- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- hjeelp! gullfisken min er oppned, men ikke død
hjeelp! gullfisken min er oppned, men ikke død
jeg er veldig fortvila, har noen hvert borti det her? jeg har hatt han i en god stund nå, og først nå begynner han å ligge å duppe i overflata, og innimellom oppned. han har vanskelig for å kunne svømme nedover, han bare flyter opp igjen. det virker som om han har fått altfor mye luft i magen. og når han skal spise, så må han ligge på skrått i vannet for å få tak i noe. hjelp, jeg trenger hjelp, hvet noen hva som kan gjøres?????
takker velgig for alle svar som måtte komme
takker velgig for alle svar som måtte komme
Postet 06.09.06 kl 16:42
Postet 06.09.06 kl 16:58
sykdom i svømmeblæra?
Har noen forslag om hva som kan være i veien med fisken din:
-fisker kan noen gang få sykdom i svømmeblære, som vil gjøre at den flyter opp eller på siden. Dette kan komme av slåssing, dårlig vannforhold eller medfødt skade. Har lest at man kan bruke antibiotika som behandling hvis du bil prøve...
-en annen ting kan være at den har fått forstoppeles, det har skjedd med meg en gang.
Håper det hjalp deg litt
-fisker kan noen gang få sykdom i svømmeblære, som vil gjøre at den flyter opp eller på siden. Dette kan komme av slåssing, dårlig vannforhold eller medfødt skade. Har lest at man kan bruke antibiotika som behandling hvis du bil prøve...
-en annen ting kan være at den har fått forstoppeles, det har skjedd med meg en gang.
Håper det hjalp deg litt
Postet 06.09.06 kl 17:53
Det er dessverre veldig vanlig at slørhaler (oppdrettsvarianter) får problemer med svømmeblæren, og da klarer de ikke lenger holde normal balanse i vannet. De ender da gjerne opp ned slik du beskriver. Noen ganger kan det imidlertid også skyldes litt magetrøbbel, som kan rette seg av seg selv.
Ta et kaldt vannbytte, og ikke gi den mat på et par dager.
Går det mer enn en uke i denne tilstanden, ville jeg gått ut fra at det er permanent skade på svømmeblæren Da er det nok best å la den slippe mer...
Ta et kaldt vannbytte, og ikke gi den mat på et par dager.
Går det mer enn en uke i denne tilstanden, ville jeg gått ut fra at det er permanent skade på svømmeblæren Da er det nok best å la den slippe mer...
Postet 06.09.06 kl 19:06
Endret: 06.09.06 kl 19:07
Postet 06.09.06 kl 19:31
overforing ???
jeg er som platyyngel:)jeg er veldig fortvila, har noen hvert borti det her? jeg har hatt han i en god stund nå, og først nå begynner han å ligge å duppe i overflata, og innimellom oppned. han har vanskelig for å kunne svømme nedover, han bare flyter opp igjen. det virker som om han har fått altfor mye luft i magen. og når han skal spise, så må han ligge på skrått i vannet for å få tak i noe. hjelp, jeg trenger hjelp, hvet noen hva som kan gjøres????? takker velgig for alle svar som måtte komme:D
En venninde av meg hadde en gullfisk i en bolle, den holdt på slik en GOD stund- hun konkluderte med overforing!!!!!!!! Men hennes løsning var som noen sa : Ikke gi mat på et par dager......
Postet 06.09.06 kl 19:39
Endret: 06.09.06 kl 19:40
Postet 07.09.06 kl 13:24
Postet 07.09.06 kl 13:27
Postet 07.09.06 kl 13:33
Dersom det er forstoppelse, er det skjelden at fisk flyter som en dupp.
De få gangene dette oppstår, er det gjerne gullfisk\ slørhaler som står for det kunststykket Grunnen er at slørhaler og gullfisk er såkaldte tarmpustere, og en hel del gass blir sperret inne i fisken.
Men det skal være alvorlig forstoppelse, med stor fare for nekrotisering av tarmvegger (vevsdød), for at ikke gass skal kunne passere.
Dersom tarmveggene begynner å dø, vil fisken leve kun kort tid med dette problemet. Normalt er fisk med ødelagt tarmsystem på tur over til fiskehimmelen i løpet av 3-4 dager, ofte kortere tid også.
Men jeg har her mer mistanke om at det hele dreier seg om en defekt svømmeblære. Det er vesentlig vanligere enn at fisken er totalforstoppet.
Uavhengi av hva det er som plager fisken av de to kandidatene, vil forbedret vannpleie kunne ha effekt.
Bytt derfor vann daglig, ca 20%, samt sørg for at vannverdiene er riktige.
Reduser om mulig temperaturen også, slik at gullfisken får mer korrekte forhold.
Gi fiberrikt for, som grønnfor, gjerne i kombinasjon med artemia. Nyklekket er best, men også frosset har en god tarmrensende effekt, om det er tarmrelaterte problemer.
Å sulte fisken vil uansett ikke løse en eventuell forstoppelse, en kraftig forstoppet fisk vil for den del heller ikke kunne spise.
Dersom ikke fisken er bedre innen 4-5dager, eller at du føler at den lider, bør fisken rett å slett avlives.
Ingen akvariefisk skal ikke måtte pines ihjel fordi vi finner det vanskelig å la den slippe lidelsene
De få gangene dette oppstår, er det gjerne gullfisk\ slørhaler som står for det kunststykket Grunnen er at slørhaler og gullfisk er såkaldte tarmpustere, og en hel del gass blir sperret inne i fisken.
Men det skal være alvorlig forstoppelse, med stor fare for nekrotisering av tarmvegger (vevsdød), for at ikke gass skal kunne passere.
Dersom tarmveggene begynner å dø, vil fisken leve kun kort tid med dette problemet. Normalt er fisk med ødelagt tarmsystem på tur over til fiskehimmelen i løpet av 3-4 dager, ofte kortere tid også.
Men jeg har her mer mistanke om at det hele dreier seg om en defekt svømmeblære. Det er vesentlig vanligere enn at fisken er totalforstoppet.
Uavhengi av hva det er som plager fisken av de to kandidatene, vil forbedret vannpleie kunne ha effekt.
Bytt derfor vann daglig, ca 20%, samt sørg for at vannverdiene er riktige.
Reduser om mulig temperaturen også, slik at gullfisken får mer korrekte forhold.
Gi fiberrikt for, som grønnfor, gjerne i kombinasjon med artemia. Nyklekket er best, men også frosset har en god tarmrensende effekt, om det er tarmrelaterte problemer.
Å sulte fisken vil uansett ikke løse en eventuell forstoppelse, en kraftig forstoppet fisk vil for den del heller ikke kunne spise.
Dersom ikke fisken er bedre innen 4-5dager, eller at du føler at den lider, bør fisken rett å slett avlives.
Ingen akvariefisk skal ikke måtte pines ihjel fordi vi finner det vanskelig å la den slippe lidelsene
Postet 07.09.06 kl 17:35
Postet 07.09.06 kl 17:44
Vil likevel be deg være obs når du fôrer malletabletter (så i profilen din at du har maller i akvariet). Jeg opplevde iallfall at den største slørhalen min lå i overflata, og ikke klarte å svømme nedover. Jeg begynte å observere mer, for å finne en årsak, og jo da: Den slukte HELE malletabletter jeg fôra ut (selvfølgelig etter at lyset var slått av)! Måtte derfor passe denne ved mallefôring, og fôre ut tablettene mest mulig der det er trangt, og "slukhalsen" ikke kommer til. Den har ikke hatt sånne problemer etter at den ble forhindra fra å sluke malletablettene.
Postet 08.09.06 kl 09:14
Postet 08.09.06 kl 21:21
Jeg har en dalmatiner molly som har hode ned og halen opp.
I likhet med gullfisken din puster den men ser veeeldig dårlig ut.
Fikk meg en kampfisk får ca. 2 uker siden som har nappet den ene guppy hannen i halen men ikke mer. Jeg mista litt papir også en gang i akvariumet en gang men tok det opp igjen med en gang med hoven. Den mollyen som er dårlig nå begynte og bæsje ganske rar og gjennomsiktig bæsj. Kan det være den har fått forstoppelse eller er det kampfisken som har bøllet med den?
I likhet med gullfisken din puster den men ser veeeldig dårlig ut.
Fikk meg en kampfisk får ca. 2 uker siden som har nappet den ene guppy hannen i halen men ikke mer. Jeg mista litt papir også en gang i akvariumet en gang men tok det opp igjen med en gang med hoven. Den mollyen som er dårlig nå begynte og bæsje ganske rar og gjennomsiktig bæsj. Kan det være den har fått forstoppelse eller er det kampfisken som har bøllet med den?
Postet 19.11.11 kl 10:47