Hva mangler plantene mine?

Jeg sliter med å få fine planter i karet mitt.

Anubias blir slik som på vedlagt bilde.

Forhold i karet:
Lys: 2x38W T8, 2x39W T5, og 1x18W T8.
Ph på ca 6,7-7
Kh på 4
Co2 skal da bli ca 19, som er ok. Tilfører 4 bobler co2 i sek
Nitrat ligger ifølge Tetras test på rundt 12,5

Av næring har jeg oppi 25ml Tropica master grow ukentlig, samt 25ml egenblandet næring.

Egenblandet næring består pr liter av:
150 ml KNO3 og 15 ml KH2PO4.

Har også i ca 10 dråper Ferrogan, flytende jerntilsetning, daglig.

Men alt dette til tross, jeg er ikke fornøyd med plantene. Slike mørke, grønne flekker skal det vel ikke være på bladene?

Edit: glemte å si at jeg også har Amtra Laterit granulat i sanda.

Her er det nok ikke plantene som mangler noe, men algene som får for mye av noe
Har du målt innholdet av fosfat i vannet?
Hva mangler plantene mine?
Fosfat har jeg ikke målt.

Visste det var en test jeg ikke har
Vil tippe at fosfatinnholdet er plenty høyt, siden du tilsetter fosfat i vannet

Fosfat får man oftest nok av uansett, fra fiskefor etc. Plantene trenger svært lite av dette stoffet, og ved overskudd, dukker algene fort opp...

Hvor stort er karet, foresten? Du sier masse om lysmengde, men jeg fant ikke noe om hvor mange liter vann som skal lyses opp
Karet er på 240 liter.

Kom over et innlegg her på egenkomponert næring, husker ikke i farta hvem som hadde skrevet det. Men viser det seg at jeg har rikelig fosfat, er det bare å slutte med å ha i ekstra.
Gjødsling
Skjønner ikke helt hvorfor du bruker så mange typer gjødsel, ferrogan, jerngjødsel bør vel være unødvendig når du bruker Master Grow? Trodde denne også inneholdt jern. Anubias vokser nokså sakte, så alger tar fort overhånd på disse.
Tropica master grow inneholder det meste en trenger, men alt for lite jern. Det er grunnen til at en bør tilsette jern, i en eller annen form.
For å få tilstrekkelig jernmengde, må man bruke flere ganger oppgitt dossering. Da blir det fort overskudd av annet
Frank Angell
Tropica master grow inneholder det meste en trenger, men alt for lite jern. Det er grunnen til at en bør tilsette jern, i en eller annen form. For å få tilstrekkelig jernmengde, må man bruke flere ganger oppgitt dossering. Da blir det fort overskudd av annet ;)

Må bare beklage at jeg kupper tråden litt, men du mener at Tropica Master Grow sammen med jerntilsetning er en god blanding? Må man måle verdier i vannet for å unngå å tilsette for mye?
Har lest flere poster tidligere av Frank, som sier det er for lite jern i TMG. Det underbygges også av målingene jeg har gjort hos meg.

Etter at jeg begynte med jerntilskudd, har plantene blitt mye bedre.

Har forresten fått tak i fosfat-test, denne ga såvidt utslag, mellom 0,5 og 1 mg/l.

TMG sammen med jern er for de fleste en fullgod plantenæring. Det viktige er å få rett blanding til akkurat ditt kar. En enkel FE-test er derfor å anbefale.
For mer heavy planteentusiaster, er tilsettinger av nitrat og fosfor ofte også nødvendig. Nå som TMG er på tur ut, og Tropica har lansert sin nye plantenæring, får man "TMG" også med nitrat og fosfat.

Ett annet, og billigere alternativ, er PMDD. Egenblandet plantenæring, men dette kan være litt mer tricky å få optimal. Driver selv å prøver meg litt fram i disse dager for å finne den optimale blandingen til mine kar.
WoW du har fem lysrør i akvariet ditt. Hvordan klarer du da egentlig å holde styr på alle lux og spesielle lystyper..???
Har nesten ikke oversikt selv over hvilke lys som trengs og når de må skiftes...(3akvarium x5lysrør)
Hvilke type lysrør bruker du?
Sist jeg prøvde meg med plantekar ble jeg anbefalt å kun bruke
philips 965 og 950 av de som hadde peiling på det. Bruker du grolux eller andre rør med mye rødt lys i er det fort gjort at algene kommer snikende. Fordelig på lysrørene skulle være 50/50 og annerhver type lysrør. Videre ble jeg fortalt at de fleste planter har liten eller ingen nytte av energien fra lyset utover 10 timer. All energi som plantene ikke kan dra nytte av gleder algene seg over. Det samme gjelder alt det som du tilsetter i akvariet ditt som jerntilskudd, gjødsel, co2 osv.
Det er bedre med riktig og intenst favoriserer i færre timer, enn dårlig lys i flere timer.

