Sommerfugl cicklider og yngling

Jeg har hatt somerfuglcicklide i snart 3 uker. Jeg lurte på om noen kunne si meg om de er vanskelige å få til å yngle. De får svarte myglarver og tempen er rundt 28-29 grader. Har sverdplanter i karet og ellers dertil egnede småplanter. Alle gode tips mottas
De er ikke kjent for å være vanskelige mht til å få i lek. Men de er kjent for å være ganske sarte med hensyn til vannkvaliteten, og tåler lite der. Regelmessige, gode vannbytter er derfor viktig.

Jeg tror kanskje temperaturen bør ned litt ifht det du ligger på.
Iflg. div. oppdrettsartikler på nett, bør den ligge på 24-26 C. Ph bør være rundt 6.5.
De bør også få en flat, glatt stein som de kan pusse og legge eggene på. Gi dem gjerne to, så de har et par alternativer å velge mellom. De foretrekker sand som bunnlag, ettersom de er en dvergciklide innen en gruppe kjent som "jordspisere". De graver litt når de har egg og yngel, og flytter ofte ynglene mellom ulike, små groper de koster opp i sanden på bunnen.

Ikke gi dem røde mygglarver, men hvite eller svarte.

Et lite utvalg:
http://apisto.bravepages.com/Ram%20article.htm

http://www.stroodaquarist.co.uk/content/factsheets/factsheet27.asp

http://www.adelaideaquariums.com.au/Faqs/freshwater/fish/amercich/blueram.html
Takk for svaret. Endret tempen til 26. Jeg ser du referer til ph 6.5 hva kan jeg gjøre for å regulere den dersom den er for lav? Salt evt?
Nei, absolutt ikke salt. Pussig forslag Hvor har du det fra? Salt ?

For å senke ph vil jeg foreslå ph-senkende middel, evt å filtrere over torv. Det finnes en haug alternativer på markedet. Sjekk det i de ulike nettbutikkene. Men du skriver "dersom den er for lav". For å heve ph bruker man f.eks. natron.
Jeg anbefaler at du ikke "eksprimenterer" med heving og senking i selve akvariet, men lærer deg virkningen av middelet i bøtter først.

Men husk at disse ciklidene kan godt gå i lavere ph enn 6.5 (det var en ca verdi), men helst ikke mer enn 7.
Men hvilken ph har du fra før da? Du skriver ingenting om den...?

PS!
Via profilen din ser man et bilde av akvariumet ditt. Du har satt plantepottene direkte ned i grusen med steinullen på, ser jeg. Dette kan du godt fjerne før du planter røttene rett i grusen. Steinullen kan være en bakteriebombe, og bør absolutt fjernes så man ikke får den med i akvariet.
Pell av det du kan med fingrene, og skyll resten av under rennende, lunkent vann.
For all del: ikke reguler opp pH hvis ikke den er under 4.

Disse fiskene fanges i grunne klarvannsbiotoper der pH ligger mellom 4,5 og 6,5, og vannet er veldig bløtt: under 2 grader dGH. Vannbevegelsen er vanligvis meget liten.
I slike grunne strandsoner, over fin sandbunn, lever de i kolonier hvori det danner seg par som leker i eller rett i nærheten av kolonien.
HEi!

Ph'en lå på 6 for en uke siden. Salt var et forslag. Jobber med kjemi til daglig derfor. Vet den kan være effektiv i forhold til ph justering men her er det også planter som er med og påvirker oh'en men dette er som sagt en helt ny verden for meg. Mange komponenter som skal stemme.

Jeg tok tipset om stein. HAr lagt et par stein som en trapp opp til platået på toppen hvor plantene er.

HAr det noe å si tettheten på plantene?

ps er kjempe glad for svarene dine.... :o)

Ph på 6 er ikke en dårlig ting for Sommerfuglciklider. Det er helt fint, og bedre enn å begynne og trikse med den. La den bare være der den er

Øk på med frossentfôret ditt, gi dem bittelitt to eller tre ganger om dagen (istendenfor ett stort måltid, gi heller flere små). Skal være oppspist på noen sekunder, ikke gi mer enn noen få munnfuller til hver fisk pr måltid.
Du kan også prøve tubifex (frysetørket i terninger). Dette bør ikke gis for ofte, da det er ganske fetende rett og slett Men det er et flott fôr å gi fisken når man vil kondisjonere dem og få dem i godt hold til egglegging. Da bygger hunnen opp et fint lager av egg i buken, når mat-tilgangen er god.

Etter et par uker på saftig diett med hyppige, små måltider, gode vannbytterutiner (små og ofte), så kan du ta et større vannbytte som reduserer temperaturen i karet med 2-4 C. Da tror ciklidene at regntiden er satt inn, og da kan det hende de legger egg.

Husk at det kan ta tid. Det er ikke alltid det klaffer på første forsøk.
Noen ganger er de ikke "perfekte foreldre" til å begynne med heller, men spiser sitt eget avkom (eggene). Hvis ikke, kan det godt hende de andre fiskene i akvariet gjør det (de vil prøve så godt de kan å få tak i egg og yngel...), så ha gjerne et lite yngelakvarium klart. Ellers er det nok umulig å få noe vellykket resultat av dette. Yngelen klarer nok ikke vokse opp i en selskapstank med så mange som har lyst til å spise dem opp....
OK. Skal fore mine søte små med omsorg og glede. Skal påse at får regulering av tempen om en tre ukers tid.

Du sier at ofte regulering/bytte av vann er nødvendig vil det si 2 ganger pr uke?

Det er for å sørge for at vannet er helt rent og vannkvaliteten er på topp. De er ganske skjøre mht vannkvalitet, disse sommefuglciklidene. Økt fôring kan gi dårligere vannkvalitet, derfor er det viktig å passe på dette. Et par ganger i uken høres greit ut. Mengde er vanskelig å si. Men jeg ser du har et 70 liters kar, så en vanlig tiliters-bøtte vann skulle holde pr gang. Sett vannet gjerne klart dagen i forveien, så det er litt temperert når du skal bruke det dagen etter.

Hyppige små vannbytter har vært suksess hos meg når jeg har fått til oppdrett på dvergciklider tidligere.

PS!
Ikke bruk husets rengjøringsbøtte til akvariets vann!
Det er veldig viktig, for du kan få med rester av rengjøringsmidler.
Kjøp en egen bøtte til akvariebruk, og merk den med sprit-tusj utenpå ("Kun til akvariebruk")
Min erfaring er at steinene bør plasseres på bunnen, i et område som er dels tildekket av planter eller andre
steiner, dekorasjoner e.l.. Litt beskyttet, m.a.o..
Jeg har hatt flere par som har ynglet, og i 90% av tilfellene har de valgt seg et eggleggingsområde som lå nær varmekolben.
Sommerfuglene foretrekker litt varme både når de skal leke og legge egg. Jeg har hatt stor suksess med 27-28 grader. Temperaturen skal visstnok ha endel å si for kjønns-spredningen, og det er visst ved 26 grader man får omtrent 50/50 hanner og hunner. Jeg har forsåvidt ikke merket noe til det. Hadde sist gang omtrent 60 yngel som klekket og vokste opp i rundt 28 grader, og der var det god fordeling av kjønn.

Jeg har opplevd litt vansker med å få yngelen til å leve opp i hovedkaret (uten å ta de ut og fore de opp i yngelkar), og det jeg ser har vært hovedproblemet er vannkvalitet. De trenger mye mat de første ukene, og da blir det lett endel overforing som fører til forurensning på bunnen. Jeg fikk lett sopp pga bittesmå matrester som satt igjen, og yngelen satte seg fast i disse trådene og døde. Foret da med avskallet artemia og tetramin baby.

De gangene jeg har "stjålet" eggene/ynglene og gjort jobben selv har alt gått relativt strålende. Nyklekket artemia har vært hovedfor da.

Ellers er det et veldig greit triks for å få de til å leke: ta et passelig stort vannskift, vent 5-10 minutter og gi fiskene et herremåltid med mygglarver. Jeg har brukt røde, selv om noen sier at man ikke skal det. Får rett og slett ikke fiskene til å spise de svarte og hvite. De liker dem ikke...

Lykke til!

Knut B.
Jeg tror jeg må korrigere mitt eget svar ovenfor.
Temperatur-informasjonen på denne cikliden varierer enormt.
Men en en kilde som går for å være ganske pålitelig, Nordiska Ciklidsälskapet, oppgir langt høyere temp. enn de første jeg fant.

Se på denne infoen om M. ramirezi på NCS.
ok, tempen er justert og vannskifte er notert. steine skal justeres i forhold til varmepumpa. En ting jeg lurte på er hvordan vil planene reagere når de står i så tett nærhet til pumpa? vil de råtne?. JEg ahr plassert plantene mine i andre " enden" av pumpa. nettopp av hensyn til dette.

jeg leste også at cicklidene var skjøre for strøm når de hadde lagt egg. hvordan vil det bli dersom stein blir lagt i nærheten av varmekolben og pumpa. Det er der det er størst gjennomstrømning av vann.

Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap