken har fått utbruddene, så da er det gjerne lettere å behandle også (fordi karantenekar gjerne er mindre og ikke har så mye innredning, og mindre kar er lettere å varme opp til korrekt temperatur også).

Hver gang har jeg kurert hvitprikk med varme, ene og alene.
Sist kjørte jeg 32 C i en uke (eller var det fem dager?). Så senket jeg temperaturen ved å la den synke over natten, så tok jeg et realt vannbytte dagen etter og slamsuget noe alvorlig i karet for å få opp mest mulig av parasittens egg. Gjentok den samme slamsugingen dagen etter. Så hevet jeg temperaturen til 32 C igjen i ytterligere et par dager, for sikkerhets skyld, selv om jeg ikke hadde sett noen prikker på en stund. Har ikke hatt tilbakefall.

Ha i to termometere i karet, så du får kontrollert at de viser korrekt temperatur! Det er av aller største viktighet at temperaturen er nettopp 32 C, og ikke lavere (som f.eks. 31.5 C... ) Alt annet enn 32 C gjør bare at parasitten formerer seg og sprer seg raskere. Det er først ved 32 C at den drepes. Pass på at det ikke stiger for mye over 32 C heller, for fisken sliter i så varmt vann.

Sett inn ekstra sirkulasjon under varmebehandlingen
i form av luftestein og luftpumpe, eller et ekstrafilter som pisker vannet i overflaten slik at oksygenopptaket økes. Varmt vann inneholder lite oksygen, og det får fisken til å slite enda mer i tillegg til å måtte kjempe mot sykdommen.
Takk for et utfyllende svar Mona.

Jeg slapp mine nyinnkjøpte viltfangede L204 og noen flotte viltfangede corydoras som jeg ikke husker navnet på nå. Goldstripe et eller annet, ut av karantene en dag for tidlig.... Ikke moro med så dyr fisk.

mona o
Jeg har aldri brukt salt når jeg har kjørt varmekur ved hvitprikk-angrep. Hvitprikk har alltid dukket opp på nye fisk jeg nylig har fått i hus. Det tar gjerne noen dager, opptil 15 dager har det tatt, før fisken har fått utbruddet. Jeg har kun mistet EN enkelt fisk, og det var en fisk jeg hadde fått tilsendt pr post (ekspress over natten). Det er derfor usikkert om det var transporten eller sykdommen som tok knekken på den, men i alle de øvrige tilfellene av sykdommen har jeg ikke misten noen fisk i det hele tatt. Men...sist jeg hadde hvitprikk, fikk jeg det i et av de vanlige akvariene mine og ikke i karantenekar fordi jeg var så dum å droppe karantenekar (og jeg bare [I]visste[/I] hvor dum jeg var i det jeg slapp dem uti...) De andre gangene har det alltid vært i karantene-kar at fisken har fått utbruddene, så da er det gjerne lettere å behandle også (fordi karantenekar gjerne er mindre og ikke har så mye innredning, og mindre kar er lettere å varme opp til korrekt temperatur også). Hver gang har jeg kurert hvitprikk med varme, ene og alene. Sist kjørte jeg 32 C i en uke (eller var det fem dager?). Så senket jeg temperaturen ved å la den synke over natten, så tok jeg et realt vannbytte dagen etter og slamsuget noe alvorlig i karet for å få opp mest mulig av parasittens egg. Gjentok den samme slamsugingen dagen etter. Så hevet jeg temperaturen til 32 C igjen i ytterligere et par dager, for sikkerhets skyld, selv om jeg ikke hadde sett noen prikker på en stund. Har ikke hatt tilbakefall. Ha i [b]to termometere i karet, så du får kontrollert at de viser korrekt temperatur![/b] Det er av [i]aller største viktighet at temperaturen er nettopp 32 C, og ikke lavere [/i](som f.eks. 31.5 C... ) Alt annet enn 32 C gjør bare at parasitten formerer seg og sprer seg raskere. Det er først ved 32 C at den drepes. Pass på at det ikke stiger for mye over 32 C heller, for fisken sliter i så varmt vann. Sett inn [B]ekstra sirkulasjon under varmebehandlingen[/B] i form av luftestein og luftpumpe, eller et ekstrafilter som pisker vannet i overflaten slik at oksygenopptaket økes. Varmt vann inneholder lite oksygen, og det får fisken til å slite enda mer i tillegg til å måtte kjempe mot sykdommen.

Bruker denne tråden vidre til noen spm.
Kjøpte 4 sverddrager i dag. Nå i kveld oppdager jeg prikker på den ene hannen. Hvordan skal jeg få opp varmen til 32 grader, når varmekolben går til 31? Ha i varmt vann? Mulig temp alikevel når 32 gr, har slitt mye med at vannet er varmt i dette karet. Eller kanskje jeg rett å slett må kjøpe ny varmekolbe? Skal jeg ikke bytte noe vann før etter 5 dager?
Takker for alle svar. Ellers er dette kjempefint forklart, mona
Å helle varmt i karet vann hjelper ikke. Det vil ikke holde temperaturen oppe lenge nok til å drepe parasittene, samtidig som at temperaturstigningen gjerne blir for rask for fiskene.

Om vannet blir varmere enn kolben viser til vanlig, er det ikke umulig at temeraturen blir varm nok ved å sette den på maks. Mange kolber har også mulighet til å justere temperaturskalaen, i tilfelle den ikke gir den temperaturen som vises. På mine drar jeg ut en liten "plugg", og kan deretter vri på termostathjulet uten at jeg justerer selve temperaturen. På den måten kan jeg sette hjulet på 25 grader når det faktisk er 25 grader i vannet, slik at jeg slipper å sette termostaten på 23 grader for å få 25 grader (og ikke 27 grader). (Det var slik på den ene kolben til å begynne med.)

Om det er en slik på din kolbe, kan du kanskje bruke denne til å "jukse" litt. Om du setter hjulet til å vise 23 grader når det egentlig er 25 grader i vannet, og deretter skrur termostaten til 30 grader, burde det bli 32 grader i vannet...

Nå kommer det ikke fram fra tråden hvor stort kar du har, eller hvor kraftig kolbe du har. Da jeg prøvde meg på en varmekur måtte jeg ut å kjøpe en ekstra kolbe fordi den jeg hadde ikke var kraftig nok til å holde vannet så varmt. Det kreves mer å holde vannet 8-10 grader over romtemperatur enn 2-4 grader over romtemperatur.

Ellers tror jeg neppe det er noe i veien for å bytte vann verken før eller under varmekuren, men pass på at vannet du heller oppi holder omtrent samme temperatur som det som er i karret fra før.

Lykke til!
Bettina
Hvordan skal jeg få opp varmen til 32 grader, når varmekolben går til 31? Ha i varmt vann? Mulig temp alikevel når 32 gr, har slitt mye med at vannet er varmt i dette karet. Eller kanskje jeg rett å slett må kjøpe ny varmekolbe? Skal jeg ikke bytte noe vann før etter 5 dager? Takker for alle svar. Ellers er dette kjempefint forklart, mona

Du bør nok investere i en ny varmekolbe, en som lar seg skru opp til 32 C. Se på det som en lur investering, det er aldri feil å ha en varmekolbe i reserve. Og du kan jo ha den liggende som "medisin som aldri går ut på dato" også Skulle du få hvitprikk igjen, så har du en kolbe som klarer brasene.

Jeg har sørget for å kjøpe kolber som går opp til 32-33 C.
Har brukt bl.a. New watt Polymer, og de kan skrus opp til 32 C og du slipper å kalibrere kolben når den er ny. Den er ferdig innstilt og kan brukes direkte.
Med f.eks. Jäger varmekolber må du kalibrere kolben før bruk, og det tar ikke bare tid, men er et forb... pes hver gang! Så hopp over det, og kjøp en ferdigkalibrert kolbe

Jäger varmekolber er også i glass, og kan sprekke om du glemmer å dra ut kontakten ved vannbytte. NWP er av spesialtplast, og slår seg av selv om den blir stående tørr. En klar fordel
(jeg har knust et par varmekolber fra Jäger ved vannbytte pga glemsomhet...)
Hei igjen og takk for svar.
Før jeg la meg i går putta jeg varmekolben på max oppi akvariet (52L), da jeg sto opp nå, leste jeg av temp. Nøyaktig 33 grader. Holder dette, burde vel kanskje vært 32 nøyaktig, men mona skrev ikke under 32 som feks 31.5 gr og ikke mye over 32 heller, egentlig regner jeg med at 33 gr kan være greit da om den holder seg jevnt der.
Kolben min er ikke enkel å skjønne seg på, viser aldri det jeg stiller den inn på. Men uansett, jevn temp på 33 gr i 5 dager? håper det tar livet av parasittene.
Kan jeg fôre fiskene da?

Har forøvrig med tanke på filtre og sirkulasjon, en amtop 3335 og en fluval 1 helt i overflaten. Burde jeg satt en luftpumpe til akvariet også? Eller er det greit slik. Akvariet er ikke av di beste, smalt og høyt, derfor har jeg blitt rådet til å ha sirkulasjon i overflaten.
Ved bruk av varmekuren, dør ikke bakteriekulturen, og da kan man godt mate fiskene Dem er garantert sultne, fisk er vekselvarme, og jo høyere temp, jo større behov for mat
Nå oppdaget jeg at den andre hannen har et litt "tåkete"/ grått øye på den ene siden. Er dette i forhold til hvitprikk? Skal jeg bytte vann hver dag, annenhver dag?
Hvitprikken gjør ikke noe med øyet, så her er det noe annet. Kan simpelten være en skade, men det kan jo være noe mere muffens også.

Selv ville jeg normalt byttet vann annen hver dag under hvitprikkbehandligen, men siden dette øyet er litt slitent, ville jeg byttet 30-35% daglig, til det ser bra ut igjen (var ikke se ett pasende uttrykk, siden det er ett øye det er snakk om?)
Lurer litt på om dama i butikken der jeg kjøpte disse ikke hadde så peil heller, virket som hun bare var ekstrahjelp, har aldri handlet i denne butikken tidligere, men jeg stusset over at vannet i posen faktisk var veldig varmt, så jeg tenker kanskje de holder på med noen form for varmebeh. i dette karet i butikken sverddragene holdt til i, uten at ekstra hjelpen var klar over det!! eller hadde fått beskjed om det!

Jeg bytter vann hver dag jeg da, i 5 dager, så får jeg se hvordan det går!!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap