Ancistrus sp.

Jeg har to ancistrus som jeg kjøpte i februar/mars. Den ene har vokst seg dobbelt så stor som den andre og har flotte barter!! Den minste har også barter,men langt på nær så mange som den store,og den har heller ikke barter midt oppå nesen,får å si det sånn kan det være at den minste er en hunn? De jager hverandre,men den store han sitter fastlimt under ett skjell og graver seg bort hele tida. Kan de ha egg under dær viss det er ei hue og en hanne jeg har? Viser ancistrus kjærlighet til hverandre eller er det vanlig at de jager hverandre? de viser ikke pigger til hverandre.
hvor lange er de da? store hunner kan få barter de og, en min hunn på 12 cm har det ikke.

hvis det er egg under hulen holder hannen på å lager sirkulasjon i hulen får eggene. gjør han det?
den største er hvertfall en 7-8cm og den minste er vel ca 5cm. Jeg har lagt inn kamskjell som er avrundet i formen og den store er under der hele tider. Han ligger under,graver og hiver grus ut hele tiden,og innimellom så lukker han grusen rundt seg så det ser ut som skjellet er halvveis nedgravd i grus.Kan det være at han prøver å lage en hule til yngling? i så fall er vel kanskje den lille en hunne?
hadde vært kjekt det ja men har så innmari dårlig oppløsning på kameraet mitt så det blir ikke bra nok bilder uansett
Ancistrusene dine er nok store nok til å yngle snart, men dersom det er to hanner, vil gjerne den minste ikke utvikle bartene skikkelig fordi den vil prøve å unngå slossing ved å "late som" den er en hunn. For å få egg og yngel er du helt avhengig av å ha en passe stor hule til hver av dem, helst med god avstand mellom, og gjerne en ekstra hule midt mellom de to andre. Du skriver ikke hvor stort akvariet ditt er, jeg har selv hatt to hanner og en hunn i en 63 l noe som gikk bra helt til jeg ominnredet. Det ble et himla leven og slossing. Din hann prøver nok å lage seg en hule han kan bo i. Ancistrus trenger røtter å gnage på, og vil gjerne bosette seg på/under en slik. Ancistruser som svømmer etter hverandre og graver masse i grusen holder på med parringslek. Det er hannen som passer på eggene.
jeg kjøpte et par ancistrus til akvariet mitt på mandag og jeg fikk de ganske stor og hannen min driver å roter rundt i en stein hule og flytter på sand rudt om kring, mens dama ligger under en rot og slapper av for det meste av tiden. er dette er dårlig tein eller er ikke ancistrus slik at de holder så mye sammen?
Ancistrus
Ancistrusene er ikke særlig sosiale av seg utenom parringsleken, de ligger ikke sammen og slapper av slik f.eks. pansermaller gjør. De sloss om maten, de sloss om huler(hannene) og til og med parringsleken kan minne om slossing. De bør få bli "husvarme" før du venter egg og yngel, men når de først begynner yngler de gjerne jevnt og trutt.
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Marie Nordbotn
Reklame for plussmedlemskap