Min subjektive mening er at du kanskje er litt for flink til å sørge for at plantene dine får nok næring. Hold deg til en type gjødsel. Start med å tilsette halvparten av anbefalt dose og øk gradvis til du ser at plantene dine trives. Når det gjelder ferrogantilsetning så tviler jeg på at det er nødvendig å tilsette maks dose i tillegg til Mastergrow'en. Jeg har også hørt at Mastergrow ikke har nok tilsatt jern, men den inneholder jo tross alt noe. Har du planter som krever ekstra jerntilskudd som f.eks. store Echinodorus sverdplanter kan man med fordel tilsette jernet i form av granulat eller jernsticks under planten. Det er forskjellig fra plantetype til plantetype hvor gode de er til å nyttegjøre seg av jerninnholdet i vannet.

I en av de forrige zoobutikkene jeg vanket i før jeg flyttet, jobbet det en fyr som var gartner. Han fortalte meg at det viktigste er å følge med på om plantene trives. Trives de er det ingen grunn til å endre noe som fungerer, selv om de teoretisk skal ha det bedre med div. tilsetninger. Har man det for travelt med å få plantene til å trives går man før eller senere på en smell.

Vil også anbefale deg å holde algespisere i planteakvariet ditt f.eks. otocinclus og SAE.

Alt med måte, lykke til
Goophy
Hvilke type lysrør bruker du?

Har 2 T5-rør på 39W, D&D Dagslys og D&D Natur.
Disse lyser fra 13-21.

I tilleg til disse har jeg 2 T8-rør, ene er Grolux som fulgte med, det andre er Sylvania Daylight.
Disse lyser fra 15-19.

Har redusert på lystiden på T8-rørene, for å se on det hjelper på algene.

Goophy
Min subjektive mening er at du kanskje er litt for flink til å sørge for at plantene dine får nok næring. Hold deg til en type gjødsel. Start med å tilsette halvparten av anbefalt dose og øk gradvis til du ser at plantene dine trives.

I de første 5-6 mnd brukte jeg kun TMG. Syntes ikke plantene ble noe fine, derfor finleste jeg på forumet her, og andre forum, og kom frem til at TMG nok ikke er et komplett gjødsel for meg.

Kjøpte derfor jern-test, og fant ut at jern var omtrent ikke-eksisterende i mitt kar.

Goophy
Når det gjelder ferrogantilsetning så tviler jeg på at det er nødvendig å tilsette maks dose i tillegg til Mastergrow'en. Jeg har også hørt at Mastergrow ikke har nok tilsatt jern, men den inneholder jo tross alt noe.

Flytende jerntilskudd ble innkjøpt, og plantene ble mye finere.
Tilsetter en liten dæsj med jern når jeg bytter vann, og det gir ifølge testen et ok nivå i vannet. Husker ikke i farta hva jern-nivået er.

Goophy
Har du planter som krever ekstra jerntilskudd som f.eks. store Echinodorus sverdplanter kan man med fordel tilsette jernet i form av granulat eller jernsticks under planten. Det er forskjellig fra plantetype til plantetype hvor gode de er til å nyttegjøre seg av jerninnholdet i vannet.

Har lateritt-leire i sanda, som skulle gi næring til sverdplantene. Men de ble ikke så fine som jeg vil ha de

Goophy
I en av de forrige zoobutikkene jeg vanket i før jeg flyttet, jobbet det en fyr som var gartner. Han fortalte meg at det viktigste er å følge med på om plantene trives. Trives de er det ingen grunn til å endre noe som fungerer, selv om de teoretisk skal ha det bedre med div. tilsetninger. Har man det for travelt med å få plantene til å trives går man før eller senere på en smell.

Det er klart at vokser plantene godt, og har fine blad, trenger man ikke tilsette noe. Men når de ikke trivdes hos meg, måtte jeg prøve ut annen gjødsling.

Om jeg trenger den egenkomponerte gjødningen, kan nok diskuteres. Derfor har jeg de tre siste ukene redusert dosen, og kan ikke se at plantene lider noen nød.

Goophy
Vil også anbefale deg å holde algespisere i planteakvariet ditt f.eks. otocinclus og SAE.

Har for tida 7 otocincluser, og en pleco i karet. Pluss en agassizii-han og en scalare. Måtte ta ut en død scalare i dag

Skulle jo være et scalare-kar dette, men ser jo nå at plantene har kommet i fokus

Goophy
Alt med måte, lykke til:)

Takk for det
Kan ikke noe for det men Grolux har vært en pest og plage for meg når det gjelder alger. Ville ha byttet ut begge T8'ene med 965 og 950. 965 skal gi dagslys, mens 950 litt dusere lys. Tipper de gir omtrent samme lysspekter som T5'ene dine, bare at T5'ene gir kraftigere lys (bare synsing fra min side). Tror også at det er lurt å kjøre alle rørene på samtidig så plantene får maksimalt med belysning under fotosyntesen.
Når det gjelder overgjødsling så mente jeg at det kanskje kunne være en årsak til evt. algeoppblomstring. Kanskje det kunne vært en idè å redusere mengden gjødsel til du har fått kontroll på algeveksten.

Når det gjelder testing av jerninnhold så vet jeg ikke helt hvor mye jeg skal stole på testene, bruker selv JBL sitt kombisett, og den gir ikke engang utslag rett etter at jeg har tilført anbefalt dose med Ferrogan. Stoler mere på produsentens anbefalinger enn en test.

Min sverdplanter vokste seg stor og fin i finkornet substrat med jerngranulat. Jeg hadde Echinodorus bleheri som ble ca 40cm høy og var ca 50cm i diameter. Når det gjelder latterittleire så har jeg ikke kjennskap til dette produktet, men det kan jo hende at substratet ditt ble for kompakt til at smårøttene ikke fikk etablert seg.

Jeg skjønner at du måtte foreta deg noe for å få plantene dine til å trives, men jeg går allikevel for REMA1000-teorien. Det enkleste er ofte det beste

Når det tidsskjemaet ditt for belysning så tror jeg kanskje på sikt når du har fått bukt med algene ville ha økt belysningen til 10 timer på alle lysrørene og kjørt litt ned på gjødslingsvolumet og økt gradvis til ønsket resultat oppnås. I tillegg som nevnt over ville jeg delt jerntilsetningen mellom vann og substrat for å få mest mulig ideelle forhold for plantene dine.

Hvorfor ikke si som Ole Brumm "ja takk begge deler"
Går finfint å fokusere på både fisk og planter.

Er det grønne prikker du får på Anubiasen.? Er det bare denne som får alger?. Det karet ditt så jo flott ut på bildet. Det høres ut som du følger en form for EI, skifer du 50% vann ukentlig?. De verdiene du oppgir høres jo greie ut for meg. PH 6.7 kh 4 virker greit, ph 7 kh 4 synes jeg er lite co2 hvis det er i lysperioden. Men 4 bobler pr sek høres ganske mye ut , så jeg tør ikke råde deg til å skru på mer uten videre. Det er lettere å si hvis man har en test med mindre intervaller som JBL. Hvis man leser på plantesteder på nettet så hevdes det gjerne at grønne prikker trives med for lave fosfatverdier, ikke for høye. Har litt for mye av de grønne prikkene i et av karene mine også.

Jeg la merke til en ting. De anubiasene sitter på en rot eller noe litt høyt opp i karet uten noe som skjermer de fra det sterke lyset. De blir veldig utsatt for alger da de vokser så sakte. ( det er grønne prikker på de på endel av bildene i Amanobøkene også ) Det kan kanskje hjelpe å plante noe bak eller over av mer hurtigvoksende type stilkplanter som skygger de litt for lyset. Eller plante javabregner over de eller istedet for de. Javabregnene vil vokse fort når de får så gode forhold som du har. Mer planter vil også øke den totale plantemassen i karet, du har lite som kan kalles hurtigvoksende.
Er bare anubiasen dette gjelder, og det er grønne prikker som kommer.

Vannskifte ligger på ca 30% ukentlig, og i går la jeg merke til at jeg ikke trengte å fjerne alger fra glasset. Ikke at det har vært noe stort problem, men liker at glasset er rent. Nå var det bare område som blir liggende over vannlinja ved vannbytte som hadde noen små grå antydninger til alger.

Har planer om å få flere sverdplanter for å skjule slangen til co2-reaktoren. Disse vil jo også skjerme anubiasen for lyset.

De siste 3-4 ukene har sverdplantere omtrent eksplodert i vekst, så nå trives de

Kanskje det hadde vært en idé med noe hurtigvoksende, selv om jeg i grunnen er fornøyd, har ikke lyst til å ha for mange planteslag.

Får studere javabregnen litt.

Så synd det er dårlig med butikker i nærheten, pusheren jeg bruker er 7 mil unna
Høres ut som karet virker veldig bra, bare Anubiasen som får litt mer lys enn den trenger.
Okei, får se hvordan det går når jeg får flere sverdplanter som bakgrunn.

Akkurat nå er studerer jeg min prikkete knurremalle som er ute på sin månedlige kveldstur
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap